سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

ک روز را تصور کنید که مثلا برای تعمیر اتومبیل خود به یکی از تعمیرگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنید، همزمان با شما چند نفر دیگر نیز به همین منظور به همان تعمیرگاه رجوع می‌کنند و در یک قاعده منطقی و طبیعی به دلیل عدم وجود فضای مناسب و کافی مجبور به پارک و صف کشیدن تعداد زیادی خودرو در حاشیه خیابان می‌شوند و همین اتفاق خود پایه‌گذار چندین و چند معضل دیگر اعم از مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و... برای مردم و سایر اصناف خواهد بود.

سلامت نیوز:مزاحمت شامل موضوعات و مقولات مختلفی می‌شود و دامنه وسیعی دارد، از افراد تا اصناف و مشاغل و گاه سطوح بالاتر، اما آنچه در این گزارش مورد توجه است مزاحمت‌های ناشی از مشاغل و اصناف مختلف است که می‌توان گفت دامنگیر همه مردم و شهروندان شهرها شده  و با آن مواجه شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز،فرهیختگان نوشت: حال سوال این است که در چه مرحله‌ای و با چه سطحی از ایجاد مشکلات و انواع مشکلاتی واژه مزاحمت پسوند برخی مشاغل و اصناف می‌شود؟ وقتی شغلی (البته تعدادشان اصلا کم نیست) در محیط شهری پایه‌گذار عوامل و اتفاقاتی می‌شود که نظم زندگی عادی و روزانه شهروندان را مختل و دچار مخاطره می‌کند و مشکل‌آفرین می‌شود، صفت مزاحمت به آن اطلاق می‌شود و تحمل آن به دلیل همین تبعات و معضلات در محیط شهری غیرممکن می‌شود.

این مشکلات و مزاحمت‌ها البته به همین‌جا و اطلاق یک واژه و ندای وااسفا ختم نمی‌شود و سلسله‌ای از مشکلات و مخاطرات جانبی دیگر را نیز به دنبال خود خواهد آورد که مقابله با آنها فقط درصورتی امکان‌پذیر است که هدف، پایه اصلی و خود شغل موردنظر باشد.

یک روز را تصور کنید که مثلا برای تعمیر اتومبیل خود به یکی از تعمیرگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنید، همزمان با شما چند نفر دیگر نیز به همین منظور به همان تعمیرگاه رجوع می‌کنند و در یک قاعده منطقی و طبیعی به دلیل عدم وجود فضای مناسب و کافی مجبور به پارک و صف کشیدن تعداد زیادی خودرو در حاشیه خیابان می‌شوند و همین اتفاق خود پایه‌گذار چندین و چند معضل دیگر اعم از مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و... برای مردم و سایر اصناف خواهد بود.

شکل دیگری را مدنظر بگیرید؛ همه ما شاهد گشت‌وگذار‌ها و گردش‌های شبانه و روزانه عده‌ای در سطح شهرها و گذران اوقات فراغت خود در رستوران‌ها، کترینگ‌ها و سایر اماکن تفریحی هستیم که تعداد زیادی از این اماکن با مشکل عدم‌وجود فضای مناسب جهت پارک اتومبیل‌های مراجعان مواجه هستند و باز هم همین موضوع پایه‌گذار معضلات ترافیکی می‌شود.

فارغ از فضای مناسب برای اتومبیل‌ها و مشکلات ترافیکی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی و... دیگر معضل زاییده مشاغل و اصناف مزاحم است. صافکاری‌ها، آهنگری‌ها، نمایشگاه‌های اتومبیل و... هرکدام در سطح خاص خود به حدی از این نوع مشکلات دامن می‌زنند و معضلی را ایجاد می‌کنند. این موضوع البته هنگامی محسوس‌تر می‌شود که هریک از ما همسایگی و مجاورت با این اصناف را درک کرده باشیم و لحظه‌لحظه مشکلات و مزاحمت‌هایی که ایجاد می‌کنند را دیده و شنیده باشیم.

در همین راستا سیاستگذاران در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی همواره به این موضوع یعنی جداسازی فضای موجود برای این دست از مشاغل که برای محیط شهری و محیط زندگی مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته و در پی راه چاره بوده‌اند و اقداماتی را نیز انجام داده‌اند.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع ابتدا به قیود و گزاره‌های قانونی که در ارتباط با این نوع مشاغل وجود دارد و توسط قانونگذاران تهیه و تدوین شده است، می‌پردازیم.

براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمام اماکن که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کند یا تولید دود یا عفونت یا تجمع حشرات و جانوران داشته باشد، جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسایط نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می‌کند، از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری شود و هرگاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج شهر انتقال دهد.

گفتنی است شهرداری درمورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آنها ابلاغ کند و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد، باید ظرف 10روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد، تسلیم کند، رای کمیسیون قطعی و لازم‌الاجراست.

هرگاه رای کمیسیون مبنی‌بر تایید نظر شهرداری باشد یا صاحب ملک در موقع اعتراض نکرده یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند، شهرداری به وسیله ماموران خود راسا اقدام خواهد کرد. پس از تعریف و بیان زوایا و مواد قانونی مربوط به اصناف و مشاغل مزاحم شهری به بررسی دقیق‌تر ابعاد مختلف ایجاد شده توسط این دست مشاغل می‌پردازیم.

 تبعات ساماندهی

کسب‌وکار در محیط شهری به نوعی نماد شهر محسوب می‌شود و از آنجا که مهم‌ترین جنبه وجودی و مجرای تنفسی بنگاه‌های صنعتی و اصناف بعد اقتصادی آنهاست، پرداختن به جنبه اقتصادی بسیار حائزاهمیت است و هرگونه دست بردن و به نوعی دستکاری یا ساماندهی اصناف و مشاغل شهری با هر هدفی پایه‌گذار و مسبب تبعات و تاثیرات اقتصادی زیادی خواهد شد و این اهمیت و جایگاه را به راحتی می‌توان از حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش، میزان اثربخشی‌های آنها، میزان ارزش محصولات تولیدی، عوارض شهرداری‌ها و حیات اقتصادی شهر و به نوعی در وسعت زمین‌های دراختیار این مشاغل در شهر‌ها فهمید.

 مشکلات بهداشتی مزاحم‌ها

در این بعد از ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم ما با چند گزاره مواجه هستیم؛ ابتدا بهداشت محیط و فضای کار است که غالبا و بنابر تجربه تا به اینجا آنچه مشاهده شده این است که صاحبان مشاغل و کارفرما‌ها بالاخص در این نوع مشاغل علقه و عزم جدی در رعایت موازین بهداشتی و ایجاد دستورالعمل‌های خاص در این بخش نداشته‌اند و بر همین اساس باید به صورت الزامی پیش از هر اقدامی، اصول و مبانی بهداشتی و ساماندهی فضای مناسب کار را برای آنها توضیح داد و تشریح کرد تا به آن عمل کنند. در ارتباط با ساماندهی بهداشتی مشاغل مزاحم یکی از راهکار‌ها و الگوریتم‌های قابل‌اتکا جهت ساماندهی، بهره‌برداری و رواج نظام‌های استاندارد (ISO) بین آنهاست که می‌تواند از سوی سازمان‌های متولی بهداشت یا شهرداری‌ها به اجرا و تحت نظارت دربیاید.

 نیازمند فرهگ مشارکت


یکی از مهم‌ترین ابعاد ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری جنبه فرهنگی آنهاست، البته اگر نخواهیم آن را به‌عنوان مهم‌ترین مولفه در نظر بگیریم.

یکی از عواملی که می‌تواند روند ساماندهی مشاغل مزاحم را تسهیل کند و به آن سرعت بخشد، وجود فرهنگ مشارکت بین مسئولان ساماندهی و متولیان و صاحبان مشاغل و این نوع اصناف است که اگر به خوبی شکل بگیرد و وجود داشته باشد، می‌تواند گره‌های بسیاری را در این رابطه به آسانی بگشاید. بی‌اعتمادی و عدم‌اطمینان به متولیان و مسئولان اجرایی این نوع طرح‌ها بین صاحبان مشاغل همواره عاملی بوده که موجب کندی روند اجرا و درنهایت شکست طرح شده است. تغییر پیاپی روسا، اعمال سلایق شخصی، برخورد‌های سلیقه‌ای و تبعیض و... همگی از عواملی هستند که موجب بی‌اعتمادی صاحبان مشاغل و متولیان امر ساماندهی و اجرایی می‌شوند.

بین مشاغل و اصناف گوناگون اعم از مزاحم یا غیرمزاحم همواره اشخاص و افراد گوناگونی حضور دارند که هریک متولد‌شده و پرورش‌یافته نوع خاصی از فرهنگ هستند و آداب و رسوم و نوع برخورد و عقیدتی خود را در مواجهه با موضوعات و سیاست‌های گوناگون دارند، بر همین اساس بهتر این است که این تفاوت‌های عقیدتی، قومی و قبیله‌ای در طرح سیاست‌ها و موضوعاتی از این دست در هر جهتی از ساماندهی، ترمیم و... با توجه به این تمایزات شکل گرفته و البته در مرحله اجرا توجهات لازم مبذول شود. علاوه‌بر فرهنگ‌ها و سنن گوناگون، میزان درک و سواد اجتماعی و..... علمی افراد و صاحبان مشاغل با یکدیگر متفاوت است و همین تفاوت سطح‌ها باعث تفاوت در سطح درک و فهم قوانین و دستورالعمل‌ها می‌شود و همین موضوع میزان بازدهی و نتیجه‌دهی هر کنش و عملی را به حدی کاهش یا افزایش می‌دهد. پیرو همین موضوع همواره توصیه متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه بر تصدی ریاست مشاغل و بنگاه‌های صنعتی و اصناف توسط جوانان و البته افراد تحصیلکرده بوده است تا بتوان با قطعیت بیشتری از نتیجه‌دهی مثبت هر نوع سیاستی درجهت بهبود اوضاع سخن به میان آورد و مدعی بود. در بررسی جنبه فرهنگی ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم باید به یک گزاره خیلی مهم نیز اشاره کرد، آموزه‌های دینی همواره نقش بسیار مهم و تایید‌کننده‌ای در گرایش یا عدم‌گرایش به افعال صحیح یا ناصحیح اجتماعی توسط افراد داشته و بر همین اساس بهتر است که با روشنگری و توضیح مواضع دینی و شرعی در برخورد با این دست از مشاغلی که به نوعی برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کند، صاحبان مشاغل را از تبعات شرعی آن نیز آگاه کرد.

 خطر در کمین

از منظر ایمنی و حفاظت از ایمنی این مشاغل در سطح شهرها هم موضوعات گوناگونی مورد توجه است. این مشاغل به اقتضای شرایط خاص خود و البته در بسیاری موارد به دلیل نبود فضای ناکافی و گستره محدود در سطح شهرها، انبارهایی را برای نگهداری مواد مورد‌نیاز خود در اختیار دارند و به دلیل وجود مواد گوناگون غالبا شیمیایی و خطرناک در مواد اولیه موردنیاز خیلی از این مشاغل در انبارها، مخاطرات بسیاری را برای مردم و ساکنان محدوده شغل مورد‌نظر ایجاد می‌کنند که هریک نیازمند کنترل‌های بسیار دقیق هستند. علاوه‌بر این به دلیل قدمت بالای بسیاری از کارگاه‌ها و اماکن و مغازه‌ها سیستم‌های گوناگون آنها اعم از برق‌کشی، گاز و... همواره دچار مشکلات مختلفی از پوسیدگی، کهنگی، نشتی و... هستند و همین موضوع وقتی با سهل‌انگاری صاحبان این مشاغل و البته کوتاهی ماموران و ناظران سازمان‌های تابعه در امر نظارت‌های دوره‌ای همراه شود، می‌تواند خسارت‌ها و اتفاقات جبران ناپذیری را رقم بزند که افسوس پس از رخ دادن و عدم پیشگیری از این اتفاقات پذیرفتنی نیست.

 آلودگی‌های مشاغل مزاحم

اصناف و مشاغل گوناگون بنا به استفاده از مواد و ابزار و ماشین‌آلات گوناگون جهت انجام فعالیت‌های تولیدی خود طبیعتا ضایعات و پسماند‌ها و آلاینده‌های گوناگونی را تولید می‌کنند که هریک در سطح خود برای محیط شهری و شهروندان مخاطره‌آمیز خواهد بود. تنفس هوای سالم و زندگی در محیط سالم شهری حق طبیعی هریک از شهروندان است. تمام افراد و صاحبان مشاغل و همچنین متولیان و مسئولان شهری نیز باید در جهت فراهم آوردن چنین محیط سالمی کوشا باشند و تمام توان خود را به کار بندند و از ایجاد هرگونه ناخالصی و هر چیزی که زندگی سالم و عادی مردم را به خطر بیندازد، جلوگیری کنند. برای کوتاه‌مدت و کنترل مشاغلی که در کوتاه‌مدت مجال ساماندهی آنها وجود ندارد نیز باید از فناوری‌های نوین و گوناگون و در صورت امکان فناوری‌هایی که تولیدات ثانویه از آلاینده‌ها و مواد اضافی کارگاه‌ها حاصل می‌کند، استفاده شود تا شرایط شهری بهبود یابد.

با بیان جنبه‌های گوناگون ساماندهی و تعریف و توضیح مشاغل و اصناف مزاحم و تبعات حاصل از آنها سعی کردیم یک تصویر کامل و کلی از این نوع مشاغل و البته این پدیده و معضل اجتماعی ارائه و تبعات آن را باز بشماریم و نوعی مطالبه را در سطح توان رسانه‌ای جهت پیگیری مراجع گوناگون مطرح کنیم و امید می‌رود با مساعدت و جدیت دستگاه‌های مدیریت شهری و البته سطوح کلان‌تر ملی هرچه سریع‌تر محیط شهری فضای مناسب‌تری جهت زندگی شهروندان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha