دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 227353

اغلب خانواده‌های ایرانی اواخر شهریور را برای سفر انتخاب می‌کنند و زمان‌های پرترافیک را برای سفر مناسب نمی‌دانند.

سلامت نیوز-*اردشیر اروجی : برای رونق گردشگری، ایجاد تعطیلات زمستانی در کشور چندان مناسب نیست. در ایران به‌دلیل ریزش نزولات آسمانی و نبود ایمنی در جاده‌ها در فصول‌سرما با افزایش خطرات احتمالی مواجه هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در این شرایط با توسعه گردشگری‌زمستانی به تعداد حوادث جاده‌ای و سوانح افزوده می‌شود. از سوی دیگر اگر دو هفته در روند یادگیری دانش‌آموزان وقفه ایجاد شود، آنها از ادامه دروس قبلی جدا شده و همین مساله روند آموزش را مختل می‌کند. اغلب دانش‌آموزان نیز با این مرخصی در زمان تحصیل مخالف هستند، چون آنها در مهر سر کلاس‌ رفته و در ماه‌های آبان و آذر دیگر با درس‌ها عجین شده‌اند. این اختلال در تحصیل برای دانش‌آموزان مناسب نیست. در ضمن برخی از دانش‌آموزان نیز به‌سبک ترمی تحصیل می‌کنند و این وقفه در زمان پایان ترم برای سیستم‌آموزشی کشور مضر است. برخی مسئولان آموزش کشور بر این باورند که برای جبران تعطیلات‌زمستانی، دانش‌آموزان می‌توانند زودتر از مهر بر سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند، اما اغلب فضاهای آموزشی ایران در فصل‌تابستان برای تحصیل دانش‌آموزان مناسب نیست. چندی پیش هم یک مسئول در وزارت آموزش‌وپرورش گفته بود آموزش‌وپرورش برای پذیرش دانش‌آموزان در تیر آمادگی ندارد. هم‌اکنون مدارس کشور از لحاظ سیستم گرمایش و سرمایش با مشکلات متعدد مواجهند. از سوی دیگر با نبود و کمبود بودجه در آموزش‌وپرورش روبه‌رو هستیم. درضمن مدارس در تعطیلات‌زمستانی تعطیل می‌شوند، اما والدین سرکارند.

عدم‌تاثیر تعطیلات‌زمستانی بر گردشگری

اغلب خانواده‌های ایرانی اواخر شهریور را برای سفر انتخاب می‌کنند و زمان‌های پرترافیک را برای سفر مناسب نمی‌دانند. برای‌مثال فصل تابستان به‌دلیل گرمای‌هوا و شلوغی‌جاده هیچ‌جذابیتی برای افراد ندارد و آنها مسافرت در روزهای پایانی شهریور را به‌دلیل شرایط جوی مناسب انتخاب می‌کنند. با این تفاسیر ایجاد تعطیلات‌زمستانی هیچ‌کمکی به افزایش گردشگری کشور نمی‌کند. برای افزایش گردشگری در کشور باید در طول‌سال از طریق مدیریت‌سفر اقدامات مناسب انجام شود. برای مثال می‌توان با ایجاد تخفیف در هتل و سیستم حمل‌ونقل برای دانشجویان و بازنشسته‌ها شدت‌ترافیک در روزهای پرترافیک سال را کاهش داد. باید دانست ساماندهی‌گردشگری از طریق راه‌اندازی تعطیلات‌زمستانی با توجه به اقلیم کشور و وضعیت نهادهای آموزشی چندان‌مناسب نیست. درضمن باتوجه به وجود اقلیم‌های متعدد در کشور باید هر استان بنا بر صلاحدید به تعیین‌زمان برای آغاز تعطیلات زمستانی‌ بپردازد. از طریق مدیریت‌سفر می‌توان به رونق گردشگری پرداخت، در غیراین‌صورت ایجاد تعطیلات زمستانی چندان راهگشا نیست. وضعیت راه‌ها در فصول‌سرما از نابسامانی‌های متعدد برخوردار است و سیستم برف‌روبی و راهداری هم با مشکلات متعدد مواجه است. برای‌مثال سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از افراد در برف ماندند. این مسائل بر مشکلات سفر در فصل سرما می‌افزاید.

وضعیت جذب گردشگرخارجی در زمستان

اغلب گردشگران‌خارجی زمان‌های ویژه سال همچون ایام‌نوروز را برای سفر به ایران انتخاب می‌کنند. برخی از گردشگران علاقه‌مند به اسکی و دیگر ورزش‌های زمستانی فصل‌سرما را برای ورود به کشور انتخاب می‌کنند. هنوز گردشگری کشور تخصصی نشده و تبلیغات گردشگری به‌شکل کاربردی نیست. تاکنون مسئولان امر از این فرصت‌ها استفاده مناسب نکرده‌اند. باید با بررسی بازارهای هدف ظرفیت‌های گردشگری کشور را تقویت کرد. همچنین می‌توان از ظرفیت ایران برای جذب گردشگر در فصول‌سرما استفاده کرد. برای‌مثال افراد در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌دلیل نداشتن فضای‌مناسب برای اسکی، برف و ورزش‌های زمستانی می‌توانند ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری‌ انتخاب کنند. کشور ما به‌دلیل طبیعت چهارفصل می‌تواند مقصد گردشگران متعدد باشد. می‌توان با بررسی کشورهای سردسیر در فصل گرما شرایط را برای گردشگرخارجی مهیا کرد و تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی کارشناسی است. مدیریت بازاریابی تبلیغات گردشگری کشورچندان مناسب نیست. اخیرا نیز مسئولان در این زمینه مقوله گردشگری‌شهری را مطرح کردند، درحالی که این نوع گردشگری از معنای‌شفافی برخوردار نیست. در این حوزه مسئولان امر به‌جای فعالیت‌های بین‌المللی با طرح برنامه‌های غیرکارشناسی و سلیقه‌ای به شدت مشکلات موجود می‌افزایند. تعداد ورود گردشگرخارجی به کشور در زمستان اندک است و این مساله به‌دلیل نبود تبلیغات‌مناسب است. همچنین گردشگری زمستانی داخلی نیز ضعیف است، چون افراد خواستار مسافرت با خانواده و لذت‌بردن از شرایط هستند، نه‌اینکه جایی بنشینند و به خود بلرزند.

بی‌توجهی به گردشگری داخلی

با بررسی وضعیت گردشگری در کشور باید گفت که فقط شاهد فعالیت برخی دفاتر گردشگری هستیم. در چگونگی نرخ‌گذاری، رزرو هتل و دریافت‌خدمات هم شاهد قصور از سوی این مراکز هستیم. سازمان میراث‌فرهنگی باید در این زمینه مدیریت کرده و به ابطال مجوز افراد منفعل بپردازد. اغلب این دفاتر برای نقاط گردشگری در خارج از کشور تبلیغات متعدد کرده و از هم‌اکنون برای تعطیلات نوروز و سفر متقاضیان به فرانسه، ترکیه و... تبلیغات می‌کنند، اما این مراکز نسبت به نقاط گردشگری داخلی منفعلند، درحالی که آنها می‌توانند بدون اغماض از هم‌اکنون برای گردشگری‌داخلی برنامه‌ریزی کنند. مسئولان گردشگری و افراد فعال در دفاتر درباره نقاط جذاب گردشگری برنامه‌ریزی نمی‌کنند و بر این باورند که ایران قابل برنامه‌ریزی نیست.

در این میان باید سازمان‌گردشگری بتواند از طریق ایجاد ارتباط بین هتل‌ها، دفاتر خدمات‌گردشگری و سیستم حمل‌و‌نقل، اقدامات مناسبی برای تسهیل رفت‌و‌آمد انجام دهد. برای‌مثال هرسال در بهمن اخبار متعددی درباره آغازبه‌کار سایت‌ برای رزرو گردشگران نوروزی به گوش می‌رسد، اما در روزهای پایانی ماه خبر فعالیت این سایت‌ منتشر می‌شود. هم‌اکنون دفاتر خدمات گردشگری باید برای ایام نوروز به‌شکل گروهی هتل و خدمات حمل‌و‌نقل را رزرو کنند و به این شکل وضعیت گردشگری داخلی نظم‌وترتیب بیابد. بی‌شک با ایجاد نظم در حوزه گردشگری‌داخلی، گردشگرخارجی هم خواستار مسافرت به ایران می‌شود. برای تحقق این مهم باید سازمان گردشگری از دفاتر بخواهد تورهای ایرانگردی را به‌موازات تورهای خارجی معرفی کنند. هرگونه نارسایی در این زمینه با مدیریت کارآمد از سوی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری برطرف می‌شود. تقویت‌گردشگری نیازمند هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر است، در غیراین صورت، گردشگری با حرف‌های سلیقه‌ای بهبود نمی‌یابد. درضمن برای توسعه گردشگری باید از افراد متخصص استفاد کرد. جالب است بدانید مسئولان با گرانی نرخ ارز بر افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور تاکید دارند، اما با کاهش نرخ ارز از اهمیت گردشگری کاسته می‌شود.

* کارشناس گردشگری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha