عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر ضرورت ایجاد واحد درسی نحوه همسرداری در مدارس به منظور تحکیم خانواده‌ها تاکید کرد.

طلاق ۳۰ درصد از زوجین در سال نخست زندگی

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر ضرورت ایجاد واحد درسی نحوه همسرداری در مدارس به منظور تحکیم خانواده‌ها تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،احمد بیگدلی ، پیشنهاد طرح آموزش‌های اجباری پیش از ازدواج در دانشگاه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی کشور طلاق بوده، که در پی غفلت مسئولان بخش‌های مختلف آموزشی، برای لحاظ کردن واحدهای درسی، به منظور ارتقای جایگاه خانواده، در سطوح مختلف تحصیلی، از مدرسه تا دانشگاه ایجاد شده است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما باید در مورد ازدواج روشنگری کرده و مسائل مربوط به آن را به طور تخصصی به جوانانمان آموزش دهیم، به گونه‌ای که تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد، و این در حالی است که، جوانمان را در سنین دبیرستان و دانشگاه رها می‌کنیم، بعد که به معضلات اجتماعی گرفتار شدند، برای آموزش آنها اقدام می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون بخش اعظم ساعت‌های آموزشی در مدارس به تدریس دروسی همچون تاریخ، جغرافیا، ریاضی و ...اختصاص می‌یابد، اما واحد درسی برای نحوه تشکیل خانواده، تعامل صحیح بین زوجین، سازگارشدن با مشکلات و شیوه صحیح همسرداری درنظر گرفته نشده است.

وی یادآور شد: ما باید محافظه‌کاری در امر آموزش را کنار بگذاریم، ضمن اینکه به جوانانمان اعتماد کرده و اطلاعات لازم برای داشتن ازدواج موفق را در سنین پایین‌تر، که تاثیرپذیری بیشتری دارند، در اختیار آنها قرار دهیم.

بیگدلی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بالای 50 درصد جوانان کشور، با نحوه انتخاب همسر آشنایی ندارند و اغلب برای تشکیل خانواده تنها بر پایه احساس و توجه به ملاک‌های ظاهری تصمیم می‌گیرند و در نهایت آمارهایی در خصوص اینکه،30 درصد زوج‌های جوان در همان سال اول زندگی مشترک متارکه می‌کنند، رقم می‌خورد.

وی عدم آسیب‌شناسی طلاق را مهم‌ترین علل گسترش این معضل اجتماعی در کشور دانست و تاکید کرد: آنچه مسلم است هیچ خانواده ایرانی با هر نوع تفکری که داشته باشند، به دنبال این نیستند، که زندگی مشترک کوتاه مدتی را تجربه کنند، چراکه در فرهنگ ایرانی، تشکیل و تحکیم خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با تدابیری که در قانون برای کاهش معضل طلاق اندیشیده شده است، افزود: قانونگذار نمی‌تواند دخالتی در چارچوب خانواده‌ها و نوع تصمیماتشان داشته باشد، اما مسئولان فرهنگی می‌توانند در کاهش این معضل اجتماعی اثرگذار باشند، چراکه مهم‌ترین علل افزایش آمار طلاق‌های کنونی، به ورود فرهنگ غربی به کشور برمی‌گردد، که در پی آن، فرهنگ ایرانی کمرنگ شده است، بنابراین در این بخش تنها آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند موثر واقع شود.

لازم به ذکر است دبیر علمی کارگروه طرح ملی کاهش طلاق از مذاکرات این کارگروه با وزارت علوم خبر داده و گفته است: «به دنبال این هستیم که آموزش‌های پیش از ازدواج با مصوبه وزارت علوم جزو آموزش‌های اجباری در دانشگاه‌ها تدریس شود.»/


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha