سال هاست كه قانون عصای سفید مطرح هست و هر سال، سالروز آن را برگزار می کنیم.

سلامت نیوز-*مجتبی شاکری:سال هاست كه قانون عصای سفید مطرح هست و هر سال، سالروز آن را برگزار می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: قانون عصای سفید، قانونی بین المللی و توسط دولت ابلاغ شده اما اجرای آن از اول مهر، اولین قدم برای شناخته شدن نابینایان در تردد است. این شناخت در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است و این فرهنگ سازی به زیرساخت احتیاج دارد.

 علایمی که برای تردد نابینایان به‌عنوان مثال در مترو وجود دارد، آنان را از ورودی مترو به جایی که قطار شهری می ایستد، می‌رساند اما به دلیل اینکه قطارهای مترو با نرم افزار توقف نمی کنند و با نیروی انسانی هدایت می شوند، در نقطه مشخصی که باید بایستد، نمی ایستند.بنابراین اگر فردی نابینا توجه نکند، ممکن است به بدنه قطار برخورد کند. یا در برخی بوستان های ما این امکان را ایجاد کرده اند که علایم هدایت کردن نابینایان در مسیر پارک در دسترس باشد اما این علایم فقط برای بوستان نیست. نابینا از بوستان که بیرون می آید، باید بتواند در کل معابر تردد داشته باشد اما این اتفاق نمی ‌افتد. بهترین راهکاری که می توان ارائه داد، این است که مستندی تهیه و با یک نابینا حرکت کنند تا ببینند رانندگان ایرانی تا چه حد قانون عصای سفید را می شناسند. به‌این ترتیب عینی خواهد شد که یک تصمیم از شعار شروع و زیرساخت های آن ساخته می شود، فرهنگ سازی شده و در نهایت عملیاتی می شود.

سال هاست كه قانون عصای سفید مطرح هست و هر سال، سالروز آن را برگزار می کنیم. نمی خواهم بگویم در این سال ها کاری انجام نشده یا فرهنگ‌سازی صورت نگرفته اما کارهای اساسی که برای قانون عصای سفید و وضعیت نابینایان گشایش ایجاد کند، انجام نشده و زیر ساخت یکپارچه ایجاد نشده است. به‌عنوان مثال در یک شهرک برای جانبازان نابینا دسترسی به جاهای مختلف علامت گذاری شده است اما خارج ازشهرک چطور؟ چند خیابان آن طرف تر چه؟ یکپارچگی، امر مهمی است. شبیه به اینکه بگوییم چراغ قرمز خوب است!

خب به‌طورحتم خوب است اما باید شهر یکپارچه باشد و چراغ قرمز در دو چهارراه که کفایت نمی کند، در این صورت نظم فقط در همان دو چهارراه برقرار خواهد شد. یکپارچگی اجرای یک قانون، بسیار در تاثیر گذار بودن آن مهم است. متاسفانه امروز در فیلم ها و سریال های تلویزیونی، معلول جایگاهی ندارد و ما نمی توانیم در میان این همه فیلم و سریال تولید شده، نمونه قابل قبولی که بر حفظ منزلت معلولان تاکید می کند، پیدا کنیم. همه ما باید تلاش کنیم تا جایگاه معلولان را در جامعه ارتقا ببخشیم. در زمینه مناسب‌سازی وضعیت نابینایان، مصوباتی وجود داشته ولی در واقع کارهای صورت گرفته در سطح شهر ،نوعی بهسازی است. مسئولان چشمان‌شان را ببندند و در سطح شهر تردد کنند تا با گوشه ای از مشکلات نابینایان در فضای شهری آشنا شوند. برای اینکه معلولان در جامعه حضور موثری  در همه عرصه ها داشته باشند، خود این افراد نیز باید بیش از بقیه تلاش کنند و از سایه خارج شوند.

*عضو سابق جانباز شورای شهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha