مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی كشور مصوب كرد كه اعضای جامعه پزشكی آثار سوء ناشی از سلب اختیارات تعرفه‌گذاری سازمان نظام پزشكی را طی دیدار با مسئولان عالی رتبه كشور بررسی و اعلام كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، مجمع فوق‌العاده سازمان نظام پزشكی دیروز (جمعه 10 دی) با حضور رئیس كل و معاونان سازمان نظام پزشكی، رئیس و برخی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و بیش از 150 نفر از اعضای مجمع سازمان نظام پزشكی كشور در سالن اجتماعات انستیتو پاستور تهران برگزار شد.

آقازاده، رئیس مجمع مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه پنجم توسعه سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری خدمات بخش غیر دولتی را توهین به جامعه پزشكی عنوان كرد و بر ضرورت اتحادو یكپارچگی نمایندگان صنفی جامعه پزشكی در برون رفت از وضعیت فعلی و تقویت جایگاه سازمان نظام پزشكی تأكید كرد.

شهاب الدین صدر، رئیس كل سازمان نظام پزشكی نیز با اشاره به اقدامات و رایزنی های گسترده مسئولان سازمان نظام پزشكی و شورای عالی نظام پزشكی برای ارائه نظرات كارشناسی و جلوگیری از سلب اختیارات این سا زمان در تعرفه گذاری خدمات بخش غیر دولتی اظهار كرد: اغلب دولت‌ها و وزرای بهداشت آنها تعرفه‌گذاری خدمات درمانی دولتی و غیر دولتی را امری حاكمیتی تلقی كرده و با تعرفه‌گذاری سازمان نظام پزشكی مخالف بوده‌اند.

وی روند بررسی بند «ه» ماده 42 لایحه برنامه پنجم توسعه در مجلس كه به سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری بخش غیر دولتی منجر شد را كاملاً كارشناسی و به دور از هر گونه جهتگیری سیاسی دانست و افزود: چند نكته مهم مانند اختلاف زیاد تعرفه‌های بخش دولتی و غیر دولتی، تخلفات عده انگشت‌شماری از اعضای جامعه پزشكی، عدم نظارت كافی و مناسب بر رعایت تعرفه‌ها و جلوگیری از زیرمیزی گرفتن از عواملی بود كه در صحن علنی مجلس و فضای عمومی جامعه باعث جبهه‌گیری و سوء ظن علیه سازمان نظام پزشكی شد كه اگر ما اطلاع‌رسانی به موقع و مناسبی از فعالیت و تلاش‌های خود در جهت ساماندهی اقتصاد درمان كشور انجام می‌دادیم بسیاری از این فضاهای منفی به واقعیات نزدیك می‌شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر ضرورت افزایش تعامل و ارتباط تنگاتنگ اعضای مجمع نظام پزشكی با یكدیگر و بدنه اجرایی سازمان نظام پزشكی، خاطرنشان كرد: اگر چه سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری بخش غیر دولتی منجر شد كاملاً كارشناسی و به دور از هر گونه جهت گیری سیاسی خواند و افزود: چند نكته مهم مانند اختلاف زیاد تعرفه‌های بخش دولتی و غیردولتی، تخلفات عده انگشت‌شماری از اعضای جامعه پزشكی، عدم نظارت كافی و مناسب بر رعایت تعرفه ‌ها و جلوگیری از زیر میزی گرفتن از عواملی بود كه در صحن علنی مجلس و فضای عمومی جامعه باعث جبهه‌گیری و سوء ظن بر علیه سازمان نظام پزشكی شد كه اگر ما اطلاع رسانی به موقع و مناسبی از فعالیت و تلاش‌های خود در جهت ساماندهی اقتصاد درمان كشور انجام می‌دادیم بسیاری از این فضاهای منفی به واقعیات نزدیك می‌شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاكید بر ضرورت افزایش تعامل و ارتباط تنگاتنگ اعضای مجمع نظام پزشكی با یكدیگر و بدنه اجرایی سازمان نظام پزشكی، خاطرنشان كرد اگر چه سلب اختیارات سازمان در تعرفه گذاری خدمات بخش غیر دولتی خدشه و آسیبی به جایگاه این نهاد صنفی وارد كرد اما باید توجه داشت كه قانون نظام پزشكی كشور ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی جهت ایفای نقش سازمان نظام پزشكی در عرصه سلامت كشور مهیا كرده كه باید این فرصت‌ها به خوبی شناسایی و تقویت شوند.

وی گزارشی از رایزنی‌های كارشناسی گسترده مسئولان سازمان نظام پزشكی با رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس، اعضای كمسیون بهداشت و درمان و كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به منظور حذف بند مربوط به سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری بخش غیردولتی در لایحه برنامه پنجم توسعه ارائه داد.

صدر همچنین، با اشاره به مصوبه شورای عالی نظام پزشكی مبنی بر عدم افزایش تعرفه‌های بخش غیر دولتی تا پایان سال 1389 با وجود اجرای قانون هدفمند‌ كردن یارانه‌ها و نیز انتشار تعرفه‌های بخش غیردولتی تا پایان سال 1389 با وجود اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و نیز انتشار تعرفه‌های مصوب سازمان نظام پزشكی در بخش غیردولتی در كتاب تعرفه‌های وزارت بهداشت در اولین بار، از آنها به عنوان نمونه‌هایی از تعامل این سازمان با متولیان و خدمات گیرندگان نظام سلامت یاد كرد.

وی از ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خبر داد كه در آن از احمدی‌نژاد خواسته شده كه با توجه به اجرای طرح‌های جبرانی به علت افزایش هزینه‌های اصناف مختلف توسط دولت، تسهیلاتی در اختیار جامعه پزشكی كشور برای جبران هزینه‌های سربار ناشی از هدفمند كردن یارانه‌ها در نظر گرفته شود.

در ادامه این جلسه، محمدرصا نوروزی نائب رئیس شورای عالی نظام پزشكی با تشریح فعالیت‌های كمیته ویژه شورای عالی نظام پزشكی در پیگیری روند بررسی و تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه در مجلس، از جبهه گیری و فضاسازی عده‌ای از اعضای جامعه پزشكی علیه مصالح و فعالیت‌های بزرگترین و قدیمی‌ترین نهاد صنفی كشور انتقاد كرد و افزود: متأسفانه تخلفات عده معدودی از اعضای جامعه پزشكی آن هم در چند شهر بزرگ كشور مانند تهران بهانه‌ای به دست برخی افراد داده تا با فضاسازی‌های منفی خدمات جامعه پزشكی و سازمان نظام پزشكی را زیر سؤال ببرند كه این موضوع به طور قطع به ضرر آحاد جامعه پزشكی به ویژه پزشكان عمومی كشور خواهد بود.

زالی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی نیز طی سخنانی در مجمع فوق‌العاده این سازمان،درباره اقدامات سازمان نظام پزشكی برای جلوگیری از سلب اختیارات این سازمان صنفی در تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش غیردولتی و پرهیز از آثار سوء ناشی از آن بر تقویت سایر ظرفیت‌ها و اختیارات سازمان نظام پزشكی در عرصه سلامت تاكید كرد.

وی با اشاره به اینكه هنوز به طور قطعی و قانونی اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری سلب نشده است از تشكیل كارگروهی مشترك بین این سازمان و وزارت بهداشت برای بررسی و تصویب تعرفه‌های خدمات بخش غیردولتی سال 1390 با توجه به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها خبر داد.

زالی افزود: كار گروه تعرفه سال 90 جلساتی را برگزار كرده و تا پایان سال، تعرفه‌های مصوب بخش غیر دولتی را اعلام خواهد كرد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در كشور، اعلام كرد: فرم‌ها و پرسشنامه‌هایی از سوی این سازمان به همه مراكز سازمان نظام پزشكی در استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال شده تا نظرات كارشناسی درباره تاثیرات اجرای این قانون، جمع‌آوری و پس از تحلیل و بررسی به همراه پیشنهادات و راهكارهای مربوطه، تا پایان دی به دستگاه‌ها و نهادهای مسئول ارائه شود.

شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این جلسه، گفت: مشكلات و جبهه‌گیری‌های به وجود آمده در خصوص تعرفه‌گذاری سازمان نظام پزشكی، ناشی از تخلفات عده كمی از پزشكان به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی شهرهای بزرگ بوده كه در نهایت منجر به بند مربوط به سلب اختیارات نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری بخش غیردولتی شد.

وی اظهار كرد: یكی از چالش‌های اساسی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دولت این است كه دولت در واقعی كردن تعرفه‌های خدمات درمانی جدی نیست و این موضوع تنها محدود به دولت فعلی نبوده بلكه دولت‌های قبلی نیز همین رویه را داشته‌اند.

شهریاری، تصریح كرد: اگر دولت تعرفه‌ها را واقعی در نظر بگیرد بسیاری از مشكلات تعرفه‌ای نظام سلامت حل خواهد شد و دیگر تفاوتی ندارد كه چه نهاد و سازمانی این تعرفه‌ها را تعیین و اعلام كند چرا كه قیمت و هزینه‌های تمام شده در بخش دولتی و غیر دولتی مشخص بوده و به راحتی قابل محاسبه خواهد بود.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینكه نظارت بر اجرای تعرفه‌های دولتی و غیر دولتی از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی جدی نبوده است، پیش‌بینی كرد: در سال اینده و با تعیین تعرفه‌های هر دو بخش دولتی و غیردولتی توسط وزارت بهداشت، رعایت این تعرفه نسبت به سال‌های قبل بسیار كاهش خواهد یافت و با فقدان نظارت جدی از سوی نهادهای مربوطه، نوعی آشفتگی تعرفه‌ای در نظام سلامت كشور ایجاد خواهد شد.

در بخش دیگری از مجمع فوق‌العاده سازمان نظام پزشكی، تعدادی از اعضای این مجمع از جمله آقایان بهادر، صداقت، طاهرخانی، اشرافی،غلامی و خانم تدین با ارائه سخنانی، ضمن تقبیج سلب اختیارات سازمان نظام پزكی در تعرفه گذاری خدمات بخشی غیر دولتی و تاكید بر تلاش مجمع در ارتقای جایگاه سازمان نظام پزشكی در عرصه سلامت كشور نسبت به آثار و عواقب سوء ناشی از تصویب و اجرای ماده 36 و بند ه ماده 42 قانون برنامه پنجم توسعه كشور هشدار دادند.

مجمع فوق العاده سازمان نظام پزشكی مصوب كرد كه با نگارش نامه‌ای نظرات و ادله كارشناسی مجمع عمومی در این خصوصی به محضر مقام معظم رهبری اعلام شود.

همچنین پیگیری ملاقات با مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی، تشكیل كمیته مشترك دولت و سازمان نظام پزشكی به منظور دریافت تسهیلات بجرانی هدفمند كردن یارانه‌ها ویژه جامعه پزشكی و نیز اختصاص ستون خبری دائمی در نشریه سازمان نظام پزشكی به منظور ارائه اخبار مجمع عمومی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha