مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه روند درخواست و مصرف پلاکت در ایران و جهان به شدت در حال افزایش است، گفت: فرهنگ سازی برای اهدای پلاکت و پلاسما لازم است.

لزوم فرهنگ سازی برای اهدای پلاکت و پلاسما

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه روند درخواست و مصرف پلاکت در ایران و جهان به شدت در حال افزایش است، گفت: فرهنگ سازی برای اهدای پلاکت و پلاسما لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی اکبر پور فتح اله  در ارتباط با اهدای اجزای مختلف خون اظهارداشت: روند در خواست و مصرف پلاکت در ایران و جهان به شدت در حال افزایش است به طوری که  در ایران در طی  ١٢سال گذشته تقاضای مراکز درمانی کشور برای پلاکت از ٤٠٠هزار در سال به یک میلیون و هزار واحد در سال رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر تأمین پلاکت در ایران عمدتا با جدا سازی انها از اهدای خون کامل فراهم می‌شود و در این روش تهیه پلاکت که اصطلاحا پلاکت راندم خوانده می شود جداسازی پلاکت کم است و هر ٦واحد پلاکتی یک دوز درمانی را ایجاد می‌کند و بیمار را در معرض پلاسمای اهداکنندگان متفاوتی قرار می‌دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: همچنین این روش شانس بالای ایمونیزاسیون و مقاومت پلاکتی را در بیماران فراهم می‌سازد. همچنین با اهدای مستقیم پلاکت با روش فرزیس (جداسازی اجزای خون ) یک دوز درمانی و معادل ٦ واحد پلاکت راندم توسط اهداکننده خون اهدا می‌شود و محصول با کیفیت بالا برای بیماران چشم به انتظار سلامت فراهم می سازد.

پور فتح اله گفت: روند اهدای خون کامل در مقابل اهدای پلاسمای خون در استرالیا در فاصله ٢٠١١تا ٢٠١٦حاکی است که اهدای خون کامل روند نزولی را طی کرده و سرمایه گذاری و فرهنگ سازی اهدای پلاسما صورت پذیرفته است به‌طوریکه در آینده نزدیک شاهد افزایش اهداکنندگان پلاسمای خون در مقایسه با اهداکنندگان خون کامل خواهیم بود و این مسئله در ایران نیز لازم و ضروری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha