«اینجا خانواده‌ها توان اینکه پول تغذیه فرزندان‌شان را هم پرداخت کنند ندارند. مدارس را ما اینجا با هزینه شخصی خودمان می‌گردانیم چه برسد به اینکه بخواهیم پول هم دریافت کنیم.»

دریافت پول اجباری مدارس از خانواده هایی که در تامین مایحتاج خود ناتوان هستند

سلامت نیوز:مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌اند که گرفتن وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی ممنوع است، اما کو گوش شنوا، و همچنان از دانش‌آموزان پول دریافت می‌شود و هیچ مسئولی پیگیر نیست. وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم، به این نکته می‌رسیم که پول به‌عنوان کمک به مدرسه گرفته می‌شود، اما اگر همین کمک اجباری انجام نشود، دانش‌آموز ثبت‌نام نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: آنچه در قانون آمده این است که حق تحصیل رایگان برای همه دانش‌آموزان کشور وجود دارد، اما مدت‌هاست که این حق از دانش‌آموزان با عناوین مختلف گرفته شده است. این مشکلات آموزشی در مناطق محروم فاجعه ایجاد می‌کند، چراکه دانش‌آموزی که با هزار و یک سختی و فقر به مدرسه می‌رود و رویایش فقط مدرسه رفتن است، یک جایی به دلیل نداشتن پول نمی‌تواند به تحصیل ادامه دهد و همه رویایش نابود می‌شود.

عبدالنصیر بلوچ‌زاده، یکی از معلمانی است که در یکی از روستاهای شهرستان سرباز درس می‌دهد و تمام مشکلات کمبود بودجه و... را با گوشت و پوست خود درک کرده است. او می‌گوید: «اینجا خانواده‌ها توان اینکه پول تغذیه فرزندان‌شان را هم پرداخت کنند ندارند. مدارس را ما اینجا با هزینه شخصی خودمان می‌گردانیم چه برسد به اینکه بخواهیم پول هم دریافت کنیم.»

بلوچ‌زاده ادامه می‌دهد: «خیلی از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن پول به مدرسه نمی‌آیند و ما مجبوریم برای اینکه از درس و مدرسه عقب نمانند، با خانواده‌شان صحبت کنیم. قطعا از این افراد نمی‌توانیم پول بگیریم، اما اگر سرانه دانش‌آموزان‌مان پرداخت شود، وضعیت مدارس خیلی بهتر خواهد شد.»

حالا فرقی نمی‌کند منطقه محروم کشور باشد یا نه؛ گرفتن پول به هر بهانه در مدارس دولتی غیرقانونی است و باید فکری برای این موضوع کرد تا شاید آسیب کمتری به آینده دانش‌آموزان وارد شود.

جعفر ابراهیمی، فعال صنفی گفت: «وقتی سیاست‌های مدارس به سمت پولی‌سازی می‌رود، گرفتن پول از دانش‌آموزان در مدارس دولتی اتفاق عجیبی به شمار نمی‌آید. متاسفانه در دولت فعلی این موضوع به اوج خودش رسیده است. رایگان بودن آموزش عملا به فراموشی سپرده می‌شود.»

وی افزود: «تا زمانی که بودجه عادلانه تعلق نگیرد و بودجه‌ای که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود، درست تخصیص داده نشود و سرانه مدارس در کنارش پرداخت نشود، مدیر باز هم از دانش‌آموزان به هزار و یک بهانه پول دریافت می‌کند.»

ابراهیمی ادامه داد: «شاید در پایتخت و شهرهای بزرگ این موضوع خیلی به آموزش دانش‌آموزان ضربه وارد نکند و والدین به هر سختی که شده پول تحصیل فرزندشان را پرداخت کنند، اما در مناطق محروم موضوع کاملا فرق می‌کند. در این مناطق وقتی مبلغی را به‌عنوان کمک به مدرسه یا هرچیز دیگری دریافت می‌کنند، یعنی دانش‌آموز را وادار به ترک مدرسه می‌کنند. اینجاست که دیگر نمی‌توان از واژه بازمانده از تحصیل استفاده کرد و باید از واژه طردشده استفاده کرد، چراکه مدرسه با گرفتن پول زور دانش‌آموز را وادار به ترک مدرسه کرده است.»

این فعال صنفی تاکید کرد: «اولین قربانیان گرفتن پول، دانش‌آموزان هستند. از همه بدتر اینکه در مناطق محروم و خانواده‌های بی‌بضاعت دختران زودتر از پسران به دلیل فقر از چرخه آموزش حذف می‌شوند و سرنوشتشان به جای اینکه به مدرسه و دانشگاه ختم شود، به موضوع دیگری ختم می‌شود.»

ابراهیمی گفت: «دولت اصل تحصیل رایگان را از بین برده است، چراکه حالا در بیشتر مدارس کشور به بهانه کمک به مدرسه و دلایل دیگر از دانش‌آموزان پول دریافت می‌شود و تحصیل رایگان مفهومی ندارد. دانش‌آموزان برای اینکه بخواهند درس بخوانند، حتما باید پول پرداخت کنند. اگرهم کسی بخواهد این موضوع را انکار کند، کافی است سری به مدارس دولتی کشور بزند.»

وی با بیان اینکه در غیاب پرداخت بودجه مشکلات زیادی به وجود می‌آید، افزود: «وقتی مدرسه پول ندارد، کیفیت آموزش در آن مدرسه کم می‌شود و در کنار آن عده کمی که طبقه متوسط جامعه هستند، فرزندانشان را به مدارس غیرانتفاعی می‌فرستند. آن دسته هم که توان مالی ندارند، در همان مدرسه با کیفیت پایین می‌مانند.»

این فعال صنفی ادامه داد: «نبود بودجه کافی برای آموزش که باعث می‌شود از دانش‌آموزان پول دریافت کنند، آسیب‌های جدی به آینده دانش‌آموزان وارد می‌کند که یکی از این آسیب‌ها این است که امکانات و اسباب رفاه در مدارس پولی است و دانش‌آموزی که نتوانسته به این مدارس برود، از حق تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هم محروم می‌شود. درست است که ما در آمارهایمان هستند دانش‌آموزانی از مناطق محروم که به دانشگاه رفته‌اند، اما واقعیت این است که حق تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خوب برای پولدارهاست نه آنهایی که توان مالی ندارند.»

ابراهیمی تاکید کرد: «شاید در نگاه اول مدرسه مجبور باشد برای گذراندن امورش از دانش‌آموزان پول بگیرد و موضوع خیلی هم عادی باشد، اما واقعیت این است که این موضوع آینده دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسئولان باید برای این مشکل راهکار درستی ارائه بدهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha