سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

فرزندخواندگی، هفت خانی که باید طی شود

سلامت نیوز: خانواده‌هایی وجود دارند که در حسرت لبخند کودکی بی‌تاب هستند، کودکی که قرار است جیغ بکشد، فریاد بزند، اسباب‌بازی بخواهد، برای بستنی پا بکوبد، اما زندگی ببخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بچه‌دار شدن یکی از زیبایی این دنیا است که هرکسی آرزوی تجربه آن را دارد، این آرزوی بزرگ بسیاری از خانواده‌های محروم از فرزند را درگیر به خود کرده است.

خانواده‌هایی که همه‌ راه‌های پیشنهاد شده را برای رسیدن به آرزویشان طی کرده‌اند و حاضر هستند که همه‌ زندگیشان را به ازای لبخند کودکی ببخشند، اما هستند افرادی که خواسته و ناخواسته از فرزند خود دل بریده و آن را بر سر راه می گذارند، بنابراین فرزندخواندگی مسیری است که بعضی از افراد را به کاخ آرزوهایشان خواهد رساند اما برخی دیگر را خیر.

خبرنگار ایسنا در گزارشی به واکاوی و بررسی مشکلات فرزندخواندگی پرداخته است. 

نصرت قویدل یکی از متقاضیان فرزندخواندگی با بیان اینکه از سال 68 با همسرم ازدواج کرده و هنوز بچه دار نشده ایم به ایسنا اظهار کرد: چندین بار برای درمان به مشهد و تهران مراجعه کردیم اما با وجود تحمل مشکلات فراوان به نتیجه ای نرسیده و هر بار ناامیدتر به شهر خودمان بازگشتیم.

بنیه مالی مناسبی برای پذیرش کودکی از بهزیستی نداشتیم

وی با بیان اینکه همسرم بیشتر تمایل به پذیرش کودکی از بهزیستی بود، گفت: با توجه به اینکه خود من اقبالی به انجام این کار نداشتم اما به دلیل اصرار فراوان همسرم در نهایت به این امر رضایت دادم.

قویدل با اشاره به اینکه برای سرپرستی کودک به بهزیستی مراجعه کردیم، یادآور شد: اما روال قانونی واگذاری فرزندخواندگی بسیار طولانی بود و همچنین افراد باید بنیه مالی مناسبی داشته باشند که در این راستا به دلیل اینکه ما به لحاظ اقتصادی نمی توانستیم موارد خواسته شده بهزیستی را تامین کنیم به اجبار از این کار دست کشیدیم.

به دلیل طولانی بودن روال قانونی اصلا به بهزیستی مراجعه نکردیم

رضا ارکانی یکی دیگر از متقاضیان فرزندخواندگی، گفت: نزدیک به 15 سال است که با همسرم ازدواج کرده ام اما هنوز صاحب فرزندی نشده ایم و حتی پس از مراجعه به پزشک های مجرب در تهران و مشهد نیز نتیجه ای حاصل نشد.

وی با بیان اینکه بچه به خانه صفا و صمیمیت خاصی می دهد، ادامه داد: اما خانه ما هرسال دریغ از پارسال همچنان سوت و کور است.

ارکانی با اشاره به اینکه بنا به گفته پزشکان هر دو نفر به یک اندازه در ناباروری مشکل داریم، گفت: به دلیل اینکه گفته می شود روند واگذاری فرزندخواندگی طولانی بوده و باید پول زیادی خرج کنی اصلا سراغ بهزیستی نرفته ایم.

وی عنوان کرد: الان با گذشت چند سال دیگر به دنبال دارو درمان نیستیم و به همین زندگی عادت کرده ایم و امید ما فقط خدا است تا شاید گوشه چشمی به ما نظر کرده و چراخ خانه ما را روشن کند.

در انتظار بررسی درخواست فرزندخواندگی از سوی بهزیستی هستیم

منیره محمدی نیز به ایسنا اظهارکرد: 14 سال گذشته با همسرم ازدواج کردم اما با گذشت 9 سال بچه دار نشدیم در این سال ها بارها به پزشک مراجعه کردیم اما با وجود مشکلاتی که من داشتم این مهم محقق نشد.

وی افزود: در نهایت همسرم به درخواست اطرافیان من را طلاق داد و با زنی که دو فرزند داشته و از همسرش جدا شده ازدواج کرد و من نیز به خانه پدری ام برگشتم.

محمدی یادآور شد: نزدیک به دوسال همچنان در خانه پدرم بودم که سپس با مردی آشنا شدم و با درخواست وی موافقت کرده و با هم ازدواج کردیم همسرم از قبل ازدواج نکرده بود و کاملا در جریان زندگی و گذشته من قرار داشت.

وی خاطرنشان کرد: کمتر مردی قبول می‌کند که با زنی ازدواج کند که توان بچه دار شدن را ندارد اما او به همه این مسائل پشت کرده و با من ازدواج کرد، با گذشت پنج سال از زندگی با همسرم دومم خواهان پذیرش سرپرستی کودکی از بهزیستی هستیم و درخواست داده ایم و در انتظار بررسی پرونده به سرمی بریم.    

افزایش پشت نوبتی فرزندخواندگی در استان

اسماعیل قربانی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی به ایسنا اظهار کرد: طی سال جاری شمار پشت نوبتی های فرزندخواندگی در استان افزایش یافته و هم اکنون 180 خانواده درخواست پذیرش کودک داده اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 40 کودک در استان به فرزندخواندگی واگذار شده، ادامه داد: درحال حاضر درخواست های سال 93 و قسمتی نیز از درخواست های سال 94 در دست بررسی و پاسخگویی است.

قربانی درپاسخ به اینکه برخی از خانواده ها از روند طولانی واگذاری گلایه دارند، افزود: روال ادارای سلب حضانت کودکی از خانواده ای و واگذاری آن به خانواده دیگر به خودی خود طولانی و زمانبر است.

وی با بیان اینکه سخت گیری های واگذاری کودکان به فرزندخواندگی کاملا بجا بوده و باید افراد همه موارد را طی کنند، گفت: بچه هایی که در خانواده  در معرض آسیب بوده و یا بد سرپرست و رها شده هستند باید به خانواده ای واگذار شود که آینده مناسب و خوبی برایش مهیا شود.

قربانی با اشاره به اینکه نمی شود همین طور کودکی را به فرزندخواندگی سپرد که مورد سوء استفاده قرارگرفته و به دست فروشی و کارگری بپردازد، عنوان کرد: در این راستا باید سلامت روانی، اجتماعی و اقتصادی خانواده های متقاضی فرزندخواندگی به اثبات برسد.

وی با بیان اینکه بیشتر متقاضیان خواهان پذیرش سرپرستی کودکان شیرخوار هستند، گفت: امکان واگذاری کودکان شیرخوار به دلیل بلا هویت بودن راحت از دیگر کودکان است.

افزایش متقاضیان فرزندخواندگی در خراسان‌ شمالی

بابک سلحشور، مدیر پزشکی قانونی خراسان‌شمالی به ایسنااظهار کرد: در بررسی معاینات انجام شده مشخص شد متقاضیان فرزندخواندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش سه درصدی داشته است. 

وی گفت:  آمار عملکرد امسال نشان می‌دهد تعداد 37 نفر زن و 36 نفر مرد تقاضای فرزندخواندگی در پزشکی قانونی بررسی و اعلام نظر شده که این آمار طی سال گذشته 37 زن و 34 مرد بود.

وی با بیان اینکه  بررسی تقاضای فرزندخواندگی از جمله خدماتی است که توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود، افزود: بدین ترتیب که افراد یا زوجین متقاضی سرپرستی پس از مراجعه به مقام قضایی، برای بررسی وضعیت سلامت جسمی، روانی و توانایی نگهداری فرزند به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند.  

سلحشور ادامه داد: در بررسی سلامت این افراد، بسته به درخواست مقام قضایی، وضعیت باروری زوجین، اعتیاد، بیماری‌های مسری بررسی می‌شود.

وی عنوان کرد: وضعیت روانی این افراد برای پذیرش سرپرستی کودک، معاینات و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و پاسخ نظر کارشناسی پزشکی قانونی به مقام قضایی ارجاع داده می‌شود. 

سلحشور خاطرنشان کرد: در میان افراد متقاضی مواردی دیده می‌شود که افراد با اینکه دارای فرزند هستند از باب عمل خداپسندانه اقدام به پذیرش سرپرستی کودکان می‌کنند.

ارتباط افزایش سن مردان با کاهش قدرت باروری

صدیقه قرایی، کارشناس باروری و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان بجنورد به ایسنا گفت: با افزایش سن مردان، از حجم مایع منی و همچنین کیفیت اسپرم ها از نظر حرکت و شکل طبیعی و قدرت باروری کاسته می شود.

وی ادامه داد: زمان مورد نیاز برای یک بارداری موفق در همسران مردان بالای 45 سال 5 برابر مردان بالای 25 ساله است.

قرایی عنوان کرد: افزایش سن مردان با افزایش مشکلات کروموزومی اسپرم نیز همراه بوده و شانس ابتلا به برخی بیماری ها را در فرزندان بیشتر می کند.

به گفته وی تحقیقات نشان داده احتمال مشکلات قلبی،ناهنجاری های اندام و باز بودن انتهای سیستم عصبی در فرزندان این پدران افزایش می یابد.

وی گفت: با افزایش سن مردان بیضه ها کوچکتر شده،شکل اسپرم تغییر یافته وحرکت آن کاهش می یابد همچنین خطر بیشتری از نقص ژنی در اسپرم ایجاد می‌شود.

 قرایی یادآورشد: افزایش سن مردان سبب بیماری هایی می شود که روی عملکرد جنسی و توان باروری اثر گذاری منفی خواهد داشت.

چاقی خطر ناباروری در زنان را افزایش می دهد

تکتم یزدانی، مسئول واحد جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد به ایسنا اظهارکرد: چاقی موجب سیکل های نامنظم قاعدگی، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر جراحی های ناباروری،افزایش خطر سقط خود به خودی و کاهش موفقیت درمان ناباروری خواهد شد.

وی ادامه داد:کاهش متعادل 5 تا 10 درصد وزن بدن ممکن است میزان تخمک گذاری و بارداری را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

به گفته وی کلید کاهش وزن داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم و افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش است.

یزدانی افزود: کاهش وزن در زمینه سلامت عمومی فواید بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری قلبی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و احساس روانی بهتر را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: در صورت بالا بودن وزن در یک خانم نابارور ،کاهش وزن ممکن است یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به درمان باشد.

به گزارش ایسنا، امروز پیشرفت جوامع و میل افراد به ارتقاء تحصیلات به ویژه در میان دختران و نبود کار برای پسران، سبب شده تا سن ازدواج افزایش یابد و افراد در بازه سنی 30 تا 35 سالگی تازه ازدواج کنند و پس از آن نیز به چند سال زمان برای شناخت بیشتر و یا کسب آمادگی لازم برای بچه دار شدن نیازدارند در حالی که سن باروری یک بازه زمانی مشخصی دارد که در این بین عوامل متعددی این زمان و فرصت طلایی را تهدید می کند که نتیجه آن سبب افزایش ناباروری در جامعه می‌شود و اما در این بین نمی توان به میل افراد برای بچه دار شدن و سرپرستی و یا نگهداری از کودک و حس زیبای شنیدن کلمه پدر و مادر از دهان کودک غلبه کرد در این راستا آمار فرزندخواندگی نیز افزایش می یابد، امید است با مساعدت مسئولان مشکلات جوانان مرتفع شود تا آنان خود طعم پدر و مادرشدن را بچشند و اینکه به دلیل وجود همان مشکلات، پدر و مادری فرزند خود را رها نکند...    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha