چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 227577

پلاکت های خون سلولهایی هستند که درخون ما وجود دارند و زمانی که تشخیص می دهند، جایی از رگهای خونی آسیب دیده، به هم می پیچند، تا جلوی خونریزی را بگیرند.

۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون

سلامت نیوز:پلاکت های خون سلولهایی هستند که درخون ما وجود دارند و زمانی که تشخیص می دهند، جایی از رگهای خونی آسیب دیده، به هم می پیچند، تا جلوی خونریزی را بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،به بیان بهتر زمانی که جایی از بدن شما زخم می شود، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می شوند و این عمل پلاکت ها منجر به بند آمدن خونریزی می شود.

هر نوع اختلال در عملکرد پلاکت ها می تواند منجر به اختلالات مزمن خون شده و البته خطر ابتلا به خونریزی قابل توجه را افزایش دهد. اگرچه کاهش سطح پلاکت ها نیازمند پیگیری های جدی پزشکی است، مصرف برخی غذاها برای افزایش سطح پلاکت ها در خون پیشنهاد شده است:

کدو تنبل: هم کدو و هم دانه های آن دارای اسیدآمینه و ویتامین های ضروری برای تشکیل پلاکت ها هستند. مصرف منظم این ماده غذایی توانایی شما برای جذب پروتئین و ویتامین آ را افزیاش می دهد؛ مواد مغذی که در تولید پلاکت ها نقش دارند. علاوه بر این، خاصیت آنتی اکسیدانی کدو تنبل منجر به جلوگیری از اثرات منفی سموم و رادیکال های آزاد در بدن می شود.

مرکبات: ویتامین سی موجود در مرکبات شمارش پلاکت را در خون شما افزایش می دهد. جذب ویتامین سی در بدن همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با افزیاش تولید آنتی بادی ها، خطر آسیب به پلاکت ها را کاهش می دهد.

ریشه چغندر: غنی از آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از کاهش پلاکت ها ناشی از رادیکال های آزاد است. محتوای ویتامین های سی، کا و آ علاوه بر مواد معدنی موجود در ریشه چغندر منجر به پاک کردن خون و کاهش وخامت عروق خونی می شود. مصرف ریشه چغندر منجر به جلوگیری از مشکلات گردش خون می شود.

انار: یک میوه پرخاصیت پلاکت ساز است که در درمان کمبود پلاکت می تواند موثر واقع شود. رنگ قرمز آن نشان دهنده غنی بودن آن از آهن است. در صورت مصرف منظم انار می تواند به شکلی مناسب با کاهش پلاکت خون مبارزه کنید. همچنین ویتامین های موجود در انار به شما کمک می کند تا در زمانی که با سطح پایینی از پلاکت روبرو هستید، سطح انرژی بدن خود را پایدار نگه دارید.

آب: سلول های خونی از آب و پروتئین ساخته شده اند. از این رو توصیه می شود برای افزایش تعداد این سلول ها مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید. از نوشیدن آب سرد که موجب تاثیر بر روی دستگاه گوارش می شود اجتناب کنید. این کار باعث می شود بدن نتواند مواد مغذی را به درستی جذب کند. در عوض، آب فیلتر شده و تصفیه شده را که به دمای اتاق رسیده است، بنوشید. این ماده کمک خواهد کرد که بدن سلول های خونی بیشتری تولید کرده و در نهایت تعداد پلاکت ها بهبود پیدا کند.

اسفناج: اسفناج منبع خوبی از ویتامینKاست که اغلب برای کمک به درمان اختلال کمبود پلاکت استفاده می شود. ویتامینKبرای لخته شدن مناسب خون ضروری است. بنابراین، مصرف آن خطر خونریزی بیش از حد را کاهش می دهد.

آب سبزه گندم: کلروفیل گندم دارای ساختار مولکولی شبیه به هموگلوبین خون است. همچنین از آن به عنوان خون گیاهان هم یاد می شود. این ماده مغذی تاثیر قابل توجهی در فرآیند کلی خون سازی دارد و می تواند سطح پلاکت خون را افزایش دهد. آب سبزه گندم دارای بیش از ۷۰ درصد کلروفیل است. می توانید از این ماده پلاکت ساز در روز نصف فنجان مصرف نمایید.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha