وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم از وضعیت نظارت بر سلامت غذاها در بازار راضی نیستند و من هم به مردم حق می دهم.

مردم از نظارت بر حوزه سلامت غذا راضی نیستند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم از وضعیت نظارت بر سلامت غذاها در بازار راضی نیستند و من هم به مردم حق می دهم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید حسن هاشمی  در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت سلامت مواد غذایی که در بازار به دست مردم می رسد به خصوص مواد غذایی غیر بسته بندی و فله رضایت دارید، گفت: نه. نظارت ها در این زمینه کافی نیست و همان طور که مردم راضی نیستند، من هم به مردم حق می دهم که از وضعیت موجود راضی نباشند.


وی افزود: در حوزه نظارت بر مواد غذایی سازمان های مختلفی دخالت دارند، سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی، (سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت) اما نظارت خیلی ضعیف است.


هاشمی گفت: علت ضعف نظارت بر اغذیه فروشی ها این است که کشور نمی خواهد در بخش نظارت هزینه کند و متاسفانه فرهنگ ما هم این طور است که ما اگر بخواهیم یک ساختمان بسازیم یا غذا تولید کنیم، چون نظارت ها ضعیف است عده ای تخلف می کنند.


وزیر بهداشت ادامه داد: به طور کلی بخشی از این فسادهایی که بخش های مختلف ایجاد می‌شود نیز ناشی از همین است که در کشور برای نظارت هزینه نمی‌کنیم. در حوزه غذا هم همین طور است و می دانیم که مردم راضی نیستند و من هم به مردم حق می‌دهم که راضی نباشند.


حوزه غذا بخش وسیعی است که سازمان های مختلفی در آن سهم دارند، بخشی از مواد غذایی بسته بندی می شوند و تا حدی نظارت سازمان غذا و دارو هنگام اخذ مجوز بر آنها وجود دارد. بخشی از مواد غذایی نیز شامل محصولات غذایی خام است، در مورد برخی از این اقلام مانند گوشت و مواد پروتئینی بسته بندی شده که مهر سازمان دامپزشکی دارند تا حدی نظارت وجود دارد.


اما بخش مهم و بسیار بزرگی از بازار مواد غذایی کشور شامل مواد غذایی غیر بسته بندی و فله است که تقریبا هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد، اعم از مواد پروتئینی و گوشت های فله، محصولات کشاورزی، میوه ها و سبزی های فله، شیر و لبنیات فله و به خصوص مواد غذایی که در رستوران ها و فست فودها چه به صورت غذاهای سنتی ایرانی و چه به صورت غذاهای آماده مانند ساندویچ ها، پیتزا و امثال آن عرضه می شود.


در مورد غذاهای سنتی نظارت کافی وجود ندارد که چه نوع برنج، گوشت یا مواد اولیه دیگری در طبخ این غذاها استفاده می شود، آیا این مواد سالم بوده اند یا نه و اگر سالم بوده اند آیا تاریخ آنها نگذشته و در فرآیند نگهداری و تولید مواد غذایی آیا اصول بهداشتی رعایت شده است.


بخش بسیار بزرگی از مواد غذایی موجود در بازار نیز فست فودها هستند که علاوه بر مضر بودن سوسیس و کالباس و مواد اولیه آنها در بسیاری از موارد از روغن های با ترانس بالا و مضر استفاده شده و این نوع روغن ها نیز بارها استفاده می شوند و به صورت روغن سوخته های بیماری زا برای مصرف در اختیار مردم قرار می گیرد.


ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این مورد گفته بود: هیچ جای دنیا امکان ندارد که برای هر مرکز عرضه مواد غذایی یک بازرس استخدام کرد ضمن اینکه اگر چنین کاری امکانپذیر باشد خودش می تواند مخاطرات و تخلفاتی را در مواردی در پی داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha