وزیر بهداشت گفت:موضوع بالا بودن میزان بنزن در بنزین‌های داخلی و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را باید بررسی كنیم و بعد از تحقیق نتیجه را اعلام می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی در مراسم جشن خودكفایی در تولید پلاسما كه صبح امروز در سازمان انتقال خون برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران در تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما در منطقه حرف اول را می‌زند و می‌خواهیم در آسیا هم حرف اول را بزنیم.

وی گفت: در حال حاضر در تولید فاكتور 9 كه برای بیماران هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد به خودكفایی رسیده‌ایم و در حال ساختن فاكتور 7 و 8 نوتركیب هستیم.

وی با بیان اینكه تعداد بیمارانی كه از فرآورده خونی IVIG استفاده می‌كنند بسیار زیادند افزود: در مورد ایمونوگلوبین ضدهاری، ضد كزاز و ضد هپاتیت كاری را شروع كردیم كه همه آنها را در داخل كشور تولید كنیم كه امیدواریم این كار در سال 90 انجام شود.

وحید دستجردی ادامه داد:‌ تولید این سه فرآورده می‌تواند 18 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

وی در خصوص گران بودن داروی IVIG اظهار داشت: داروی IVIG ناشی از پلاسمای ایرانی سالم است و توانسته‌ایم 35 درصد قیمت آن را ارزانتر از قیمت خارجی تولید كنیم. اما رایگان شدن این دارو مربوط به بیمه‌ها است.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: ایران در زمینه تولید داروهای ناشی از پلاسما در منطقه اول است و می‌خواهیم در آسیا هم اول شویم و در زمینه همه داروهای مشتق از پلاسما به خودكفایی برسیم و علاوه بر خودكفایی صادر كننده هم باشیم.

وی اضافه كرد: فاكتور 9 تولید شده بیش از نیاز كشور وجود دارد و كشورهای منطقه هم به پلاسمای ایرانی به دلیل سالم بودن بسیار علاقه‌مند هستند لذا به دنبال بازاریابی این موضوع هستیم.

وحید دستجری گفت: از سال گذشته تاسیس پالایشگاه پلاسما را كلید زده‌ایم كه تولید 45 درصد آلبومین و 15 تا 20 درصد فاكتور 8 توسط فاز یك این پالایشگاه صورت گرفته است و در حال حاضر وارد فازهای 2 و 3 خواهیم شد.

وی در زمینه موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا باید به وزارت بهداشت برسد كه آن را با سالهای قبل مقایسه و سپس اعلام كنیم.

وزیر بهداشت در مورد وجود بنزن در بنزین‌ نیز گفت: این موضوع باید بررسی شود.

وی درباره درمان مواد مخدر صنعتی تصریح كرد: تمام اورژانس‌های كشور به خصوص اورژانس‌های روانپزشكی پذیرنده مراجعه‌كنندگان در این زمینه هستند اما باید میزان این اورژانس‌ها را در كشور افزایش دهیم.

وحید دستجردی در خصوص داروهای گیاهی نیز یادآور شد: تولید این داروها از نیم درصد به 3 درصد رسیده است و در حال حاضر PHD طب سنتی و گیاهان دارویی را در كشور راه‌اندازی كرده‌ایم و دفتر مشاوره‌ای برای طب سنتی زیر نظر وزیر فعالیت می‌كند.

وی گفت: باید میزان درصد داروهای گیاهی را افزایش دهیم و آن را به 15 درصد برسانیم كه البته این كار زمان می‌برد و محققان باید وارد این كار شوند. همچنین در حال حاضر تدوین فارماكوپه داروهای گیاهی را در دست اجرا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha