معاون امور دام وزیر جهاد كشاورزی جزئیات سیاست‌های جدید حمایتی دولت از تولید شیر خام ارزان پس از آغاز طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را اعلام كرد كه از جمله آن اعطای وام 30 میلیون تومانی به دامداران و تعیین استانی قیمت شیر است.

به گزارش سلامت نیوز سعادت الله عباسی در گفت و گو با  فارس، جدیدترین سیاست‌های مصوب هیأت دولت جهت حمایت از دامداران در كاهش هزینه واحدهای تولیدی آنها به ویژه در حوزه دامداری‌های شیری كشور را اعلام كرد.
معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی افزود: از آنجا كه در شرایط پس از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها، تأكید عمده بر افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بخش كشاورزی است و سایر هزینه ها نظیر حمل و نقل، دستمزد كارگران و قیمت نهاده های مصرفی ثابت فرض شده است، 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار 10 هزار واحد دامداری قرار می‌گیرد.
به گفته وی 80درصد این تسهیلات از محل منابع بانكی و 20درصد به صورت بلاعوض در اختیار دامداران متقاضی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان آن كه به این ترتیب به طور متوسط 300 میلیون ریال به هر دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی برای بهینه سازی مصرف سوخت و جبران هزینه های ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی پرداخت می شود، افزود: این تسهیلات از محل قانون هدفمند شدن یارانه ها برای مدت 5 سال پیش بینی شده است.
به گفته عباسی با استفاده از این اعتبارات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دامداری‌ها به روز شده و مصرف انرژی كاهش خواهد یافت.
عباسی در ارتباط با میزان دقیق اثرگذاری اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بر نرخ شیر خام در زمان حاضر اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت: بر اساس مشاوره‌های كارشناسی شده معاونت امور دام به كارگروه سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها، اگر صرفاً قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد؛ اثرگذاری آن بر قیمت شیر بسیار جزئی است كه حداكثر شامل گرمایش اتاق زایشگاه دام یا محل اقامت كارگران می شود.
وی در عین حال افزود: اما در صورتی كه فاكتورهایی نظیر هزینه حمل و نقل شیرخام و نهاده‌ها، دستمزد كارگران، ایاب و ذهاب دامداران (میان محل سكونت و دامداری) و هزینه های خدمات دامپزشكی افزایش یابد؛ نرخ تمام شده بیشتر متأثر خواهد شد كه در روزهای آغازین طرح قابل محاسبه نیست.
به گفته معاون امور دام وزیر جهاد كشاورزی، پس از اعلام و آغاز طرح هدفمندسازی یارانه ها از سوی رئیس جمهوری، كارشناسان معاونت امور دام با استفاده از سیستم های نرم افزاری در استان ها و اتصال آن به شبكه مركزی، اثرگذاری تمام عوامل را طی 3هفته تا یك ماه جهت قضاوت پیرامون نرخ واقعی شیر خام رصد می كنند تا گزارش جداگانه ای را در این رابطه اعلام كنند.
عباسی در ارتباط با سایر اشكال حمایت از مهار اثرگذاری طرح هدفمندی یارانه ها بر نرخ تمام شده شیرخام و متعاقب آن متأثر شدن مصرف سرانه گفت: البته سایر روش ها نظیر اعطای یارانه مستقیم به دامدار و یا پرداخت مابه‌التفاوت قیمت به صورت تسهیلات ارزان قیمت را نیز به كارگروه كارشناسی سامانه هدفمندی یارانه ها پیشنهاد داده‌ایم، اما در دولت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی توزیع جو خریداری شده تعاون روستایی با قیمت 2900ریال بین تولیدكنندگان به میزان 950هزارتن وتوزیع گندم به میزان یك میلیون تن با قیمت 1750ریال میان دامداران را دركناراعطای مبلغ ده میلیون ریال وام قرض الحسنه به هر واحد دامداری برای خرید سوخت با مدت بازپرداخت 3ساله را از سایر كمك‌های دولت به دامداران جهت كاهش هزینه های تمام شده عنوان كرد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در مورد اختلاف نظرهای سال‌های طولانی دامداران و صنایع لبنی در مورد قیمت گذاری شیر خام توزیعی به واحدهای فرآوری نیز اظهار داشت: با توجه به تفاوت قیمت تمام شده هر لیتر شیر خام در هر استان با سایر استان ها،‌ با موافقت دفتر ریاست جمهوری مقرر شد تا به دنبال تصویب دستور العمل تنظیم شده به امضای وزیر جهاد كشاورزی، كار گروهی در هر استان با عضویت استاندار به عنوان رئیس كارگروه، رئیس سازمان جهاد كشاورزی هر استان به عنوان دبیر و عضویت نماینده سازمان بازرگانی استان و اتحادیه های دامداران و صنایع لبنی ایجاد شود و قیمت ها با ملاحظات نرخ تمام شده در هر استان تعیین و ابلاع شود.
عباسی طرح بلندمدت در ارتباط با ساماندهی مشكلات نظام تولید و توزیع شیر در كشور را ایجاد خانه شیر عنوان كرد كه به گفته وی، موانع تشكیل آن از طریق همكاری مجمع ملی خبرگان كشاورزی و كمیسیون كشاورزی مجلس در حال حل شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha