در پی درج گزارش‌های سریالی درخصوص معضلات موتورسیكلت‌سواران برای تهران، مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران موتورسیكلت‌ها را معضل اصلی حوزه حمل‌ونقل و ترافیك دانست.

برخورد با موتورسواران متخلف،قانون محکم می‌خواهد

سلامت نیوز:«تخلفات حادثه‌ساز، نداشتن مدارک و کلاه ایمنی» پلیس به محض اطلاع از این تخلفات، حکم به توقیف یک موتورسیکلت متخلف می‌دهد اما این اقدام طی‌ سال‌های اخیر هنوز نتوانسته متخلفان را به رعایت قانون ملزم کند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: موضوع موتورسیكلت‌های توقیفی خود دارای مشكلات و مسائلی است كه می‌تواند روند اجرای قوانین برخورد با متخلفان را دچار مشكل كند. شاید برخی از همین مشكلات باشد كه موجب شده صدها هزار موتور در پاركینگ خاك بخورد و صاحبان آن برای دریافت وسیله توقیفی خود مراجعه نكنند. مراحل رفع توقیف یك موتور كه روی كفی‌های زرد رنگ پلیس می‌رود، ‌شامل پرداخت خلافی، پرداخت عوارض، پرداخت هزینه حمل موتور و پرداخت هزینه پاركینگ می‌شود. حال این هزینه‌های پرداختی را با قیمت یك موتور فرسوده 12ساله مقایسه كنید كه كمتر از 400هزار تومان است و با هیچ توجیهی نمی‌ارزد كه برای آن هزینه شود.

 

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی كشور در این‌باره می‌گوید: بسیاری از موتورهای توقیفی مدت زیادی در پاركینگ‌ها می‌مانند. موتورسیكلتی كه 6ماه در پاركینگ بماند و مالكش برای گرفتن آن مراجعه نكند، طبق قانون مال بدون صاحب محسوب می‌شود و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خواهد بود. پیش از این باید با پیگیری‌هایی پس از تشكیل پرونده و تشخیص اصالت هویت موتور، تشخیص آماده به‌كاربودن موتور را بدهند و موتور را به حراج بگذارند. از طرفی اگر سن موتور بالا و فرسوده بود، حكم از رده خارج‌كردن آن صادر و موتور ذوب شود. حالا باید مصوبه‌ای از این روند حمایت كند تا ستاد اجرایی فرمان امام پس از دراختیارگرفتن موتورها مكلف به ذوب كردن‌شان شود و موتور فرسوده‌ای كه سال‌ها در پاركینگ مانده وارد شهر نشود. تصویب این موضوع در اختیار هیأت دولت یا مجلس است. سرهنگ جهانی افزود: حالا نكته اینجاست كه اگر موتوری سال‌ها در پاركینگ رسوب كرد نباید به چرخه ترافیكی معابر بازگردد زیرا بیش از حد نیاز در معابر موتور وجود دارد و ما با وسیله فرسوده و آلاینده هوا مواجهیم و این دو خطری مهم برای شهروندان هستند.

 

جمع‌آوری‌ها نباید احساسی شود

در پی درج گزارش‌های سریالی همشهری درخصوص معضلات موتورسیكلت‌سواران برای تهران، مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران موتورسیكلت‌ها را معضل اصلی حوزه حمل‌ونقل و ترافیك دانست. وحید نوروزی برای ساماندهی وضع موجود راهكارهایی را ارائه كرد و در بیان آن گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیك 3معضل وجود دارد كه موتورسیكلت‌ها در راس این معضلات قرار دارند. وی موتور سیكلت‌ها را یكی از عوامل بی‌نظمی پایتخت دانست و عنوان كرد: این وسایل نقلیه عامل تصادفات و یكی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند كه هرچه سریع‌تر باید برای ساماندهی این وسایل نقلیه چاره‌ای اندیشید.

 

مشاور محیط‌زیستی معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران در ادامه تصریح كرد: حدود یك چهارم آلودگی هوا به سبب ترددموتورسیكلت‌هاست و متأسفانه تولیدكنندگان این وسایل نقلیه درخـــصـــوص مسئولیت اجتماعی و ارتقای استاندارد خصوصا در مورد موتورسیكلت‌های موجود در بازار كاملا خنثی رفتار می‌كنند. نوروزی مهم‌ترین و بهترین راهكار برای ساماندهی این وسایل نقلیه را ممنوعیت تردد ورود موتورسیكلت‌ها به محدوده طرح ترافیك دانست و خاطرنشان كرد: الزاما باید موتورسیكلت‌های دارای استاندارد بالا و موتورسیكلت‌های برقی به محدوده طرح ترافیك ورود كنند، چرا كه این محدوده هسته مركزی شهر است و انباشت آلودگی در آن زیاد است، در نتیجه چاره‌ای نیست تا جلوی منابع آلودگی را بگیریم.

وی گفت: هر اقدامی درخصوص آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیكلت‌ها انجام شود، این مسئله مطرح می‌شود كه موتورسواران قشر فقیر هستند و از این راه امرار معاش می‌كنند، ما نیز این را قبول داریم، اما نمی‌توان هزاران شهروندی كه به‌علت بی‌نظمی و رفتار بد موتورسیكلت‌ها دچار حادثه و بیماری ناشی از آلودگی می‌شوند را قربانی كرد، این شهروندان هم به اندازه صاحبان این وسایل نقلیه پرخطر برای ما ارزش دارند. مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه باید شهرداری و دولت به‌شدت از واردات موتورسیكلت‌های برقی حمایت كنند،اظهار كرد: لازم است در راستای ارزان شدن قیمت این نوع موتورسیكلت‌ها تلاش شود، چراكه این حمایت در ایران بسیار كم است و بعد از 5سال شعار دادن همچنان حدود 100موتوربرقی برای نمونه و آزمایش وارد كشور شده است.به گفته نوروزی صاحبان موتورسیكلت‌ها به‌دلیل گران‌قیمت بودن موتورسیكلت‌های برقی به سمت این وسایل نقلیه نمی‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهای برقی به حمایت شهرداری و دولت نیاز دارد.

 

مدل مو، ‌مهم‌تر از حفظ جان!

توجه به مسائل فرهنگی در مسیر ساماندهی موتورها یك ضرورت است. هستند موتورسوارانی كه به‌خاطر نداشتن كلاه ایمنی وسیله‌شان راهی پاركینگ می‌شود اما وقتی می‌آیند و وسیله را ترخیص می‌كنند، دوباره كلاه بر سر نمی‌گذارند. وقتی می‌پرسی، در علت این بی‌قانونی می‌گوید: گرم است و فرم موهایم خراب می‌شود. سرهنگ جهانی،‌معاون اجتماعی پلیس راهور می‌گوید: چنین شخصی اهمیت كلاه برایش مشخص است و بارها دیده كه موتورسواری بر اثر نداشتن كلاه كشته شده اما فرهنگ گذاشتن كلاه برایش جا نیفتاده و به‌راحتی وقتی بحث فرم مویش پیش می‌آید، كلاه را كنار می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha