آمار و ارقام منتشر شده از عمق فاجعه حكایت دارد؛ آنطور كه علیرضا زالی، رئیس كل سابق سازمان نظام پزشكی ایران می‌گوید: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران مبتلا به سرطان در كشورمان افزوده می‌شود.

سیگار و قلیان قاتل 60 هزار ایرانی در سال

سلامت نیوز:آمار و ارقام منتشر شده از عمق فاجعه حكایت دارد؛ آنطور كه علیرضا زالی، رئیس كل سابق سازمان نظام پزشكی ایران می‌گوید: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران مبتلا به سرطان در كشورمان افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم از مرگ سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در كشور بر اثر سرطان خبر می‌دهد؛ در این میان اما نكته قابل‌تأمل این است كه یكی از عوامل اصلی این تراژدی مرگ و بیماری، استعمال سیگار و قلیان است كه موجب می‌شود سالانه 7 هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان شود. 

 

حالا دیگر كمتر پاتوق تفریحی است كه بساط قلیان در كنار سفره دیزی و كبابش برپا نباشد. از ییلاقات لواسان دربند و دركه گرفته تا فرحزاد و كن همه رستوران‌های خانوادگی پاتوقی برای قلیان كشیدن شده و هر روز قلیان‌سرای تازه‌ای از میانه‌های شهر هم سر بر می‌آورد و خانواده‌های ایرانی پدر و دختر در كنار یكدیگر می‌نشینند و دل به دود و قل‌قل قلیان می‌دهند بی‌آنكه حواسشان باشد با هر پكی كه به نی قلیان می‌زنند یك قدم به سمت سرطان پیش می‌روند. 
   
قلیان‌های بیرون‌بر بی‌مجوز 
رشد قارچ‌گونه قلیانسراها یا مكان‌هایی كه ابتلا به سرطان و هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان را تسهیل می‌كنند، در حالی اتفاق می‌افتد كه قائم‌مقام و معاون كل وزارت بهداشت می‌گوید: در 11 سال اخیر وزارت بهداشت حتی اجازه صدور یك پروانه فروش فرآورده‌های دخانی را نداده است، این در حالی است كه هم‌اكنون در برخی اماكن كه دارای اینترنت یا رستوران‌ها و... است، سیستم بیرون‌بر قلیان درست شده است. 
ایرج حریرچی معتقد است: درخصوص مصرف قلیان باید قانون اجرا شود و ما دست‌بوس دادستان‌هایی كه قانون ١١ ساله را به اجرا درآورده‌اند، هستیم. قانون لازم‌الاجرا در این زمینه وجود دارد كه در آن گفته می‌شود هر نوع تشویق مستقیم و غیرمستقیم یا تحریك افراد به استعمال دخانیات ممنوع است. 
وی تأكید می‌كند: تنباكوی قانونی هم هزاران ضرر دارد، حالا باید دید چه چیزی در آن می‌ریزند كه قیمتش كاهش پیدا می‌كند و در حال حاضر حتی در بعضی قهوه‌خانه‌های غیرمجاز هم دیده شده كه تركیبات آمفتامین، موادمخدر و حتی شیشه در تنباكوی قلیان‌ها ریخته می‌شود. 
   
قلیانی بودن 35 درصد دختران و 42 درصد پسران دبیرستانی
دكتر محمدرضا مسجدی، دبیر‌كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم معتقد است: زنگ خطری در كشور به صدا درآمده و آن گسترش مصرف قلیان در میان جوانان است. 
به گفته وی طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم‌های بالای ۱۷ سال دخانیات استعمال می‌كنند. 
دبیر‌كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به مطالعات انجام شده، می‌افزاید: استعمال قلیان در دختران در برخی از مراكز به ۳۵ درصد و در میان پسران تا ۴۲ درصد رسیده است و این آمار مربوط به سنین دبیرستان و دانشگاهی است. 
دكتر مسجدی با اشاره به اینكه جمع‌‌آوری قلیان قسمتی از قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات است، تأكید می‌كند: قهوه‌خانه مجوزدار جدید كه مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم. 
وی با بیان اینكه در مورد قلیان سنت‌شكنی عجیبی در حال رخ دادن است، تصریح می‌كند: ۱۸ درصد كسانی كه قلیان می‌كشند، معتاد می‌شوند.  مسجدی با تقدیر از دستور دادستان كل كشور مبنی بر برخورد با عرضه قلیان می‌افزاید: در حال حاضر نزدیك به 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان در كشور وجود دارند و سالانه 90 هزار بیمار دیگر نیز به این تعداد اضافه می‌شود. 
به گفته وی هزینه داروی این بیماران سالانه بیش از 2هزار میلیارد تومان و هزینه‌های كلی درمان آنان 7‌هزار میلیارد تومان است و اگر راه‌حل جدی برای كنترل و مبارزه با استعمال مواد دخانی پیدا نشود، این آمار و ارقام به مرحله بحرانی خواهد رسید. 
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم از افزایش گرایش به مصرف قلیان و كاهش سن مصرف به ویژه در میان دختران و زنان خبر می‌دهد و می‌گوید: با مصرف افزایشی قلیان در سطح جامعه و در میان زنان و دختران، شاهد افزایش بیماری‌های مزمن تنفسی و كاهش وزن نوزادان متولد شده از مادران قلیانی هستیم. 
بنا به تأكید وی با روند افزایشی گرایش به استفاده از قلیان و دخانیات روند رو به رشد بیماری‌های تنفسی و كاهش وزن نوزادان متولد شده از مادران مصرف‌كننده دخانیات را شاهدیم. 
سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم ضمن بر شمردن مضرات و خطرات استفاده از قلیان اعلام كرده است: قلیان جایگزین سالمی برای سیگار نیست. WHO در گزارش خود، كشورها را به تحریم مصرف دخانیات در مكان‌های عمومی ترغیب و تأكید كرده است كه برخلاف باورهای باستانی و اعتقاد عمومی، دودی كه از قلیان خارج می‌شود، حاوی سموم متعددی از جمله عوامل شناخته شده ایجاد سرطان، بیماری قلبی و امراضی دیگر است. 
   
الگوهایی ناسالم 
درست یا نادرست جوانان از برخی اقشار و گروه‌ها الگوبرداری می‌كنند؛ تصاویر پخش شده از فوتبالیست‌ها پای بساط قلیان هم خود محرك دیگری برای گرایش جوانان به سمت‌و‌سوی مصرف این ماده دخانی است؛ ‌رخدادی كه چند سال پیش رسانه‌ای شد و با واكنش جنجالی خداداد عزیزی بازیكن پیشكسوت و مربی فوتبال كشورمان همراه بود كه گفت بیش از ٩٠‌درصد فوتبالیست‌‌های ایرانی قلیان‌كش هستند و آن ١٠‌درصد دیگر سیگار و مخدرهای دیگر را علاوه بر قلیان مصرف می‌كنند!
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز گفته است: اینكه گروهی از ورزشكاران گرفتار قلیان هستند، نشان از آن دارد كه مشكل جدی و نیازمند توجه بیشتر است. 
بنا به تأكید وی وقتی انضباط اجتماعی وجود ندارد، پدیدار شدن قارچ‌گونه قلیان‌سراها و عرضه قلیان در رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌ها را شاهد هستیم؛ چراكه سال‌های متمادی است كه بحث جمع كردن قلیان در جلسات مسئولان مربوطه مطرح می‌شود و هر بار كه این موضوع مطرح می‌شود، با توجیه جلوگیری از بیكاری عده‌ای، راهكاری اتخاذ نمی‌شود. 
   
پایان تراژدی مرگ و سرطان با اجرای قانون
ممنوعیت استعمال و عرضه مواد دخانی در اماكن عمومی هر چند مربوط به سال 85 است، اما حالا قرار است بالاخره از حصارهای كاغذی بیرون بیاید و با دخالت دادستانی اجرایی شود؛ ‌قانونی كه اجرایش می‌تواند پایان خوشی بر تراژدی مرگ سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیمار سرطانی و ابتلای سالی 90 تا 100 هزار نفر به بیماری سرطان باشد، همچنان كه هزینه 7 هزار میلیاردی درمان این بیماران می‌تواند برای تكمیل زیرساخت‌های كشور صرف شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha