رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، گفت: غذاهای کبابی سوخته و غذاهای داغ و مایعات داغ در ایجاد سرطان موثرند.

غذاهای کبابی سوخته و مایعات داغ در بروز سرطان موثر است

سلامت نیوز:رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، گفت: غذاهای کبابی سوخته و غذاهای داغ و مایعات داغ در ایجاد سرطان موثرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی قنبری مطلق با حضور در برنامه نبض شبکه خبر، اظهارداشت: در سال ۲۰۱۲ سالیانه ۱۴ میلیون مبتلا به سرطان در جهان داشتیم و در کشور ما بیش از ۱۰۰ هزار سرطانی در سال به آمار سرطانی ها افزوده می شود ۵ سال پیش این آمار  ۸۵ هزار نفر بود.

وی، مهمترین علت افزایش سرطان در جهان و به ویژه ایران را افزایش امید به زندگی دانست و گفت: امید به زندگی از ۵۰ سال به ۸۵ سال رسیده است و افزایش سن در کنار عوامل دیگر احتمال ابتلا به سرطان ها را بالا می برد.

مطلق افزود: شیوه ناسالم و عوامل محیطی هم در ابتلا به سرطان مهم است و از دیگر عوامل ابتلا به سرطان، افزایش وزن و چاقی است در ایران بیش از نیمی از جمعیت افزایش وزن دارند.

گفت: مصرف میوه و سبزیجات باید ۵ وعده در روز باشد که رعایت نمی شود.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، افزود: ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.

به گفته وی، با فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

مطلق افزود: نوع مواد غذایی هم مهم است و کالری بالا در ایجاد سرطان نقش دارد به ویژه چربی های اشباع شده در ایجاد سرطان نقش دارند و غذاهای کبابی سوخته و غذاهای داغ و مایعات داغ در ایجاد سرطان موثرند.

وی با اشاره به عوامل محیطی موثر بر سرطان گفت: شیوه زندگی از نقش عوامل محیطی مهمتر است مثلا میزان مصرف انرژی در کشور ما دو برابر جهانی است و میزان تولید گاز CO۲ هفت برابر جهانی است و ما به لحاظ مصرف سوختهای فسیلی درصد بالاتری داریم.

مطلق هم چنین اهمیت تشخیص زود هنگام سرطان را یادآور شد و افزود: یکی از ابعاد پیشگیری از سرطان همکاری بین بخش های مختلف کشور اعم از تولیدی و اقتصادی و... است.

وی همچنین درباره ثبت سرطان گفت: ثبت سرطان یکی از فرایند های پشتیبان درمان سرطان است که از ۱۵ سال گذشته انجام می شده است.

مطلق افزود: طی ۴ سال گذشته ما موضوع ثبت سرطان را در سراسر کشور یکپارچه کردیم و در مرحله ای دیگر نیز ثبت سرطان را جزئی از فرایند مراقبت درنظر گرفته ایم که در ۶ ماه آینده وارد این فرایند می شویم.

دکتر محمدعلی محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: در سال ۲۰۱۲ چهار نوع سرطان که قابل پیشگیری هستند تشخیص داده شد: سرطان ریه، سینه، پروستات، معده.

وی ادامه داد: آمار سال ۲۰۳۰ حاکی است که بین ۸ تا ۱۰ میلیون از موارد ابتلا به سرطان ها قابل پیشگیری هستند و به همان نسبت مرگ و میر هم کاهش می یابد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بزرگترین عامل منتهی به سرطان سیگار و دخانیات است و نیمی از موارد مرگ و میر و سرطان هم مربوط به الکل است.

محققی یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به سرطان را افزایش وزن و چاقی ذکر کرد و گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته این موارد بیشتر است عادت های ناسالم در تغذیه مثل مصرف کم میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک و عفونتهای ویروسی و عفونت بی همگی در کشورهای کمتر توسعه یافته رایج است.

وی افزود: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی، همه کشورها باید برنامه کنترل سرطان را از دو طریق دنبال کنند؛ اول، برنامه پیشگیری از سرطان که در طول زمان بتواند از سرطان جلوگیری کند و دوم غربالگری و تشخیص زودرس سرطان است که در مراحل اولیه بتوانند سرطان را تشخیص دهند و درمان کنند که در این صورت درمان و علاج قطعی است و هزینه درمان نیز کمتر می شود و مثال بارز این بخش سرطان سینه و سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ است.

محققی درباره ثبت سرطان نیز گفت: متولی ثبت سرطان وزارت بهداشت است و از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می شود.

وی با اشاره به اهمیت ثبت سرطان افزود: آمار دقیق ثبت سرطان به برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان سرطان ها بسیار کمک می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha