حدود ۳ ماه تا سالگرد شهدای پلاسکو زمان باقی است، اما آن‌ها که فراموش کار بوده اند، مردان آتش و دلاوری‌های آن‌ها را خیلی زود فراموش کرده اند. اکنون در برخی بیمارستان ها، یک آتش نشان حتی به اندازه ۱۱ هزار تومان هم اعتبار ندارد.

گرو نگاه داشتن دفترچه بیمه یک آتش نشان به خاطر ۱۱ هزار تومان

سلامت نیوز: حدود ۳ ماه تا سالگرد شهدای پلاسکو زمان باقی است، اما آن‌ها که فراموش کار بوده اند، مردان آتش و دلاوری‌های آن‌ها را خیلی زود فراموش کرده اند. اکنون در برخی بیمارستان ها، یک آتش نشان حتی به اندازه ۱۱ هزار تومان هم اعتبار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، ساعت از ۲۳ و ۳۰ دقیقه دوشنبه، ۲۴ مهرماه گذشته بود که زنگ ایستگاه آتش نشانی شهریار به صدا درآمد.

بلافاصله نیرو‌ها به محل حادثه اعزام شدند. حریق در طبقه اول یک ساختمان مسکونی رخ داده بود و جان ساکنان ساختمان در خطر بود.

یک گروه، کار اطفای حریق را انجام می‌دادند و گروه دیگر در تلاش بودند تا شهروندان گرفتار در دود و آتش را نجات دهند.

هر لحظه به شدت زبانه‌های آتش افزوده می‌شد. آتش نشان‌ها به دو گروه تقسیم شدند. عده‌ای افراد گرفتار در ساختمان را از طریق نردبان به پایین منتقل کرده و گروه دیگر در تلاش برای خاموش کردن آتش بودند.

تلاش‌ها ادامه داشت تا حریق به طور کامل اطفا شد. در این لحظه ۲ شهروند به همراه یک آتش نشان که در این حادثه دچار مصدومیت شده بودند، از طریق اورژانس راهی بیمارستانی در خیابان، ولی عصر شهریار می‌شوند.
دو مصدوم پذیرش شده، اما نوبت به مرد آتش نشان که می‌رسد، اما و اگر‌ها آغاز می‌شود.

این طور به نظر می‌رسد که مشکل لباس مقدس مرد آتش نشان است. او که پس از یک عملیات دشوار به بیمارستان اعزام شده، لباس دیگری به همراه نداشته است. سرانجام پس از دقایقی معطلی، به سختی آتش نشان نیز پذیرش می‌شود.

دود ناشی از آتش و گرمای شدید، وضعیت آتش نشان را وخیم کرده است. او دود زده شده و باید زیر اکسیژن قرار گیرد.

درمان این مرد پس از وقفه نسبتا طولانی، آغاز می‌شود و آن زمان به وی گفته می‌شود که اگر دفترچه بیمه به همراه دارد، تماس گرفته و اعلام کند که دفترچه اش را به او برسانند.

آتش نشانی که دچار دودزدگی شده، از ناحیه سر و چشم درد شدیدی دارد. در آن حالت، با ایستگاه تماس می‌گیرد. دفترچه بیمه به او می‌رسد، اما ماجرا تازه از این جا آغاز می‌شود.

مرد آتش نشان که با لباس فرم در اورژانس بیمارستان بستری شده، با خود پولی به همراه ندارد، زیرا او بلافاصله بعد از یک عملیات دشوار راهی بیمارستان شده است. ساعت حدود ۳ بامداد را نشان می‌دهد و آتش نشان زمانی که برای ترخیص از بیمارستان حاضر می‌شود به او اعلام می‌کنند که یا باید مبلغ ۱۱ هزار تومان بابت سرم و اکسیژنی که دریافت کرده بپردازد و یا دفترچه بیمه اش باید در گرو بیمارستان بماند.

در این لحظه انگار آوار یک عملیات به روی مرد آتش نشان می‌ریزد و انسانیت زیر خروار‌ها خاک، دفن می‌شود.

"ص. م"، آتش نشانی که در حادثه حریق شهرک وائین شهریار دچار دودزدگی شده است در رابطه با این اتفاق به میزان می‌گوید: خاموش کردن آتش وظیفه هر آتش نشان است و ما هیچ گاه از برخورد‌هایی که با ما صورت می‌گیرد گلایه‌ای نداریم. آن شب نیز برای خاموش کردن آتش در یک ساختمان مسکونی، عازم محل حادثه شده بودیم.

وی می‌افزاید: حریق در این ساختمان گسترده بود. دود و آتش بسیار زیاد بود و من که در همان دقایق ابتدایی حضورم در محل حادثه دچار دود زدگی شده بودم، هر طور که بود تا پایان عملیات به وظایفم عمل کردم. بعد از اینکه تمام شهروندان را از میان دود و آتش نجات دادیم و عملیات به پایان رسید، اعلام کردم که وضعیت مطلوبی ندارم و به همراه ۲ شهروندی که در این حادثه دچار مصدومیت شده بودند، با اورژانس به بیمارستانی در شهریار منتقل شدیم.

این آتش نشان با انتقاد از نحوه پذیرش در بیمارستان می‌گوید: نوع برخورد‌ها با من بسیار متفاوت بود. به نوعی با من برخورد می‌شد که انگار بیماری واگیردار خطرناکی دارم. بعد از مدت زمانی، بلاخره کار پذیرش من را نیز انجام دادند.

وی با اشاره به مبلغ درخواستی بیمارستان از او می‌گوید: دوستانم در ایستگاه، دفترچه بیمه ام را به من رساندند، اما من و آن‌ها با لباس فرم و بعد از یک عملیات در بیمارستان حاضر شده بودیم و ما هیچ گاه در لباس‌های فرممان پول همراه خود نداریم.

این آتش نشان با بیان اینکه " اورژانس بیمارستان تقاضای دریافت ۱۱ هزار تومان بابت خدماتی که به من ارائه شده بود را داشت" می‌گوید: زمان ترخیص به من گفته شد که باید ۱۱ هزار تومان پرداخت کنم. پولی با خود به همراه نداشتم و پس از اینکه اعلام کردم بعد از عملیات راهی بیمارستان شده ام، مسئولان شیفت شب بیمارستان دفترچه بیمه ام را گرو نگه داشته تا هر زمان که پول را پرداخت کردم، دفترچه ام را بگیرم.

وی در رابطه با زمان تحویل دفترچه بیمه خود می‌گوید: ساعت ۳ بامداد ترخیص شدم و صبح برای تحویل دفترچه ام به بیمارستان رفتم، اما سیستم آن‌ها مشکل داشت و دو بار دیگر نیز به دلایل مختلف دفترچه ام را تحویل ندادند. بعد از اعتراض زیادی که کردم، در نهایت پس از پرداخت مبلغ ۱۱ هزار تومان، دفترچه در اختیارم قرار گرفت.

این آتش نشان با بیان اینکه " رفتار مردم بعد از حادثه پلاسکو تنها یک هفته با آتش نشان‌ها متفاوت بود" می‌گوید: بعد از حادثه پلاسکو، همه با نگاهی دیگر به آتش نشان‌ها می‌نگریستند، اما این نگاه و دوست داشته شدن ها، تنها برای یک هفته بود. اکنون همه، آتش نشان‌ها را فراموش کرده اند.

برای پیگیری وضعیت این آتش نشان، گفت و گویی را نیز با احمد کریمی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار داشتیم.

وی در رابطه با این اتفاق به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: آتش نشان ما با لباس حریق در بیمارستان حاضر شده و در آن شرایط طبیعی است که با خود پول به همراه نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار می‌افزاید: زمانی که یک آتش نشان دچار مصدومیت می‌شود به نوعی یک سازمان پشت او است و اگر قرار به پرداخت هزینه باشد، بدون شک هزینه‌ها از سوی سازمان پرداخت می‌شود، اما متاسفانه در این اتفاق به هیچ وجه به این موضوع توجه نشده است.

کریمی با انتقاد از رفتار صورت گرفته با آتش نشان شهریار مبنی بر گرو نگاه داشتن دفترچه بیمه می‌گوید: این رفتار به هیچ وجه مطلوب نبوده و این اتفاق در شرایطی رخ داده که چندی پیش با تعامل صورت گرفته میان مسئولان بیمارستان و آتش نشانی، آموزش‌های اولیه ایمنی از سوی آتش نشان‌ها به پرسنل بیمارستان ارائه شد. آن زمان ما تخفیف زیادی را برای بیمارستان قائل شدیم و گمان می‌کردیم که تعامل خوبی با این مجموعه داریم.

برای بررسی نوع برخورد پرسنل این بیمارستان با بیماران، خبرنگاران گروه جامعه خبرگزاری میزان در قالب بیمار و همراهان بیمار به اورژانس این بیمارستان مراجعه کردند. در شرایطی که اعلام شد که یکی از آن‌ها از ناحیه قلب دچار درد شدید است، نوار قلب از او گرفته شد. بعد از آن، پزشک اورژانس اعلام کرد که فرد به ظاهر بیمار باید ۶ ساعت در اورژانس بیمارستان بستری شود، اما وقتی اعلام شد که آن‌ها با خود پولی به همراه ندارند، پرسنل بیمارستان تاکید کردند که هر چه سریع‌تر بیمار و همراهان او باید بیمارستان را ترک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha