 در صورت ابتلای گروه های در معرض خطر به ویژه بیماران قلبی –ریوی به بیماری آنفلوانزا، آلودگی هوا بیماری آنان را تشدید می كند كه این مساله ضرورت واكسینه كردن این گروه ها در برابر ویروس آنفلوانزا را بیش از پیش ضروری می سازد.

    به گزارش سلامت نیوز رئیس مركز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: با توجه به همه گیر شدن آنفلوانزا H3N2 در اروپا كه احتمالا ویروس آن به ایران می رسد، لزوم واكسینه كردن افراد در معرض خطر كه در مرحله اول- شهریور و مهرماه امسال-  علیه ویروس آنفلوانزا واكسینه نشده اند، ضروری است.
     دكتر داوود یادگاری با اعلام این مطلب افزود: آنفلوانزای H3N2 نوعی آنفلوانزای فصلی است كه به دلیل چرخه ویروس، امسال در اروپا بیشتر شایع شده است كه خوشبختانه واكسن های موجود در بازار هم نسبت به این نوع آنفلوانزا و هم نسبت به ویروس آنفلوانزای تیپ (H1N1) A مصونیت می دهند.
    سالمندان بالای 65 سال ، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، قلبی- عروقی، ساكنان آسایشگاه ها و كاركنان آنها، بیماران دچار دیابت، بیمارانی كه بر اثر دیالیز، شیمی درمانی، پیوند عضو، تالاسمی و ... دارای ضعف سیتم ایمنی بدن هستند، بیماران كلیوی، متابولیك و نیز كاركنان حرفه های پزشكی، بهداشتی به ویژه افراد در تماس با بیماری به عنوان افراد در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا یاد می شوند.
     همچنین از خانم های بارداری كه سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان همزمان با فصل شیوع آنفلوانزاست به عنوان دیگر گروه های پرخطر نام برده می شود كه پزشكان بر لزوم واكسینه كردن آنان تاكید دارند.

به گفته دكتر یادگاری در صورت ابتلای گروه های در معرض خطر به ویژه بیماران قلبی –ریوی به بیماری  آنفلوانزا، آلودگی هوا بیماری آنان را تشدید می كند كه این مساله ضرورت واكسینه كردن این گروه ها در برابر ویروس آنفلوانزا را بیش از پیش ضروری می سازد.

 وی از تغییر ناگهانی درجه حرارت و سرد بودن هوا به عنوان دو عامل مهمی نام برد كه شانس بیماری ویروسی از جمله آنفلوانزا را در افراد افزایش می دهد.
 واكسن آنفلوانزا هر سال حاوی چند نوع متفاوت از ویروس است. ویروس هایی كه به نظر محققان ممكن است در آن سال تاثیر بیشتری داشته باشند. در صورت انتخاب صحیح این ویروس ها واكسن آنفلوانزا در افراد زیر 65 سال 70 تا 90 درصد پیشگیری از این بیماری موثر خواهد بود.

هر چند واكسیناسیون، كاملا تضمین نمی كند كه فرد به آنفلوانزا مبتلا نشود، ولی بهترین شانس برای سالم ماندن است.
اثر بخشی واكسیناسیون در برابر آنفلوانزا بستگی به دو عامل سن و وضعیت سلامت فرد دارد.

 آنفلوانزا یك عفونت مسری مجاری تنفسی شامل بینی، گلو و ریه هاست كه با علایمی همچون تب، سردرد، خستگی شدید، سرفه، گلو درد، احتقان بینی و بدن درد ، كار و فعالیت اجتماعی افراد را تا دو هفته مختل می كند.
اگرچه بسیاری از افراد ممكن است، بدون دریافت درمان دارویی بهبود یابند، اما آنفلوانزا می تواند، منجر به بروز مشكلات تنفسی حادتری مثل برونشیت و پنومونی شود.
تغییرات گونه های ویروس هر ساله باعث لزوم واكسیناسیون سالانه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha