چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

نخستین مركز درمان و بازتوانی مادران معتاد به همراه فرزندان‌شان، روز گذشته در یكی از جنوبی‌ترین مناطق تهران افتتاح شد.

سلامت نیوز:نخستین مركز درمان و بازتوانی مادران معتاد به همراه فرزندان‌شان، روز گذشته در یكی از جنوبی‌ترین مناطق تهران افتتاح شد.

به گزارش سلامت نیوز،اعتماد نوشت: مركزی كه توسط جمعیت خیریه «تولد دوباره» و با كمك شهرداری تهران و سازمان بهزیستی كشور،  برای ادامه فعالیت نخستین مركز اقامتی زنان باردار معتاد هدف‌گذاری كرده كه سال گذشته در غرب تهران گشایش یافت و در تبلیغات عمومی از مراجعه داوطلبانه تمام زنان معتاد فاقد سرپناه داوطلب بهبودی و ترك مصرف و همچنین مادران باردار معتاد، استقبال كرد.

آن مركز تا امروز ١٥٠ زن معتاد داوطلب بهبودی را پذیرش و نگهداری كرد كه برخی از آنها در زمان پذیرش، باردار بودند و برخی دیگر، مادرانی بودند كه حضانت فرزند را به علت اعتیاد، از دست داده بودند اما پس از سپری شدن دوران بهبودی و ترك كامل، مسوولان این انجمن غیردولتی با ارایه تاییدیه درباره صلاحیت مادر، موفق به بازپس‌گیری كودك از شبانه‌روزی‌های بهزیستی و عودت حضانت به مادر شدند.

اما گنجایش اندك این مركز در مقابل تعداد قابل توجه زنان معتاد كه در دوران خیابان خوابی گرفتار بارداری ناخواسته شده بودند، مسوولان این انجمن غیردولتی را واداشت كه مركز دیگری با ظرفیت بیشتر ایجاد كنند.

مركزی كه روز گذشته با حضور وزیر تعاون، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، معاون دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران، رییس سازمان بهزیستی كشور و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افتتاح شد و قرار است از امروز - در محلی كه از سوی شهرداری تهران تامین شده و با كمك یارانه یك میلیون و ١٠٠ هزار تومانی به ازای هر مادر و كودك كه توسط سازمان بهزیستی كشور پرداخت می‌شود - سرپناه ٤٠ زن بهبود یافته دارای فرزند (نوزاد تا ١٢ ساله)، باردار یا مجردی باشد كه صرفا به دلیل اعتیاد، از خانواده و جامعه طرد شده و در دوران اعتیاد با رقت‌آورترین شرایط، معاشی در حد زنده ماندن تامین می‌كردند؛

زنانی كه از روزهای اعتیاد و خیابان‌خوابی و تن‌فروشی برای تامین هزینه مواد، خاطره‌ای جز تحقیر نداشتند و در یادآوری ساعات از دست رفته‌ای كه فقط و فقط در چگونگی تامین تریاك و شیره و شیشه و هرویین و حشیش‌شان بازخوانی می‌شد، برای «اعتماد» تعریف كردند كه: «٦ ماه كارتن خوابی كردم كه همه آن ٦ ماه با ترس بود، ترس از تجاوز و دزدی و سربه نیست شدن.

بچه‌هایم را، دنیا و احمد امینم را ٦ سال است ندیده‌ام، یك سال است صدای بچه‌هایم را نشنیده‌ام... منشی مطب دندانپزشكی بودم، كارمند شركت بیمه بودم، لیسانس علوم سیاسی داشتم، ماهی ٣٥٠ هزار تومان درآمد داشتم، به دلیل اعتیاد، هر دو را از دست دادم. پدرم ٣٠ سال شیره كشید.

وقتی اعتیادم را فهمید چنان كتكم زد كه انگشت دستم شكست. می‌گفت، تو كه من را دیدی، این همه سال، فقر و بدبختی را دیدی، تو چرا رفتی سراغ مواد و اعتیاد ؟ چرا من شدم الگوی تو ؟... بدترین خاطره‌ام از دوران اعتیاد ؟ اینكه وقتی مادرم مرد، هیچ غمی احساس نمی‌كردم.

اعتیاد، اعتماد به نفسم را كشت، شخصیتم را برد... ٧ بار ترك كردم ولی بالاترین مدت پاك بودنم به ١٠ ماه نرسید. پدرم ٣٢ سال تریاك كشید اما یك بار هم نشئگی یا نسخی پدرم را ندیدم. در طول ١٢ سال اعتیاد، كارتن خواب شدم، تن فروشی كردم و فروشنده مواد شدم ولی پولش را هیچ‌وقت به خانه و به سفره مادر و پدرم نیاوردم، مجبور شدم بچه‌ام را سقط كنم چون دوستم می‌گفت بچه مال او نیست.

هیچ روزی از این ١٢ سال را فراموش نمی‌كنم و در پایان هر شب، به فردا فكر می‌كنم؛ به فردایی نامعلوم. دوست دارم مادر بشوم، ازدواج كنم، خانه و زندگی و سقف داشته باشم، مثل همه مردم.

دوست دارم رشته مددكاری بخوانم و دست یك زن تن فروش را بگیرم و نجاتش بدهم. دوست دارم دست پدر و مادرم را در زمان پیر شدن‌شان بگیرم. دوست دارم... دندان هایم سالم باشد.» در مركز درمان رایگان و بازتوانی مادران معتاد، هیچ اجباری به ماندن نیست اما این امكان وجود دارد كه در صورت بی‌سرپناهی، زنان و فرزندشان ٦ ماه یا بیشتر هم در این مركز بمانند تا زمانی كه با حرفه‌آموزی و پیدا شدن شغل مناسب، به خودكفایی برسند. دوره درمان اعتیاد مادر و فرزندش، در مراكز خارج از این محل اقامتی سپری خواهد شد و رضا قدیمی؛ مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با «اعتماد» اشاره كرد كه این مركز، نخستین «بهاران» بازتوانی مادر و كودك در تهران است كه در سالگرد راه‌اندازی مراكز بازتوانی بهبود یافتگان اعتیاد، فعالیت خود را آغاز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha