زنان دوران امروز به دلیل پذیرفتن دو نقش همزمان در خانه و محل کار فشار مضاعفی را نسبت به مردان متحمل می‌شود و بیش‌تر از آن‌ها علائم استرس را از خود بروز می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز آخرین تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد گردن‌درد و کمردرد که یکی از نشانه‌های قدیمی استرس است در زنان تقریبا دو برابر مردان بروز پیدا می‌کند.
محققان دانشگاه گوتنبرگ پرسشنامه‌هایی را در بین 627 دانشجوی دختر و 573 دانشجوی پسر، 870 کارمند زن و 834 کارمند مرد پخش کردند تا میزان استرس را در بین زنان و مردان بسنجند.
این مطالعات نشان داد میزان شیوع استرس در زنان امروزی تقریبا دو برابر مردان است.
دکتر آنا گریمبی اکمان یکی از محققان این طرح در این باره گفت: موضوعی که توجه ما را به خود جلب کرده بود این بود که چرا میزان دردهای ناحیه گردن و کمر در طی سال‌های اخیر تا این اندازه شایع شده و چرا زنان بیش‌تر از این دردها شکایت می‌کنند؟
اگرچه که داشتن فعالیت سنگین می‌تواند در این بین تاثیر گذار باشد، اما ما متوجه شدیم حتی در بین افرادی هم که فعالیت بدنی زیادی ندارند باز هم این دردها شیوع زیادی دارند که البته بخش بیش‌تری از این افراد را هم دختران و زنان تشکیل می‌دهند.
پروفسور کری کوپر روانشناس سازمانی از دانشگاه لانستر در این باره گفت: قبلا هم ما متوجه شده بودیم که استرس نقش مهمی در بروز دردهای ناحیه گردن و کمر دارد و دلیل شیوع بیش‌تر این دردها در بین زنان این است که آن‌ها استرس بسیار بیش‌تری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند.
امروزه در بسیاری از کشورهای جهان زنان علاوه بر آن‌که باید وظایف خود را در خانه انجام دهند، بلکه در محل کار نیز باید با مردان رقابت کنند تا بتوانند توانایی‌های خود را به اثبات برسانند. در دانشگاه‌ها نیز دانشجویان دختر تلاش بیش‌تری دارند تا جایگاه خود را در دنیایی که سابقا فقط به مردان اختصاص داشت تثبیت کنند.

استرس زنان در محیط کار بیش‌تر است
نتایج یک مطالعه در سطح جهان نشان می‌دهد با این که زنان در محیط کار تقریبا به اندازه مردان کار می‌کنند اما به طور غیر منطقی بسیار بیش‌تر از آن‌ها متحمل استرس می‌شوند.
وجود مشکلاتی مانند نبود فرصت‌های برابر برای زنان، امکان ارتقای شغلی و درآمد برابر با مردان از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود زنان امروزه در محل کار استرس بیش‌تری نسبت به مردان داشته باشند.
این مطالعات روی 29 هزار و 388 زن و مرد از کشورهای مختلف جهان مانند هند، چین، روسیه، آمریکا، انگلستان، اتریش، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک و چند کشور دیگر انجام شد.
در این مطالعات که توسط موسسه تحقیقاتی کنکسا انجام شده است نزدیک به 56 درصد از زنان میزان استرس خود در محیط کار را منطقی ارزیابی کردند، این در حالی است که 26 درصد دیگر اعلام کردند استرس زیادی را در محیط کار تحمل می‌کنند. کار کردن زنان در بخش های تولیدی و خدماتی و هم‌چنین فعالیت در سطوح میانی و بالای مدیریتی نیز به ترتیب باعث افزایش سطح استرس زنان در محیط کار می‌شد.

البته فاکتورهای دیگری مانند وجود یک سیستم مدیریتی منطقی، وجود عدالت در سیستم پرداخت حقوق، مشخص بودن وظایف هر فرد در محل کار و مواردی از این دست می‌توانست روی کاهش میزان استرس زنان نقش زیادی داشته باشد.

بیش‌تر نگرانی‌های زنان در محیط کار مرتبط با وجود فرصت‌های برابر و حمایت شدن از سمت سیستم مدیریت است. در حالی که بخش مهمی از نگرانی‌های مردان را کیفیت تولید و اطمینان بخش‌های بالای مدیریتی به آن‌ها اختصاص می‌دهد.
البته از نظر طبیعی نیز زنان حساسیت بیش‌تری نسبت به هورمون استرس نشان می‌دهند و حتی ترشح مقادیر بسیار کم این هورمون در بدن آن‌ها می‌تواند اثرات زیادی روی روحیه زنان داشته باشد.
دقیقا به همین دلیل است که زنان در طول دوره زندگی خود بحران‌های بیش‌تری را تجربه می‌کنند و بیش‌تر به افسردگی، ناامیدی و دیگر بیماری‌های روانی دچار می‌شوند.
منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha