رئیس مركز پژوهش علوم زیستی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: داروهای سرطانی در وضعیت معمولی در طول 48 ساعت 20 درصد اثربخشی درمانی دارند واما با استفاده از سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی این اثربخشی به 60 درصد در طول 10 ساعت می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس  قاسم عمو عابدینی در گفت‌وگوی خبری 20 شبكه 4 سیما، اظهار داشت: 4 سال پیش در 4 فاز طراحی سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی صورت پذیرفت و توانستیم به ساخت یك سامانه مبتنی بر فناوری نانو تكنولوژی دست یابیم، به گونه‌ای كه یك هسته مغناطیسی چند لایه‌ای را به وسیله سنسور اتصال دهیم تا این سامانه سلولی سرطانی به صورت هدفمند به سلول سرطانی وصل ‌شود تا داروی منتخب درمانی را وارد سلول سرطانی كند و دارو برای درمان در سلول سرطانی آزاد شود.

*مشكلی كه در درمان سلول‌های سرطانی در گذشته وجود داشت این بود كه وقتی دارو‌های دیگری استفاده می‌شد سلول‌های مجاور نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفتند و این سلول‌ها را نیز گرفتار می‌كرد. آیا این مشكل در سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی برطرف شده است؟

یعابدینی: این سامانه داروی هم اثربخشی بالا دارد و هم به صورت هدفمند سلول‌های سرطانی را نشانه می‌گیرد و اثرگذار است، این سامانه قادر است در زمانی كمتر نسبت به داروی معمولی كه استفاده می‌شود 60 درصد اثربخشی در بدن بیمار داشته باشد و اگر یك داروی سرطان 20 درصد اثربخشی لازم در 48ساعت داشته باشد، با استفاده از این سامانه این اثربخشی به 60 در صد در 10ساعت ارتقاء می‌یابد و در واقع بیشترین تأثیر آن نیز بر روی همان سلول‌های سرطانی مورد هدف خواهد بود و این نوع سامانه‌ باعث می‌شود اثرات و عوارض شیمی داروها را نیز بسیار كاهش یابد.

* با این سامانه تنها داروهای خاص را می‌توان داخل بدن تزریق كرد؟

عابدینی: این سامانه بسته به لایه‌های نشان شونده بر حسب فناوری نانو طراحی شده است تا یك داروی خاص به یك سلول مورد نظر تزریق شود و این سامانه برای بیماران عفونی و خیلی از موارد دیگر نیز قابل اجرا است، این فناوری درحال حاضر وضعیت تجاری خود را طی می‌كند و تمام كشورهای پیشرفته سعی دارند كه این سامانه را وارد بازار كنند كه متعاقباً ما نیز تمام تلاش خود را برای وارد كردن این سامانه به بازار انجام می‌دهیم.

* در گذشته در طراحی‌های مشترك دانشگاهی از الكترو مغناطیس‌ها به وسیله نانو استفاده می‌شد تا با كد دار كردن و وارد كردن مواد مورد نظر جهت و حركت را از بیرون كنترل كرد حال با این سامانه می‌توان درمانی تركیبی با روش‌های قبل انجام بگیرد تا دارو وارد سلول سرطانی شود؟

عابدینی:‌ بحث MRI در حال حاضر برای امور درمان‌های سرطانی بسیار تأكید شده است و تركیب طرح‌های دیگر درمانی نیز با فرآیند طرح سامانه دارورسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی مقدور خواهد بود تا سلول سرطانی شناسایی شود، استفاده از این سامانه مشكلی برای افرادی كه هم دارای فشارخوی و سرطان هستند ایجاد نمی‌كند زیرا بستگی دارد كه در استفاده از این سامانه بخواهیم چه فرآیندی را ایجاد كنیم زیرا این سامانه برنامه‌های بر اساس پروتكلی دارد تا پزشك دقیقاً بودن هیچ مشكلی با این سامانه فعالیت كند.

* طرح سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی به اطلاع جهانیان نیز رسیده است؟ و آیا این ابتكار در نوع خود نخستین است؟

عابدینی: بخش‌های بسیاری در جهان در حوزه نانو در حال فعالیت هستند. ما نیز در این حوزه فعالیت خودمان را شروع كرده‌ایم و در طرح‌ سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی به این دانش فناوری رسید‌ه‌ایم كه متعاقباً نوآوری‌ها نیز در این حوزه به صورت مستقل داشته‌ایم و در مجموع هدف برای رسیدن و پیش رفتن به سمت بحث ایجاد یك پتن را داریم.

* چه زمانی بیماران نیازمند می‌توانند از سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی بهره‌مند شوند؟

* عابدینی: مشخصاً در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی باید برای این طرح كمك كند كه نامه نگاری لازمه صورت پذیرفته ولی هنوز پاسخی دریافت نشده است و ما نیز در این طرح كارهای بسیاری صورت داده‌ایم و پس از مراحل پژوهشی لازمه بیشتر مسلماً طرح سامانه دارو رسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی است كه به پارك علمی و فناوری دانشگاه تهران وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha