مسئولان وزارت بهداشت اعتراض می کنند که میزان استفاده از نمک در نان افزایش یافته است و اتحادیه نانوایان هم اعلام می‌کند که گندم داخلی کیفیت ندارد و مجبور به استفاده از نمک بیشتر هستیم. در این بین، بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران نیز به کلیت این موضوع اعتراض دارد و نمک نان را بهانه‌ای برای زیر سوال‌بردن خودکفایی گندم می‌داند. در کشمش بی‌پایان بین مسئولان اما آنچه مسلم است، آسیب های وارده به مردم است. نان هر روز گران‌تر می شود و مردم مجبور به خرید ند در حالی که این محصول بیش از سه برابر استاندارد نمک دارد.

نان های بیماری زا

سلامت نیوز:مسئولان وزارت بهداشت اعتراض می کنند که میزان استفاده از نمک در نان افزایش یافته است و اتحادیه نانوایان هم اعلام می‌کند که گندم داخلی کیفیت ندارد و مجبور به استفاده از نمک بیشتر هستیم. در این بین، بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران نیز به کلیت این موضوع اعتراض دارد و نمک نان را بهانه‌ای برای زیر سوال‌بردن خودکفایی گندم می‌داند. در کشمش بی‌پایان بین مسئولان اما آنچه مسلم است، آسیب های وارده به مردم است. نان هر روز گران‌تر می شود و مردم مجبور به خرید ند در حالی که این محصول بیش از سه برابر استاندارد نمک دارد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: رسیدن ایران به خودکفایی گندم، پاییز سال 95 پس از 12 سال در دولت یازدهم تکرار شد و گامی مهم در راستای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی بود.

 با این حال، خودکفایی گندم و جلوگیری از واردات اقلام خارجی آن، این روزها صدای اعتراض تعدادی از مسئولان و اتحادیه نانوایان را بالا برده است. مسئولان وزارت بهداشت اعتراض می کنند که میزان استفاده از نمک در نان افزایش یافته است و اتحادیه نانوایان هم اعلام می‌کند که گندم داخلی کیفیت ندارد و مجبور به استفاده از نمک بیشتر هستیم. در این بین، بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران نیز به کلیت این موضوع اعتراض دارد و نمک نان را بهانه‌ای برای زیر سوال‌بردن خودکفایی گندم می‌داند. در کشمش بی‌پایان بین مسئولان اما آنچه مسلم است، آسیب های وارده به مردم است. نان هر روز گران‌تر می شود و مردم مجبور به خریدند در حالی که این محصول بیش از سه برابر استاندارد نمک دارد، کیفیت آرد و گندم آن پایین است و به آن آنزیم آرد اضافه می شود که به گفته نانوایان از نمک هم خطرناک‌تر است.

نان های بیماری زا

وزیر بهداشت به بالا بودن نمک در نان ایرانی تا سه برابر حد مجاز اعتراض کرده و گفته است: «در گندم خودکفا شده‌ایم اما برای خرید گندم دو برابر پول بین‌المللی می‌دهیم و از طرف دیگر، نمکی به آن اضافه می‌کنیم که موجب بیماری‌های قلبی و فشارخون می‌شود و بیمار تا آخر عمر باید دارو مصرف کند».

هاشمی با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش نمک و جوهر نمک در مخمرهای نان هستیم، بیماری‌های گوارشی را حاصل این موضوع دانست و گفت: «هنگامی که به نانوا می‌گوییم چرا تااین اندازه نمک در نان استفاده می‌کند ، علت آن را آرد نامناسب می‌داند و پاسخ می‌دهد این کار برای شل نبودن خمیر و نریختن آن در تنور لازم است». هاشمی افزود: «مردم، ما را امانت‌دار خود می‌دانند و ضرورت دارد به همه مواد غذایی نظارت کنیم . تاکید ما روی کاهش مصرف نمک است و خوشبختانه توانستیم با کمک مردم، صدا و سیما، آموزش و پرورش و تولیدکنندگان به مقدار کمی میزان مصرف نمک را کاهش دهیم».

منظور وزیر بهداشت چه بوده است؟

در حالی‌که به تازگی وزیر بهداشت به بالا بودن نمک در نان ایرانی تا سه برابر حد مجاز اعتراض کرده است، رییس اتحادیه نانوانان سنتی گفت که وزارت بهداشت از کاهش میزان نمک در نان‌های سنتی در سال جاری تقدیر کرده بود و اگر در نانوایی بیش از حد مجاز از نمک استفاده می‌شود، ناشی از بی‌کیفیت بودن گندمی است که آرد می‌شود. «قاسم زارعت‌کار» رییس اتحادیه نانوان سنتی،‌ در این باره گفت: «به‌تازگی وزارت بهداشت پس از بازرسی‌های متعدد، اعلام کرد که میزان مصرف نمک از 8/1 گرم به یک گرم کاهش پیدا کرد. وی از این بابت از خبازان تقدیر کرد و مشخص نیست منظور وزیر بهداشت چه بوده است؟ البته اگر در نانوایی میزان مصرف نمک بیش از حد مجاز باشد دلیلش پایین بودن گلوتن گندمی است که به آرد تبدیل شده و به دلیل این مساله، برای استحکام‌بخشی و قوام‌بخشی بیشتر به خمیر نان به آن نمک می‌زنند».

گندم کیفیت ندارد، نمک می زنیم

رییس اتحادیه نانوایان تهران درخصوص علت میزان زیاد نمک در نان اظهار داشت: «متاسفانه کیفیت آرد های تولید داخل کشوربسیار پایین است. بد نیست راجع‌به کیفیت آرد از مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی و یا از خود وزارت بهداشت سوال کنید، یا چند نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه ببرید تا معلوم شود آیا نول آرد جداسازی می شود یا به آن آنزیم آرد اضافه می‌کنند تا گلوتن آرد را بالا ببرند. این موضوع خطرناک تر است یا نمک موجود در خمیر؟»

زراعت کار درباره کیفیت آرد شهر تهران اظهار داشت: «با توجه به اینکه استان تهران مصرف‌کننده گندم است نه تولیدکننده، بنابراین گندم مازاد مصرف استان‌ها به شهر تهران سرازیر می شود، تا مورد مصرف قرار گیرد. با وجود اینکه دولت برای خرید گندم هزینه دو برابر قیمت جهانی متقبل می شود. متاسفانه کیفیت آرد پایین است. در حالی است که به خودکفایی گندم هم رسیده‌ایم». وی در خصوص استفاده بیش از اندازه از نمک در استان ها اظهار داشت: «با وجود گرم بودن هوا نباید مقدار گلوتن آرد از حد استاندارد پایین‌تر باشد. به‌طوری‌که اگر مقدار گلوتن مرطوب بیشتر از 30 درصد باشد خیلی خوب است ، بین 25 تا 30 درصد باشدخوب، 21 تا 25 درصد باشد، متوسط است و بین 18 تا 21 درصد باشد وگلوتن کم کمتر از 18 درصد باشد، خیلی کم است. در فصل تابستان گلوتن به 19 و یا به 20 هم می رسد. نانوا مجبور است از نمک اضافه استفاده کند تا بتواند خمیری باکیفیت داشته باشد. اما با شروع‌شدن فصل سرما اگر گلوتن آرد هم یک مقدار پایین باشد، به دلیل استفاده از آب سرد در خمیر مشکلی پیش نمی آید».

دولت اجازه واردات نمی‌دهد

رییس اتحادیه نان حجیم و نیمه‌حجیم (فانتزی) نیز سابق بر این اعلام کرده بود نانی که با گندم داخل تولید می‌شود مورد رضایت مشتریان و نانواها نیست. «محمدجواد کرمی» با بیان اینکه نانوایی‌ها از کیفیت نانی که به مردم عرضه می‌کنند راضی نیستند، گفته بود: «بعد از خودکفایی گندم، دولت اجازه واردات گندم نمی‌دهد. از طرفی هم کیفیت گندم و آرد تولید داخلی برای پخت نان صنعتی مناسب نیست. به‌نظر می‌رسد چنانچه دولت با دنبال‌کردن سیاست خودکفایی گندم اجازه دهد بخشی از گندم صادر شود و در عوض مقادیری واردات صورت گیرد، تعادل کیفی در بازار گندم و آرد ایجاد می‌شود و نانوایی‌ها متناسب با نیازشان می‌توانند آرد تهیه کنند». کرمی وزارت جهاد کشاورزی را اصلی‌ترین عامل مخالف واردات گندم معرفی کرد و ادامه داد: «به دلیل ارائه یارانه‌های مختلف به گندم‌کاران و از طرفی به دلیل تفکیک واحدهای پخت نان، قیمت آرد به شکل چند نرخی در آمده است و این موضوع سبب تخلف‌‌هایی در عرصه توزیع آرد شده است».

مردم، متضرر اول و آخر

«نمک نان بهانه‌ای برای زیر سوال بردن خودکفایی گندم است» این اظهارنظر اما از جانب رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران اعلام شده است. «علیقلی ایمانی» گفته است که افرادی با اظهارنظر غیرکارشناسی مانند وزیر بهداشت، به بهانه‌های مختلف می‌خواهند که تولید داخلی را تضعیف کنند و باب واردات دوباره را باز کنند. به عقیده ایمانی، گفتن از نمک نان و کیفیت گندم داخلی، آسمان‌‌ریسمان بافتن است چراکه با وجود کمی و کاستی‌های فراوان در بخش کشاورزی، موفق به خودکفایی گندم شده‌ایم. درحالی‌که هنوز هم سالانه میزان بالایی از ارز مملکت برای واردکردن روغن مانند گندم در گذشته به جیب کشاورزان خارجی می‌رود. ایمانی اظهار داشت: «گندم‌های تولیدی کشور از نظر کیفیت با گندم‌های بیشتر کشورهای جهان قابل رقابت است.

این امر بهانه را از دست مشتاقان واردات گرفته است و متاسفانه امروز صحبت یک نانوا به علت افزایش نمک در نان، ازطرف وزیر بهداشت سندی برای بی کیفیتی گندم داخلی می‌شود».

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران وزیر بهداشت را متهم کرد که بدون اطلاع از وضعیت گندم داخلی، بر واردات گندم خارجی و مخلوط‌کردن آن با گندم‌های داخلی تاكید و توصیه می‌کند. وی افزود: « ملت ایران در خاطره خود دارند که قبل از خودکفایی نانوایان راجع‌به کیفیت نان می‌گفتند گندم‌های وارداتی کیفیت ندارد و باید با گندم‌های ایرانی مخلوط شود تا نان خوب از کار در بیاید و سوال اینجاست که چرا امروز موضوع برعکس شده است».

آنچه مسلم است رشته کیفیت نان و گندم سر دراز دارد و بحث و جدل‌ها به این زودی به پایان نخواهد رسید. در این بین، گویا آنچه کمترین اهمیت را دارد، مردم هستند که به هر دلیل نان بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و چاره‌ای ندارند جز اینکه کیفیت نامناسب نان را متحمل شوند و استفاده کنند و به هر روز گران‌ترشدن آن تن بدهند، چرا که نان یکی از کالاهای اساسی ایرانیان محسوب می شود حتی اگر اغلب آردها رطوبت بگیرند، حتی اگر از جوش شیرین برای تهیه مایه استفاده کنند، نمک فراوان بزنند، بیش از آنچه باید قیمت را افزایش دهند و زمینه غیرکیفی شدن نان را فراهم آوردند. حتی اگر افزایش دور ریز نان، هدر رفتن هزینه‌ها و سرمایه های کشور را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha