رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است در تعیین دستمزد باید واقع‌بینانه به ضرورتهای زندگی کارگران نگاه کنیم و به جای افزایش مزد، به دنبال تثبیت قیمتها و آرامش در بازار باشیم. او کارگران را "هنرمندان واقعی زندگی" نامید که خواهان زندگی آبرومندانه‌ هستند.

حداقل‌های زندگی کارگران را نادیده نگیریم

سلامت نیوز: رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است در تعیین دستمزد باید واقع‌بینانه به ضرورتهای زندگی کارگران نگاه کنیم و به جای افزایش مزد، به دنبال تثبیت قیمتها و آرامش در بازار باشیم. او کارگران را "هنرمندان واقعی زندگی" نامید که خواهان زندگی آبرومندانه‌ هستند.

به گزارش سلامت نیوز، اولیا علی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی ملاک‌های تعیین دستمزد کارگران، اظهار کرد: دستمزد یک موضوع اقتصادی است و نباید در مسایل اقتصادی، نگاه سیاسی و احساسی داشته باشیم. هرجا مسایل اقتصادی با نگاه سیاسی و احساسی آمیخته شد آن جریان به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد.

وی افزود: خوشبختانه قانونگذار در ماده ۴۱ قانون کار به طور صریح و شفاف مشخص کرده که شورای عالی کار که ترکیبی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان است بر مبنای دو شاخص نرخ تورم و سبد معیشت نسبت به تعیین مزد تصمیم‌گیری می‌کند.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: نرخ تورم از عهده گروه کارگری و کارفرمایی خارج است و مرکز آمار هر رقمی را که برای تورم اعلام کند، به لحاظ قانونی ملاک تعیین مزد خواهد بود و باید از آن تبعیت کرد و در مورد شاخص دوم، سبد معیشت یک خانوار چهارنفره مبنای عمل خواهد بود که طبعا شرکای اجتماعی باید بررسی‌های میدانی را در خصوص وضعیت بازار، عرضه و تقاضا و هزینه درآمد یک خانوار محاسبه و رصد کنند تا مشخص شود هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره چقدر است و میزان دریافتی‌ بر اساس آن هزینه‌ تطبیق داده شود.

علی بیگی کارگران را هنرمندان واقعی نامید که هنرمندانه زندگی را مدیریت می کنند و گفت: سال گذشته به رقم دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به عنوان رقم نهایی سبد معیشت یک خانوار چهار نفره رسیدیم که این رقم شامل هزینه‌های تحصیل و آموزش، بهداشت و درمان، پوشاک و تغذیه و اجاره بهای مسکن می‌شد ولی حقوقی که در نهایت تصویب شد با مزایای جانبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود در حالی که این رقم نصف هزینه‌های زندگی کارگران را پوشش نمی‌داد.

او با بیان اینکه کارگران خواهان زندگی آبرومندانه هستند، تاکید کرد: در جریان تعیین مزد باید واقع‌بین باشیم و واقع‌بینانه به ضرورتهای یک خانواده چهار نفره نگاه کنیم. نباید دیواری کوتاهتر از کارگران پیدا کنیم و کارفرمایان مشکلاتشان را هنگام تعیین دستمزد بزرگ کنند و حقوق کارگران را واسطه حل مشکلاتشان قرار بدهند.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار در عین حال کاهش تورم را به منزله پایین آمدن قیمت کالاها ندانست و ادامه داد: تورم به معنای ارزان شدن اجناس در بازار نیست بلکه منظور این است که قیمتهای سال گذشته حفظ شده و درصدی به آن افزوده شده است.

علی بیگی با بیان اینکه به دنبال افزایش مزد نیستیم، افزود: افزایش مزد به این معنا است که یک خانواده بتواند زندگی حداقلی‌ خودش را بگذراند ولی وقتی در شیب ۱۰ درصدی افزایش قرار می گیرد و با نابسامانی‌های بازار مواجه می‌شود، شیب ۱۰ درصدی گم می‌شود لذا معتقدم به جای افزایش مزد باید به دنبال تثبیت قیمتها و آرامش در بازار عرضه و تقاضا باشیم چون اگر حقوق کارگران ۱۰ درصد افزایش یابد ولی از آن طرف هزینه‌های زندگی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند افزایش مزد خود را نشان نمی دهد و کمکی به بهبود معیشت و ارتقای قدرت خرید کارگران نمی‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha