رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به تاخیر ۹ ماهه در پرداخت کارانه گروه پرستاری، بر لزوم توجه مسوولان به مقوله معیشت پرستاران تاکید کرد.

بازگشت به کار پرستاران بازنشسته با دریافت حقوق ساعتی

سلامت نیوز:رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به تاخیر ۹ ماهه در پرداخت کارانه گروه پرستاری، بر لزوم توجه مسوولان به مقوله معیشت پرستاران تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حمیدچراغی  با بیان اینکه پرستاران به عنوان عضوی از تیم درمان نقش مهمی را در رضایت بخشی از طرح تحول بین مردم ایفا کرده‌اند، اظهار کرد:  قسمت عمده‌ای از طرح تحول بر دوش جامعه پرستاری بوده است. در ابتدای این دولت نیز مسئولان وزارت بهداشت قول‌های مساعدی برای افزایش رضایتمندی آنها داده‌اند؛ از جمله این قول‌ها بهبود معیشت این کارکنان و میزان دریافتی آنها بود  که باعث افزایش انگیزه برای انجام امور مراقبتی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز شاهد تاخیرهای ۸ تا ۹ ماهه در پرداخت کارانه پرستاران هستیم که باعث شده است معیشت جامعه پرستاری به مشکل بر بخورد. صاحبنظران اقتصادی، زندگی در کلانشهرها را با درآمد ماهیانه کمتر از  دومیلیون و ۷۰۰هزار تومان را زیر خط فقر تعریف کرده‌اند؛ این درحالیست که در حال حاضر دریافتی بسیاری از اعضای گروه پرستاری در بخش خصوصی و دولتی کمتر ازاین مبلغ است و گاهی به زیر دو میلیون تومان می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران همچنین اضافه کرد: در بعضی از بیمارستان‌ها ساخت و سازهای متعددی انجام می‌شود، اما از طرف دیگر پرستاران در امرار معاش خود مشکل پیدا کرده‌اند که این موضوع جای تاسف دارد؛ به همین دلیل انتظار داریم با جابجایی منابع، جامعه پرستاری به شکل ویژه‌ای دیده شود.

چراغی با اشاره به روی آوردن برخی از پرستاران به انجام چند شیفت کار برای تامین هزینه‌های زندگی خود، ادامه داد: آنها وقتی چاره‌ای ندارند و می‌بینند نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند، مجبور می‌شوند به شغل‌های جانبی حتی غیرمرتبط روی آورند. در حال حاضر همکارانی داریم که بعد از سن بازنشستگی به صورت ساعتی دوباره شروع به کار می‌کنند، حتی بسیاری از آنها حقوق‌های کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد:  با توجه به تاخیرهایی که در پرداخت کارانه اتفاق افتاده است، متوسط درآمد پرستاران در سیستم دولتی دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و در بخش خصوصی به کمتر از دو میلیون تومان رسیده است. لازم است تصمیم عاجلی برای این موضوع گرفته شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران یکی از اولویت‌های معاون پرستاری جدید را نگاه خاص به معیشت پرستاران دانست و گفت: ارتقای جایگاه جامعه پرستاری در تیم درمان، توسعه معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تقویت هویت حرفه‌ای پرستاری و تعامل سازنده با سازمان نظام پرستاری می‌تواند در اولویت‌های معاون پرستاری جدید قرار گیرد. همچنین این معاونت باید در شرایط فعلی نقش متحدکننده تمام جامعه پرستاری را ایفا کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha