از امروز، هفته ملی بهداشت و سلامت روان آغاز می‌شود. فرصتی برای پرداختن به اهمیت سلامت روان و مراقبت از آن، لابه‌لای زندگی درهم‌تنیده و پیچیده و پرمشغله امروزی. قبل از هر چیز، باید یادمان باشد که سلامت روان، فقط "فقدان بیماری روانی" نیست. روان‌شناسان، متخصصین مغز و اعصاب و فلاسفه همواره در مورد موضوع سلامت روان مفاهیم متعددی را بیان کرده‌اند اما همگی آن‌ها در مورد یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن زندگی رضایتمندانه و شادمانه است. چطور می‌توانیم شادتر و رضایتمندتر زندگی کنیم؟

چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟

سلامت نیوز: از امروز، هفته ملی بهداشت و سلامت روان آغاز می‌شود. فرصتی برای پرداختن به اهمیت سلامت روان و مراقبت از آن، لابه‌لای زندگی درهم‌تنیده و پیچیده و پرمشغله امروزی. قبل از هر چیز، باید یادمان باشد که سلامت روان، فقط "فقدان بیماری روانی" نیست. روان‌شناسان، متخصصین مغز و اعصاب و فلاسفه همواره در مورد موضوع سلامت روان مفاهیم متعددی را بیان کرده‌اند اما همگی آن‌ها در مورد یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن زندگی رضایتمندانه و شادمانه است. چطور می‌توانیم شادتر و رضایتمندتر زندگی کنیم؟


1. خودتان را بپذیرید
بسیاری از مفاهیم روانشناسی دائماً به مخاطبین خود می‌گویند که خود را دوست داشته باشید، شاید راهکار آنچنانی به نظر نرسد اما باور کنید این ایده بدی نیست. همه‌چیز از ارتباط با خود شروع می‌شود و فردی که خود را دوست ندارد معمولاً هیجاناتی نظیر شرم، احساس گناه و اختلال افسردگی را تجربه می‌کند. نه این که بدی‌ها و مشکلات را فراموش کنید، نکته در نوع رابطه‌ای که شما با خودتان دارید نهفته است. باید تمام آن چیزی که متعلق به شما است را بپذیرید.


2. در جستجوی خودمختاری باشید
داشتن این احساس که شما می‌توانید در لحظات مهم برای خودتان تصمیم بگیرید، اهمیت زیادی بر روی سلامت روان دارد. زمانی که در محیط‌های پرفشار، تنبیه‌کننده و کنترل‌گر هستید، حس مهم بودن و آزادی شما آسیب می‌بیند. اما فردی که خود را یک انسان خودمختار می‌شناسد، به این راحتی‌ها تسلیم فشار نمی‌شود و اجازه نمی‌دهد که کنترل زندگی از دست او خارج شود. یادمان باشد که منظور از تصمیم‌گیری و انتخاب، بی‌احترامی به نظر و پیشنهاد دیگران نیست بلکه یک موضوع شخصی و نیاز انسانی است.


3. از روابطتان مراقبت کنید
زندگی مدرن گاهی تنهایی را به همراه می‌آورد. در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، گذراندن زمانی زیادی در ترافیک یا چرخ زدن در فضای مجازی تبدیل به یک عادت شده است. مسائل این چنین سبب می‌شود که انسان بیشتر در انزوای خود فرو برود. بنابراین ایجاد روابط قوی با دیگران سبب می‌شود که شما در غار تاریکی خود باقی نمانید و بتوانید از زندگی لذت ببرید. البته فراموش نکنید که داشتن دوستان و آشنایان در کنار خود لذت‌بخش است اما این الزاماً بدین معنا نیست که شما با این افراد روابط خوبی هم دارید. تلاش کنید که با ایجاد یک رابطه خوب، سلامت روان خود را تضمین کنید.

4. به دیگران کمک کنید

زمانی که در هنگام نیاز در کنار دیگران حضور دارید، چیزی را تجربه می‌کنید که روانشناسان به آن همدلی می‌گویند. همدلی سبب می‌شود که ارتباط عمیقی بین انسان‌ها شکل بگیرد و احساس خوبی را از بودن با هم تجربه کنند. نکته مهم دیگر این است که افرادی که به آن‌ها کمک می‌کنید، در هنگام نیاز در کنار شما خواهند ایستاد.


5. امید داشته باشید
تحقیقات نشان داده که داشتن یک ایمان قوی و درونی در مواجهه با چالش‌هایی نظیر شکست، بیماری، از دست دادن و اختلالات روانی، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. زمانی که شرایط تیره‌وتار به نظر می‌رسد، امید و خوش‌بینی مانند باریکه نوری می‌تواند شما را هدایت کند. استدلال افراد بدبین این است که آن‌ها واقع‌بینانه با زندگی مواجه می‌شوند اما باور کنید کمی خوش‌بینی و امیدواری به هیچ‌کس آسیب نمی‌زند.

6. برای خود معنا سازی کنید و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید
احساس پوچی و ناامیدی که از بی‌هدفی و بی‌معنایی در زندگی سرچشمه می‌گیرد، اصلی‌ترین دلیل افسردگی به‌حساب می‌آید. بنابراین داشتن اهداف شخصی در زندگی اهمیت حیاتی پیدا می‌کند. متأسفانه بعضی‌اوقات فراموش می‌کنیم که باید از زندگی خود لذت ببریم نه اینکه برده آن باشیم.
فراموش نکنیم که هدفمند بودن با کمال‌گرایی متفاوت است. افراد کمالگرا بسیار در معرض آسیب و شکست هستند زیرا هیچ‌کس کامل نیست و هر انسانی نقاط ضعفی دارد. با خودتان مهربانی کنید و اجازه ندهید که اهداف شما تبدیل به بار اضافه شوند.

7. فعال باشید و تجربه کنید
اگر می‌خواهید که زندگی شادمانه‌ای داشته باشید باید یاد بگیرید تا از تجربیات زندگی لذت ببرید و از آن‌ها درس بگیرید. میدانم این جملات به‌شدت کلیشه‌ای است اما باور کنید که حکمتی در تکرار آن‌ها نهفته است .


8. از چیزهای زیبا در زندگی لذت ببرید
توانایی تحسین زیبایی در زندگی، یک هنر است. تجربه کردن زیبایی‌های زندگی، یک رویداد منحصربه‌فرد است که هیچ‌کس حتی نمی‌تواند آن را برای دیگری توضیح دهد. شاید ازنظر شما زیبایی تماشای یک تابلوی هنری یا دیدن غروب آفتاب باشد، هر چه که هست آن را از خود دریغ نکنید.

9. اتفاقات بد گذشته را رها کنید
چالش و سختی بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان است. فراموش نکنید که هرکدام از ما توانایی‌های منحصربه‌فرد خودمان را داریم، بنابراین کاملاً طبیعی خواهد بود که نتوانیم از پس برخی از مشکلات زندگی بربیاییم. نحوه مواجهه با شکست اهمیتی زیادی دارد، نباید اجازه دهید تا شکست یا ناکامی در یک مورد، تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.


10. از تغییر نترسید
افرادی که انعطاف‌پذیری کمی دارند، نسبت به تغییر مقاومت زیاد دارند و ترجیح می‌دهند که در فضای امن خود باقی بمانند. فارغ از اینکه این سبک زندگی خوب است یا بد، سبب می‌شود که فرد نتواند از تجربیات جدید زندگی بهره ببرد. باید تغییر را در آغوش بکشید و سعی کنید انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha