معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: 23 درصد جمعیت کشور دچار نوعی اختلال روانی هستند و 10درصد شاغلان در سراسر کشور نیز به علت ابتلا به افسردگی به مرخصی استعلاجی می روند.

10درصد شاغلان به خاطر افسردگی، مرخصی استعلاجی می گیرند

سلامت نیوز:  معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: 23 درصد جمعیت کشور دچار نوعی اختلال روانی هستند و 10درصد شاغلان در سراسر کشور نیز به علت ابتلا به افسردگی به مرخصی استعلاجی می روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا, علیرضا رئیسی روز سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت روان افزود: جمعیت افراد بالای 15 سال کشور حدود 50 میلیون نفر است که 38 درصد آنان که حدود 20 میلیون می شوند, شاغل هستند.


وی ادامه دهد: توحه به آموزش اصول پیشگیری از سلامت روان و خودمراقبتی در این زمینه می تواند حدود 20 میلیون از جمعیت کشور را تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اختلالات روانی قرار دهد.


معاون وزیر بهداشت گفت: آمارها نشان می دهد که افراد افسرده تا 36 روز در سال به مرخصی استعلاجی می روند در حالی که اگر نشاط اجتماعی و نشاط شغلی و رضایت از زندگی و شغل وجود داشته باشد میزان این نوع مرخصی ها کاهش می یابد.
رئیسی ادامه داد: یکی از عوامل مهم افسردگی و اختلال روانی بیکاری و نداشتن شغل و درآمد مناسب بنابراین قطعا شیوع و شدت اختلالات روانی در بین افراد بیکار بیشتر از متوسط کشوری است.


رئیسی گفت: عوامل مهمی در تامین سلامت روانی کارکنان دستگاه ها موثر است و مواردی مانند سلامت روانی مدیر سازمان، ارتباط بین کارکنان از نظر عاطفی، حمایت از کارکنان و آموزش و توانمندسازی آنان، نوبت کاری، فشار کاری، برقراری نشاط در محیط کاری، میزان استرس و حجم کار کارکنان و امنیت شغلی در میزان سلامت روانی کارکنان موثر است.


وی افزود: بسیاری از این مسائل در بیمارستان ها وجود دارد به همین علت کارکنان بیمارستان ها به خصوص پرستاران با حجم کار بالا، نوبت کاری و شیفت در گردش، فشار کاری بالا و فشار مدیران رو به رو هستند، بعد از طرح تحول سلامت نیز حدود 26 هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است اما تعداد پرستاران افزایش نیافته است به همین علت حجم کار و فشاری کاری آنان افزایش یافته و همین مسئله ممکن است گاهی موجب عصبانی شدن برخی پرستاران شود.
رئیسی گفت: همزمان با این مشکلات کارانه و مزایای شغلی پرستاران نیز از حدود یکسال پیش پرداخت نشده است با این حل تعداد پرستارانی که برخورد عصبی با مردم دارند انگشت شمار است و بسیار اندک هستند و من از همه این کارکنان که با جان و دل به مردم خدمت می کنند، تشکر می کنم.

** نبود عدالت در محیط کاری عامل مهم بروز اختلالات روانی شاغلان
وی افزود: البته درست است که در جامعه ما میزان استخدام و اشتغال پایین است که موجب افزایش اختلالات روانی می شود، اما در خیلی کشورهای غربی اصلا استخدام ندارند، البته چیز دیگری دارند که به آن شایسته سالاری می گویند زیرا تبعیض و نبود عدالت در یک محیط کاری نیز عامل مهم بروز اختلالات روانی است.
معاون وزیر بهداشت افزود: در حوزه سلامت روان مهمترین کار ما پیشگیری است باید با آموزش به مردم و توانمندسازی آنان و سبک زندگی سالم و مهارتهای زندگی کاری کنیم که مردم کمتر به اختلالات روانی مبتلا شوند.

** آماری از آزار جنسی در محیط های کاری نداریم
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره میزان آزار جنسی در محیط های کاری گفت: در این زمینه آماری نداریم و مطالعه ای انجام نشده است.

* سند سلامت کارکنان دولت ابلاغ شده است
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره اینکه آیا استاندارد سلامت روان در محیط های کاری تعریف شده و شاخص های آن چیست و چه میزان از مراکز شغلی استانداردهای سلامت روان را رعایت می کنند، پاسخ داد: استاندارد سلامت روان در محیط های کاری تعریف نشده است البته سند سلامت کارکنان دولت تدوین شده از سوی شورای عالی سلامت ابلاغ شده است که بخشی از آن به موضوع سلامت روان مربوط است.
رئیسی گفت: یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات بهتر سلامت روان انجام داده است، ادغام خدمات سلامت روان در شبکه بهداشتی-درمانی کشور است، تا قبل از طرح تحول سلامت فقط 300 کارشناس سلامت روان در شبکه بهداشتی کشور داشتیم که بعد از این طرح تعداد آنان به 1300 نفر رسیده است و این جهش بسیار بزرگ است هر چند این تعداد برای خدمات رسانی به جمعیت 50 میلیونی افراد بالای 15 سال کم هستند.
وی افزود: علاوه بر بیکاری طلاق و زندگی در تجرد نیز موجب بروز اختلالات روانی می شود، همچنین باید به موضوع نشاط اجتماعی نیز بیشتر توجه کنیم تا میزان افسردگی و اختلالات روانی در جامعه کم شود.
رئیسی گفت: غربالگری سلامت روان در شبکه بهداشتی یکی از اولویت های وزارت بهداشت است اما باید به این نکته توجه کنیم که عوامل مختلفی مانند ترافیک، بیکاری و مسائل فرهنگی مختلف از بروز اختلالات روانی نقش دارند که وزارت بهداشت هیچ نقشی در مدیریت آنها ندارند.
وی افزود: درست است که برخی آمارهای مربوط به اختلالات روانی در کشور کامل نیست ولی آمار هیچ دردی از ما دوا نمی کند، وظیفه ما پیشگیری از بروز بیماری هاست و حتی اگر یک نفر هم به افسردگی یا اختلال روانی در کشور مبتلا باشد برای ما مهم است و ما باید کارمان را برای پیشگیری از این بیماری ها و حمایت از افراد سالم انجام دهیم.

** ریش سفیدان بهترین مشاوران سلامت روان هستند
رئیسی گفت: ما کشور مسلمانی هستیم و اعتقادات مذهبی در بین مردم ما قوی است و همه می دانیم افرادی که ایمان راسخ تری دارند و مومن هستند، قطعا از سلامت روان بالاتی برخوردارند در عین حال باید برای کاهش تنش های روانی از سنت هایمان استفاده کنیم و به ریش سفیدان مراجعه کنیم آنان بهترین مشاوران سلامت روان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha