معتادان سالانه معادل با بودجه یک سال سلامت کشور مواد مخدر دود می‌کنند. این اظهار نظر روز گذشته از جانب یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده است.

سلامت نیوز:معتادان سالانه معادل با بودجه یک سال سلامت کشور مواد مخدر دود می‌کنند. این اظهار نظر روز گذشته از جانب یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: مزمان یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کاهش سن مصرف مواد مخدر در ایران اظهار نگرانی کرده است. از طرف دیگر، رئیس جمعیت احیای انسانی عنوان کرده است که تنها 5.1 درصد از معتادان کارتن خواب هستند. از نظر بیش از ۹۰‌درصد خانواده‌ها اعتیاد مهم‌ترین معضل اجتماعی کشور است. هر چند تلاش‌هایی در راستای کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی انجام می‌شود، اما نتایج شیوع شناسی جدید نشان می‌دهد تعداد معتادان در ایران دو برابر شده است. کارشناسان بر این باورند که باید بودجه بیشتری به پیشگیری از اعتیاد تعلق گیرد.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود درباره پوشش بیمه‌ای معتادان عمل کنند، گفت: اختصاص اعتبار ۷۰‌میلیارد تومانی پاسخگوی نیاز معتادان در درمان نیست. روز گذشته در نشست شورای عالی بیمه، رسول خضری درباره تصویب پوشش بیمه‌ای معتادان گفت: حمایت‌های مالی صد‌درصد از معتادان در مسیر درمان و بازگشت آنها به جامعه باید از مدت‌ها پیش انجام می‌‌شد، البته بحث بیمه درمانی معتادان از چندی پیش از سوی وزیر بهداشت و درمان با جدیت پیگیری شد؛ ضمن اینکه دو سال پیش برخی نمایندگان در جلسات شورای راهبردی در وزارت بهداشت پیشگیری و درمان اعتیاد را مورد تاکید قرار دادند. او با اشاره به اینکه بیمه‌ها پس از تصویب باید به وظایف خود در قبال معتادان در مسیر درمان و ارائه خدمات مشاوره‌ای عمل کنند، افزود: یعنی پرداخت‌ها باید به‌موقع انجام شود، نه اینکه همانند شرایط فعلی، پرداخت بیمه‌ها به حوزه سلامت با چندین ماه تاخیر انجام ‌شود. بنابراین بیمه‌ها اعتبار مورد نیاز برای درمان معتادان را باید به موقع اختصاص دهند. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه جای آموزش و برنامه‌ریزی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه برای معتادان در حال حاضر مغفول مانده است، گفت: معضل بزرگ جامعه در حال حاضر بیکاری بوده که ابرچالش کشور است، همین بیکاری در حال حاضر یکی از عوامل گرایش افراد به استفاده از مواد مخدر و مشکلات دیگر همچون افسردگی و جدایی از کانون خانواده است. بنابراین برای مقابله با این معضل در گام نخست باید شرایط اشتغال را نسبت به گذشته تغییر داد. به گزارش خانه ملت، خضری با اشاره به اینکه درکنار درمان اعتیاد نظارت برکمپ‌های ترک اعتیاد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: سازمان بهزیستی با بودجه‌های قطره‌ای نمی‌تواند بر این مراکز نظارت‌های قوی داشته باشد.

اعتیاد، نخستین آسیب اجتماعی

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد و سن شروع مصرف به ۲۰ تا ۲۴ سال رسیده است. حمید صرامی با بیان اینکه اعتیاد نخستین آسیب اجتماعی در کشور است، اظهارکرد: پیش از برنامه پنجم نسبت به این موضوع کم‌توجهی می‌شد، اما در برنامه‌های جدید به این آسیب اجتماعی توجه شده و امید است که مبارزه با آن به صورت جدی‌تری انجام شود.

او با اشاره به فعالیت‌هایی که در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام شده است، تاکید کرد: از ابتدای انقلاب تا سال گذشته بیش از 9‌هزار تن مواد مخدر کشف شد و بیش از هفت‌میلیون نفر به این علت روانه زندان شدند که 30‌درصد آنها تکراری بوده است. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: 20‌درصد مصرف‌کنندگان دارای مدرک فوق دیپلم به بالا و 156‌هزار نفر زن هستند و الگوی مصرف تریاک 3.53 درصد، گل و حشیش 11‌درصد و شیشه 1.8 درصد است.

او با اشاره به اینکه امروزه مصرف مواد مخدر در مدارس نیز شیوع پیدا کرده است، عنوان کرد: شیوع مصرف در متوسطه دوم 1.2‌درصد در کشور است و آموزش و پرورش باید بیشتر در این زمینه وارد شود، چرا که در برخی از استان‌ها همچون فارس این آمار بیشتر است، در استان فارس مصرف مواد مخدر در مدارس سه‌درصد گزارش شده است. صرامی با اشاره به نقش خانواده در گرایش به مصرف در نوجوانان بیان کرد: شانس مصرف مواد در خانواده‌های مشکلدار 21.2

‌درصد بیشتر است و دانش‌آموزانی که با والدین مشکل دارند 67.2 درصد تمایل بیشتر به مصرف مواد مخدر پیدا می‌کنند. او با مقایسه میان آمار در استان فارس و کشور تصریح کرد: نرخ شیوع اعتیاد در فارس هشت‌درصد و در کشور1.5درصد و مصرف داروی بدون تجویز در کشور حدود 14‌درصد و در فارس 20‌درصد است.

5.1 درصد از معتادان‌ کارتن خواب هستند

رئیس جمعیت احیای انسانی (کنگره ۶۰) با بیان اینکه جامعه معتادان را فقط کارتن خواب‌ها تشکیل نمی‌دهند، گفت: فقط 5.1 درصد از معتادان جزو کارتن خواب‌ها هستند. به گزارش تسنیم، حسین دژاکام، اعتیاد را بیماری مرموزی دانست و ادامه داد: ترک مواد مخدر شامل مراحل مختلفی از جمله فیزیولوژی درمانی است و تنها به خارج شدن سم و مواد از بدن بر‌نمی‌گردد، بلکه باید درمان‌ها مرحله به مرحله پیش برود.

توجه به پیشگیری از اعتیاد

یک کارشناس اعتیاد درباره بودجه‌های اختصاص یافته در بخش پیشگیری از اعتیاد می‌گوید: در سال‌های گذشته با بررسی اعتبارات اختصاص یافته باید گفت که این اقدامات تاکنون موفق‌آمیز نبوده است. رویا نوری می‌افزاید: این عدم موفقیت در حوزه درمان نشان‌دهنده نبود هماهنگی بین سرویس‌های خدمات‌دهی درمانی است. در واقع این مساله نشان‌دهنده وجود شکاف‌های عمیق در نظام درمانی کشور است. به گفته او هماهنگی در بین سازمان‌های خدمات‌رسان یکی دیگر از شاخص‌های مهم در ترک اعتیاد است، اما این مهم در بین دستگاه‌های مسئول کشور وجود ندارد. این کارشناس ترک اعتیاد می‌افزاید: در این شرایط هر قدر اعتبارات در زمینه ترک اعتیاد در کشور اختصاص یابد باز هم مساله اعتیاد در کشور ما با چالش‌های مختلف مواجه می‌شود. نوری تاکید می‌کند: تاکنون مسئولان در حوزه ترک اعتیاد توانایی ایجاد یک سیستم هماهنگ را نداشته‌اند.

او با بیان اینکه درمان اعتیاد مجموعه‌ای از خدمات مختلف است، می‌افزاید:‌ در این شرایط هرگونه اقدام برای ترک فرد معتاد باید چندجانبه باشد. برای مثال روند سم‌زدایی بدون توجه به وضعیت روحی فرد و مراقبت‌های پس از درمان چندان موثر نیست. این کارشناس ترک اعتیاد می‌گوید:‌ فرد بعد از ترک اعتیاد نیازمند دریافت خدمات اجتماعی است. با این همه، اگر جامعه توانایی ارائه خدمات اجتماعی و خدمات بازتوانی را نداشته باشد، باز هم اقدامات انجام شده موثر نیست. به گفته او تاکنون اقدامات برای ترک اعتیاد در کشور فقط در مرحله سم‌زدایی موفق بوده و اعتبارات هم برای درمان بستری و اقامتی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص یافته است، اما این مساله بخش اولیه درمان است. این کارشناس ترک اعتیاد می‌گوید:‌ در واقع تا وقتی بخش درمان به بخش بازتوانی متصل نشود، انگار اقدامی انجام نشده است. نوری با بیان اینکه اختصاص بودجه‌ در زمینه پیشگیری می‌تواند نرخ اعتیاد را با کاهش مواجه کند، می‌افزاید: اگر مسئولان امر بپذیرند که پیشگیری بهتر از درمان است و در انتظار نتایج کوتاه‌مدت برای نشان دادن فعالیت‌های زودبازده نباشند، طبیعتا اقدامات نهادینه و ثمربخش انجام می‌شود. به گفته او اختصاص بودجه فقط در یک بخش از درمان اعتیاد از لحاظ علمی مناسب نیست، بلکه باید برنامه را بر اساس شواهد علمی و اقدامات انجام‌شده و بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha