مدیر عامل سازمان انتقال خون كشور گفت: از پلاسما 60 دارو به دست می‌آید كه باید كمك كنیم سبد دارویی كشور را از این داروها پر كنیم به ویژه داروی IVIG كه به سرعت مصرف آن در دنیا رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازن فارس، حسن ابوالقاسمی در مراسم جشن خودكفایی ایران در تولید پلاسما كه صبح امروز در سازمان انتقال خون برگزار شد اظهار داشت: سالانه 40 تا 50 میلیون دلار صرف واردكردن IVIG می‌شود كه تولید آن در كشور 35 درصد صرفه‌جویی ارزی در پی دارد.


وی با بیان اینكه در زمینه تولید داروهای حاصل از پلاسما در منطقه حرف اول را می‌زنیم افزود: برای تهیه دارو از پلاسما 70 درصد كار، تهیه یك پلاسمای سالم است و 30 درصد بقیه تكنولوژی‌هایی است كه به كمك آنها فرآورده‌های پلاسمایی جدا می‌شود.

ابوالقاسمی با بیان اینكه مهمترین و گرانترین محصول پلاسمای ایمونوگلوبین و پس از آن فاكتور 7 و 8 است تصریح كرد: سالانه 40 تا 50 میلیون دلار صرف واردكردن فاكتور IVIG می‌شود.

وی اظهار داشت: سالانه یك میلیون و 800 هزار واحد خون در سال توسط مردم گرفته می‌شود كه یك چهارم آن به طور مستقیم در بیمارستان مصرف می‌شود..

ابوالقاسمی گفت: به علت قیمت گران این داروها مردم فقیر دنیا از مصرف آنها بی‌بهره‌اند و باید در نظر داشت كه 43درصد از این 7 میلیارد دلار 43 مربوط به داروی IVIG است.

وی با بیان اینكه مصرف این فاكتورهای خونی سال به سال افزایش می‌یابد گفت: امروز فاكتور 8 به صورت نوتركیب استفاده می‌شود و خوشبختانه این دارو در ایران تولید شده است و یك شاهكار دارویی محسوب می‌شود.

ابوالقاسمی با اشاره به اینكه مصرف داروی IVIG در دنیا به 100 تن رسیده است گفت: قیمت‌های این داروها نیز ثابت نیست و آنها می‌توانند با كم وارد كردن در بازار آنها را گران كنند به طوری كه قیمت برخی از این داروها را از 20 دلار تا 60 یورو شاهد بودیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینكه پیش‌بینی می‌شود در سال 2012 میزان مصرف IVIG در دنیا به 120 تن برسد ادامه داد: مصرف IVIG در ایران سالانه 400 تا 800 كیلوگرم است كه پیش‌بینی می‌كنیم كه امسال 600 كیلوگرم در سال برسد و سال آینده میزان آن 700 كیلوگرم باشد.

وی گفت: ‌امسال برای هموفیلی‌ها فاكتور 8 به میزان 140 میلیون واحد مصرف شد همچنین 15 میلیون واحد فاكتور 9 و 7500 تا 8500 كیلوگرم آلبومین نیز مصرف شده است.

ابوالقاسمی با بیان اینكه باید در تولید فرآورده‌های پلاسما به خودكفایی برسیم افزود: كاهش مصرف خون كامل، تبدیل خون به فرآورده، پالایش قراردادی پلاسما و ایجاد پالایشگاه پلاسما از مهمترین سیاست‌های سازمان انتقال خون است.

وی اضافه كرد: افزایش سلامت خون و فرآورده‌ها، افزایش نظام ارتقای كیفیت در سازمان انتقال خون، افزایش اطمینان از عرضه محصولات پلاسمایی در بازار و سلامت فرآورده‌های پلاسمایی و استفاده از منابع كشور به صورت بهینه از مهمترین امتیازات پالایش قراردادی پلاسما است كه هیچ كدام از كشورهای منطقه پالایش قراردادی پلاسما را ندارند.

ابوالقاسمی خاطرنشان كرد: سازمان انتقال خون می‌تواند تولیدات خود را تا 250 هزار لیتر پلاسما افزایش دهد.

وی همچنین گفت:در 21 اردیبهشت سال آینده این سازمان میزبان دانشمندان دنیا در زمینه پلاسما خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha