آشفتگی و هنجارشکنی موتورسیکلت‌ها موضوعی نیست که از نظر کسی در شهر پنهان بماند؛ از عابران و سواره‌ها گرفته تا پلیسی که هر روز کف خیابان‌ها به‌دنبال اعمال قانون است.

هفته‌ای ۵ پلیس، مصدوم تخلف موتور سواران

سلامت نیوز: آشفتگی و هنجارشکنی موتورسیکلت‌ها موضوعی نیست که از نظر کسی در شهر پنهان بماند؛ از عابران و سواره‌ها گرفته تا پلیسی که هر روز کف خیابان‌ها به‌دنبال اعمال قانون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، تهران اگرچه یك میلیون موتورسیكلت فعال دارد و موتورهای پلاك شده آن متجاوز از 3میلیون دستگاه است اما وجود یك درصد از این تعداد كافیست تا شهری به وسعت پایتخت وجود موتورسواران قانون‌گریز را تهدیدی برای خود ببیند. پلیس در راه برخورد با این قانون‌گریزان در رأس هرم اجرایی قرار دارد. در پی انتشار گزارش‌هایی از آشفتگی تردد موتورسیكلت‌ها در پایتخت، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری توضیحاتی در این‌باره ارائه داد.

 گفت‌وگوی ما با سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه می‌آید.

    موتورسیكلت‌ها در سال‌های اخیر معضلات بسیاری را به تهران تحمیل كرده‌اند. پلیس در برابر این هنجارشكنی چه می‌كند؟

قبل از پلیس باید نهادهای فرهنگساز بگویند برای این مشكل چه كرده‌اند.

    پلیس مجری قانون است. آیا سهم خود را به‌عنوان مجری قانون انجام داده‌اید؟

پلیس نه‌تنها سهم خود را انجام داده كه در این راه آسیب هم دیده است. اگر روزی را كنار این كفی‌های موتورسیكلت بگذرانید، متوجه سختی كار پلیس در برخورد با این قانون‌گریزان می‌شوید.

    چه سختی‌ای؟

فقط همین را بگویم كه مأمور پلیس در این راه لگد می‌خورد.‌ چاقو می‌خورد. قمه می‌خورد. پلیس باید حتما در این مسیر پشتیبانی شود. ما هم در قضیه برخورد با موتورسیكلت‌ها مدعی هستیم.

    راه حل كجاست؟ برای رهایی از وضع موجود درخصوص موتورسیكلت‌ها چه باید كرد؟

باید دستگاه‌های فرهنگساز و متولی مثل مطبوعات و شهرداری و اهالی فرهنگ سهم خود را برای آموزش این قشر ادا كنند. پلیس مجری قانون است.

    شما به تازگی همایش موتورسواران قانونمند را برگزار كردید. پس شما هم در فرهنگسازی وارد شده‌اید؟

این اقدام ما فقط به‌دلیل كم كاری برخی نهادهاست. پس پلیس برای پر كردن این خلأ همایش برگزار می‌كند.
انیمیشن و فیلم می‌سازد تا جامعه را از این معضل آزاد كند. البته كار گسترده‌ای انجام شده است. همكاران من با كمترین تجهیزات جان‌شان را به خطر می‌اندازند. در خیابان‌ها هفته‌ای 4، 5همكار ما مصدوم می‌شوند و ما حتی فردی را داشته‌ایم كه جانش را در این مسیر از دست داده است.

    حالا با وجود همه این فرهنگسازی‌ها باز هم شاهد قانون‌گریزی انبوهی از موتورسیكلت‌ها هستیم. برخی نهادها خود را پشت آسیب‌های اجتماعی پنهان كرده‌اند. برای برون‌رفت از این شرایط چه گزینه‌ای وجود دارد؟

ابزارهای قانونی هم‌اكنون در اختیار پلیس نیست. ما هر وقت برای برخورد با موتورسیكلت‌های متخلف طرحی اجرا می‌كنیم، ما را از تبعات اجتماعی آن برحذر می‌دارند و می‌گویند این نان‌آور خانواده است. موتورسواری كه تخلف می‌كند اسمش را نمی‌توان نان‌آور گذاشت. او دارد خانواده‌اش را از حضور یك عضو محروم می‌كند. كلاه ایمنی سرش نمی‌گذارد و به جدول برخورد می‌كند و می‌میرد. پلیس برای برخورد با تخلف كاملا آماده است اما از نمایندگان گرفته تا همه مسئولان می‌گویند كه این موتورسیكلت سوار گناه دارد. ما با موتورسیكلت مشكلی نداریم با تخلف مشكل داریم. موتوری را كه مشكل ندارد نباید متوقف كرد. تخلفات حادثه‌ساز و مشهود مثل تردد در خط ویژه و پیاده‌رو خط قرمز ماست.آیا موتورسوار باید حتما برای نان درآوردن در خط ویژه حركت كند؟

    سردار، چه ابزار قانونی‌ای در اختیار پلیس نیست؟

همین كفی‌ها. دولت برای حمل موتور متخلف از محلی كه موتور را می‌گیرد تا پاركینگ 5هزار تومان مصوب كرده است. این یعنی ما برای اعمال قانون هم با مشكل مواجهیم و برای صاحب كفی صرف نمی‌كند با پلیس همكاری كند. پلیس برای اعمال قانون ابزار می‌خواهد. موتور را كه نمی‌توانی روی دوشت بگذاری و ببری پاركینگ.

    شما صحبت از پاركینگ بردن موتورها می‌كنید درحالی‌كه به گفته خودتان حدود 850هزار موتور در پاركینگ خاك می‌‌خورد. گویا این راه هم برای قانونمند كردن موتورسواران جواب نمی‌دهد.

بحث اصلی اعمال قانون است و بازدارندگی آن. اگر قانون بازدارنده باشد، هیچ موتورسواری خودش را به سختی و تخلف نمی‌اندازد. اما وقتی بازدارندگی نباشد، فرد ترغیب به تخلف می‌شود. ضمن اینكه فراموش نكنید فرهنگسازی هم نقش اصلی در این راه دارد.

    این یك میلیون موتورسیكلت از كجا آمده است؟

این را از كسانی باید پرسید كه سود موتورسازی زیرپله‌ای با انجین‌های چینی را برده‌اند. هوا را آلوده كرده‌اند و امنیت تردد در معابر شهری را كاهش داده‌اند. حالا كه صحبت از معضل موتورسیكلت‌هاست، در فرهنگسازی حرفی از آنها به میان نمی‌آید. این سودجوها كجا هستند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha