مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران گفت: میزان تولید گازهای آلوده در كشور از 8/1 میلیون تن در سال 81 به 5/2 میلیون تن در سال 85 افزایش یافت كه این روند هشداری برای نزدیك‌شدن به بحران است.

آلودگی هوا سالانه باعث كاهش عمر‌٩٩٠٠تهرانی شده است

به گزارش سلامت نیوز دكتر فتح‌الله امی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به این كه در بسیاری از كشورهای آسیایی، كیفیت هوا از حد استاندارد تعیین شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) بالاتر است، گفت: بر اساس جدیدترین آمارهای سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 800 هزار نفر در اثر آلودگی هوای شهری دچار مرگ زودرس می‌شوند كه از این تعداد 500 هزار نفر در آسیا زندگی می‌كنند.

وی با اشاره به مصرف روزانه 9 تا 12 میلیون لیتر بنزین در تهران گفت: هر روز یك بمب 8 هزار تنی بنزین در تهران منفجر می‌شود كه از اثرات آن می‌توان به سرطان ریه و بیماریهای قلبی و تنفسی در پایتخت اشاره كرد.

مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران بدترین نقطه تهران را به لحاظ آلودگی هوا زیر پل سیدخندان اعلام كرد و گفت: آلودگی هوا سالانه باعث كاهش طول عمر 9 هزار و 900 تهرانی شده است.

وی گسترش سطح شهرها در ابعاد كمی و كیفی از نتایج رشد و توسعه شهرنشینی است كه باعث بروز مشكلات پیچیده و قابل توجهی برای جوامع شهر نشین شده است كه از جمله این مشكلات می‌توان به آلودگی هوا و ازدحام بیش از حد وسایل نقلیه اشاره نمود كه بطور محسوس در كلان شهرهایی مانند تهران قابل مشاهده است.

مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به این كه منابع عمده آلوده‌كننده هوا كه بر هم زننده حالت تعادل تركیبی هوا هستند، به چهار گروه اصلی در قالب مجموعه وسایل نقلیه موتوری، فعالیت صنایع و كارخانجات، منابع گرمایش خانگی و تجاری و منابع متفرقه تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح كرد: در این بین تردد وسایل نقلیه موتوری در شبكه حمل و نقل به عنوان منبع اصلی آلوده‌كننده هوا در بین سایر منابع شناخته شده است.

به گفته امی مهمترین آلاینده‌های منتشره توسط وسایل نقلیه موتوری اكسیدهای نیتروژن، مونواكسید كربن، هیدروكربن‌های نسوخته،‌ذرات معلق و اكسیدهای گوگرد كه از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند.

مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی، تسهیلات پیاده‌روی و دوچرخه جهت كاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی را ضروری خواند و به ایسنا گفت: ترویج فرهنگ هم‌پیمایی در مسیرهای یكسان و كاهش خودروهای تك سرنشین، دقت در هنگام سوختگیری (سرریز شدن بنزین با باك خودرو در هنگام سوختگیری)، علاوه بر هدر رفتن انرژی و سرمایه ملی باعث انتشار هیدروكربن‌های نسوخته در هوا می‌شود، عدم حمل بارهای حجیم و غیر متناسب با خودروهای سواری كه باعث افزایش مقاومت وسایل نقلیه در برابر فشار هوا و افزایش مصرف سوخت می‌گردد و استفاده از بنزین بدون سرب یا گاز (مایع – جامد) به جای بنزین معمولی نیز از دیگر راهكارهای كاهش آلودگی هواست.

وی افزود: در اكثر شهرهای آسیایی، منابع متحرك بیشترین سهم را در تولید آلودگی دارا هستند. این امر در مورد ذرات معلق، منواكسید كربن و اكسیدهای نیتروژن مشهودتر است. راهكار چنین معضلی اقدامات موثری از جمله بهبود استانداردهای آلودگی و تكنولوژی خودروها، معاینه فنی خودروها، توسعه و استفاده هرچه بیتر از وسایل حمل و نقل عمومی را در بر می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha