طبق گفته دانشمندان ایتالیایی روكش‌دهی نانوذرات تیتانیا با كربن می‌تواند منجر به یك فیلتر UV بی‌خطر برای استفاده در كرم‌های ضدآفتاب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قرار گرفتن در معرض تابش UVA و UVB از نور خورشید برای مدت طولانی می‌تواند سبب چروك‌شدن و آسیب دیدن پوست و در بعضی موارد سرطان پوست شود. تیتانیا (TiO2) كه یكی از اجزاء اصلی در كرم ضدآفتاب است، می‌تواند پرتوهای UVA و UVB را جذب و پراكنده كند. اگرچه تیتانیا همچنین می‌تواند تحت پرتوهای UV فعال شود و در تماس با آب رادیكال‌های آزادی تولید كند كه سبب آسیب رساندن به پوست شوند.

اكنون ایوانا فنوگلیو و استفانو لیوراغی از دانشگاه تورینو در همكاری با مؤسسه‌‌ای برای بهداشت و حفاظت از مشتری، برای كاهش واكنش‌پذیری نانوذرات تیتانیا تحت تابش UV، سطح آنها را اصلاح كرده‌اند. این محققان نانوذرات تیتانیا را با اتیلن گلایكول روكش‌دهی كردند و تركیب حاصله را جهت كربونیزه كردن آن تا دمای 300 درجه سلسیوس گرم كردند.

آنها متوجه شدند كه این اصلاح توان اكسیدكنندگی این نانوذرات را كاهش می‌دهد و در نتیجه تشكیل رادیكال آزاد را كم می‌كند.

فنوگلیو گفت: یافتن اینكه استفاده از اتیلن گلایكول بعنوان یك پیش‌ران، تشكیل رادیكال‌های آزاد را كاهش می‌دهد؛ خیلی متحیركننده بود. این با نتایج دیگر مطالعات انجام شده با نانوذرات تیتانیا اصلاح شده با كربن متفاوت است.

سفیك سوزر، یك متخصص نانوذرات معدنی گفت: برای استفاده از نانوذرات تیتانیا جهت مراقبت از پوست، نیاز است كه از تشكیل گونه‌های اكسیژن واكنش‌پذیر كه این احتمال وجود دارد كه سبب آسیب رساندن به پوست شوند، جلوگیری شود؛ بدون اینكه خواص نوری مورد نیاز تیتانیا تحت تاثیر قرار گیرد. این تحقیق بدون شك به ساخت نسل جدیدی از محصولات آرایشی و بهداشتی كمك خواهد كرد و منجر به تشكیل روش‌های جدیدی برای كاربردهای ویژه تیتانیا خواهد شد.

فنوگلیو افزود: این تحقیق ممكن است نقطه شروعی برای تنظیم پروتكل‌هایی برای تولید فیلترهای UV شود كه می توانند كاربردهایی در زمینه‌های مختلفی شامل صنایع آرایشی و بهداشتی، پیدا كند.

این محققان جزئیات نتایج تحقیق خود را تحت عنوان "كاهش توان بالقوه‌ی اكسیدكنندگی نانوذرات تیتانیا به وسیله اصلاح سطح با كربن: یك راهبرد جدید برای تولید فیلترهای UV بی‌خطر " در مجله Chem. Commun. منتشر كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha