پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 227690

مواج لیزر با چند مکانیسم باعث ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شوند: به‌طور ساده نور لیزر به حرارت تبدیل می‌شود و جذب حرارت به وسیله بافت مشخص که در اینجا رنگدانه موجود در ساقه مو است و انتقال حرارت به پیاز مو منجر به آسیب و ازبین‌رفتن آن می‌شود.

سلامت نیوز:امروزه با حجم وسیع و غیرواقعی از تبلیغات در حوزه رسانه و فضای مجازی درباره «لیزر موهای زائد» مواجه هستیم که بسیاری از آنها هیجان‌انگیز و امیدوارکننده، ولی البته غیرواقعی، غیرعلمی و گمراه‌کننده هستند!

به گزاش سلامت نیوز، شرق نوشت: از پیام‌های تبلیغاتی مانند «حذف دائمی موهای زائد» گرفته تا «تخفیف‌های ویژه» و درنهایت «لیزر موهای زائد رایگان»! متأسفانه نظارت جدی و اثرگذاری بر محتوای تولیدی این تبلیغات وجود ندارد و ضمن درگیرکردن ذهن خوانندگان با سؤالات و چالش‌های مختلف، باعث کشاندن مردم به مراکز غیرمجاز و مراکزی که در آنها متخصص پوست حضور ندارد، می‌شود و درنهایت مانند سایر روش‌های درمانی اگر به‌درستی و زیر نظر متخصص پوست انجام نشود، می‌تواند باعث لطمات جبران‌ناپذیر جسمی و مالی شود. در این مقاله سعی شده به برخی از سؤالات به صورت علمی و واقعی پاسخ داده شود.

لیزر چگونه موها را از بین می‌برد؟
امواج لیزر با چند مکانیسم باعث ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شوند: به‌طور ساده نور لیزر به حرارت تبدیل می‌شود و جذب حرارت به وسیله بافت مشخص که در اینجا رنگدانه موجود در ساقه مو است و انتقال حرارت به پیاز مو منجر به آسیب و ازبین‌رفتن آن می‌شود.


آیا عملکرد لیزر در ازبین‌بردن موهای زائد دائمی است؟
خیر، طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا ازبین‌رفتن «دائمی» موها به کاهش پایدار و طولانی‌مدت تعداد موهای قابل رشد بعد از انجام درمان اطلاق می‌شود و الزاما به معنی ازبین‌رفتن کامل موهای منطقه تحت درمان نیست و پزشک باید به طور واضح نتیجه درمان را به بیماران گوشزد و از ایجاد انتظارات غیرواقعی پیشگیری کند. ممکن است دوره بی‌مو‌بودن سال‌ها طول بکشد، ولی دائمی نیست و هرگونه تبلیغات با محتوای «لیزر دائمی موهای زائد» غیرعلمی و سودجویانه است.


چرا استفاده از لیزر بهترین روش برای ازبین‌بردن موهای زائد است؟
روش‌های درمانی مختلفی برای حذف موهای زائد وجود دارد که هر یک مضرات و فواید خود را دارند: داروها، سفیدکردن موها، تراشیدن یا کندن مو با موم، موکن یا مواد شیمیایی، الکترولیز و لیزر. از بین روش‌های درمانی فوق، نتیجه الکترولیز و لیزر ماندگارتر است، ولی با روش الکترولیز خطر ایجاد عوارضی مانند لک و درد و اسکار وجود دارد که با انجام لیزر زیر نظر متخصص پوست و مو احتمال ایجاد این عوارض به حداقل ممکن می‌رسد. از طرفی لیزر در حذف موهای زائد از روش‌های دیگر بسیار مؤثرتر است و مدت‌زمان طولانی‌تری می‌توان از شر موهای زائد در امان بود.


استفاده از لیزر در ازبین‌بردن موهای زائد بیشتر برای چه کسانی مناسب است؟
افراد با پوست روشن و موی تیره، ایده‌آل‌ترین انتخاب برای انجام لیزر موهای زائد هستند و در افراد با موهای بور یا خاکستری اثر لیزر کمتر می‌شود و تقریبا حذف دائمی موها در این افراد نامحتمل است.


تشخیص نوع لیزر مناسب برای از بین بردن موهای زائد هر فرد چگونه است؟
متخصص پوست و مو با تکیه بر دانش و تجربه خود و با شناخت کامل از فیزیک لیزر و مراحل رشد مو و نوع پوست بیمار و پاسخ‌های بافتی، لیزر مناسب را انتخاب می‌کند. به‌طور کلی پوست‌های روشن به لیزر الکساندرایت ٧٥٥ نانومتر و دایود ٨٠٠ نانومتر پاسخ بهتری می‌دهند، درحالی‌که لیزر مناسب برای پوست‌های تیره ان‌دی یاگ هزارو ٦٤ نانومتر است. در خصوص نوع دستگاه باید به این نکته اشاره کرد که اثربخشی لیزرهای‌ باکیفیت و استاندارد تا حدی شبیه به‌هم است و از نظر سیستم‌های خنک‌کننده و سرعت انجام کار و... تفاوت‌هایی وجود دارد. در کشور ما لیزر الکساندرایت به‌عنوان لیزر بهتر و‌گران‌قیمت‌تر معرفی شده است، درحالی‌که در افراد با پوست تیره لیزر دایود و
ان‌دی یاگ با عوارض کمتری همراه است و بیماران باید انتخاب نوع لیزر را به پزشک معالج خود بسپارند. برخلاف تبلیغات دروغین و گمراه‌کننده که با نام‌بردن از نوع لیزر و نام دستگاه، موفقیت درمان را تضمین می‌کنند، فقط نوع دستگاه تضمین‌کننده نتایج درمان نیست بلکه تجربه و دانش پزشک است که با انتخاب لیزر مناسب برای بیمار به نتایج درمانی موردنظر می‌رسد. چه‌بسا بیماران زیادی که با همین تبلیغات به سمت مراکز و افراد فاقد صلاحیت کشیده می‌شوند و دچار عوارضی مانند سوختگی و لک و تاول و جوشگاه دائمی و... می‌شوند.


درمان موهای زاید با لیزر در چند جلسه و چه فواصلی انجام می‌شود؟
مهم‌ترین مکانیسم عمل لیزر در ازبین‌بردن موی زائد، اثر بر روی قسمت رنگدانه فولیکول مو است، بنابراین زمانی که رشد مجدد مو انجام گرفت و فولیکول مو وجود داشت، نوبت بعدی لیزر انجام می‌شود که زمان رشد مجدد مو با توجه به چرخه طبیعی مو و محل و رنگ و ضخامت مو و رنگ پوست و نژاد و اختلالات هورمونی، به طور متوسط بین شش- هشت هفته است. بنابر این هر شش – هشت هفته یکبار درمان انجام می‌شود. برای رسیدن به پاسخ درمانی بین ٩٠-٧٠ درصدی نیاز است که به طور متوسط سه تا هشت جلسه درمان با فواصلشش- هشت هفته‌ای انجام شود.


علت تخفیفات گسترده یا انجام لیزر موی زائد به صورت رایگان چیست؟!
لازم به ذکر است که تعرفه انجام لیزر موی زائد در مراکز و مطب‌های مجاز زیر نظر متخصصان پوست و مو و با دستگاه‌های باکیفیت و معتبر با توجه به قیمت‌های چندصدمیلیونی دستگاه‌ها و هزینه‌های مصرفی، بالاتر از آن چیزی است که به‌طور کاذب تبلیغ می‌شود. متأسفانه شرکت‌هایی با واردکردن دستگاه‌های بی‌کیفیت و فروش آن به افراد فاقد صلاحیت کسب سرمایه کرده‌اند و از طرفی اخیرا با آگهی‌های تخفیفی مواجه هستیم که با جعل و نام‌بردن از اسامی دستگاه‌های لیزر معتبر، مدعی هستند هزینه‌های بسیار پائین دریافت می‌کنند. اولا مداخله در امور پزشکی توسط افراد فاقد صلاحیت، جرم بوده و پیگرد قضائی دارد. ثانیا در تماس با این مراکز مشخص می‌شود که فواصل درمان را کاهش داده‌اند و تعداد جلسات را هم بعضا دو برابر اعلام می‌کنند و می‌توان حدس زد تعداد شات‌ها نیز زیر سؤال باشد و عملا با ترفند تخفیف ولی با تحمیل تعداد جلسات زیاد و کاهش شات‌ها، همان مبلغ واقعی را از بیماران دریافت می‌کنند و فقط هدفشان جذب بیمار از طریق تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده است.


آیا لیزر موهای زائد می‌تواند باعث نازایی یا سرطان شود؟
عمق نفوذ لیزرهای مو محدود و درنهایت تاحد فولیکول‌های مو است و با تنظیم مناسب پارامترهای دستگاه و با تکیه بر دانش کافی و تجربه پزشک، آسیبی متوجه بافت‌های اطراف نخواهد شد. گزارشی از سرطان پستان در لیزر ناحیه زیر بغل نداریم و همچنین ناباروری در لیزر شکم و بدن گزارش نشده است. هیچ گزارشی مبنی‌بر آسیب به غده تیروئد در لیزر موهای زائد گردن نیز وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha