«آنگونه كه نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد، موتورسیكلت‌های موجود در پایتخت كه كاربراتوری هستند، عامل 16درصد آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند.»

آلودگی‌موتورها نفس‌شهروندان را می‌گیرد

سلامت نیوز:وزن یک موتورسیکلت CG۱۲۵ کاربراتوری ۹۸کیلوگرم است اما وقتی یک میلیون دستگاه از آنها دست به‌دست هم می‌دهند، هر روز به اندازه وزن ۱۲۲۴ موتورسیکلت هوای آلوده وارد ریه تهرانی‌ها می‌کنند. آلودگی که نفس شهروندان را به شماره می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: طبق اطلاعات اطلس پزشكی، هر انسان بالغ در هر دقیقه 15بار تنفس می‌كند. از طرفی 5دقیقه تنفس از خروجی اگزوز یك موتورسیكلت كاربراتوری كه مملو از منواكسیدكربن است، می‌تواند باعث مرگ شود.

 

وحید حسینی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران  از نقش مهم موتورسیكلت‌ها در آلوده كردن هوای تهران می‌گوید: «آنگونه كه نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد، موتورسیكلت‌های موجود در پایتخت كه كاربراتوری هستند، عامل 16درصد آلودگی هوای تهران محسوب می‌شوند.»

 

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف از ابتدای مهر95 تولید موتورسیكلت‌های كاربراتوری باید متوقف می‌شد اما این مصوبه با تبصره‌ای، پای 700هزار موتورجدید برای آلوده‌كردن هوا به شهرهای كشور را باز كرد.وی تصریح كرد: ما به‌خاطر ضعف سازمان‌های نظارتی بر اعمال استاندارد یورو3، مجبور شدیم پلاك‌گذاری موتورسیكلت‌های كابراتوری را به‌طور كامل متوقف كنیم. البته همین درخواست 27ماه طول كشید تا سرانجام مصوب شد و پس از تصویب هم با تبصره‌ای 700هزار موتور ثبت سفارش شده را از این چرخه استثنا كردند. در سال‌جاری هم مجوز 50درصدی برای ثبت سفارش‌ها صادر شده است.

 

بدین‌ترتیب فكر نمی‌كنم موتورسیكلت‌های‌ كاربراتوری دست از سر این كشور بردارند، به‌ویژه اینكه پس از مصوبه مذكور، برخی موتورسازان سراغ كیت انژكتور هم رفته‌اند. موتور انژكتور واقعی حتما باید دارای ECU و اكسیژن سنسور باشد و اینها قطعات ارزانی نیستند. بیش از پیش باید نظارت‌ها اعمال شود و به جزئیات آن دقت بسیاری صورت گیرد.

 

قانون جاری كشور هم البته یورو4 است و باید حدود مجاز آن برای انژكتور‌ها هم رعایت شود. البته بحث ما درخصوص شرایط آلودگی هوا برای كلانشهرهاست اما در ایران هرجا شما موتور را پلاك كنی می‌توانی در جای دیگر تردد كنی. اگر می‌شد در همین پلاك‌گذاری نظارتی برای اعمال استانداردها صورت گیرد، گام اثرگذاری برداشته می‌شد.

 

موتورها با هوای تهران چه می‌كنند؟

هر موتورسیكلت كاربراتوری روزانه به‌طور میانگین 8كیلومتر در تهران تردد می‌كند. از طرفی هر روز دست‌كم یك میلیون موتور در شهر تردد می‌كنند. بدین‌ترتیب موتورها هر روز 8میلیون كیلومتر در شهر تردد دارند كه این برابر با 53هزار بار محیط جغرافیایی تهران است. به‌عبارت دیگر موتورها هر روز به اندازه 53هزار بار دور تهران می‌چرخند و در این تردد 120تن گازهای آلاینده تولید می‌كنند.

 

اجزای خروجی اگزوز موتورها

یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه موتورسیكلت‌های كاربراتوری برای تهران ایجاد می‌كنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است. یك میلیون موتورسیكلت تهرانی در هر روز 28.6تن منواكسیدكربن، 100كیلوگرم دی اكسید گوگرد، 7.9تن دی اكسید نیتروژن، 80.8تن تركیبات آلی فرار و 2.6تن ذرات معلق تولید می‌كنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به كمترین حد می‌رسد اما چه‌كسی می‌تواند موتورسیكلت‌های قانون‌گریز را كه معابر شهری را با ترددشان آشفته كرده‌اند، ملزوم به رعایت معاینه فنی كند؟

 

یك میلیون تخلف روزانه

موتورسیكلت‌سوار شدن البته به‌معنای قانون‌شكنی نیست اما هر روز یك میلیون بار قانون لزوم اخذ معاینه فنی كه برای موتورسیكلت‌ها هم نظیر خودروهای سواری باید اجرایی شود، زیرچرخ‌ها له می‌شود. هر سال كمتر از 150موتورسیكلت تهرانی خود را ملزم به اخذ معاینه فنی می‌دانند و سایرین تنها در شهر می‌رانند و شهر را به دود مهمان می‌كنند.

 

راه‌حل كجاست؟

براساس آماری كه پیش از این از سوی سردار حسینی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ اعلام شده، 70درصد از تردد موتورسواران در تهران برای امرار معاش است. حال اگر برنامه‌ریزی برای قانونمندكردن 700هزار موتور فعال روزانه‌ای صورت گیرد كه موتور حكم وسیله نان آوری را برایشان دارد، می‌توان هر روز بخش قابل توجهی از آلودگی هوای این وسایل را كاست. معاینه فنی البته راه‌حلی میان‌مدت است و نیاز به افزوده‌شدن زیرساخت‌های موجود در خطوط معاینه‌فنی دارد اما راه‌حل اصلی را باید در جای دیگر جست‌وجو كرد.

 

براساس تحقیقات انجام شده سال‌های اخیر در معاونت ترافیك شهرداری تهران، موتورسیكلت‌های برقی بهترین منجیان تهران از شرایط موجود بوده‌اند. آلودگی هوا و صدا برای آنها معنی ندارد و سرعت محدوشان نیز باعث می‌شود كه بخشی از هنجارشكنی تردد موتورسواران در شهر از میان برود.

 

نتایج یك پژوهش بر موتورهای پایتخت

خرداد سال گذشته بود كه تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پژوهشی میدانی و مهم را درباره موتورسیكلت‌های تهران انجام دادند. براساس نتایج به‌دست آمده از بررسی آنها روی 60نمونه موتورسیكلت 125سی‌سی كاربراتوری تهران، انتشار منواكسید كربن موتورسیكلت‌ها 7برابر حد مجاز است. همچنین 30درصد از سوخت موتورسیكلت‌ها به‌صورت ناقص می‌سوزد كه این امر زمینه‌ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌های منواكسید كربن، تركیبات هیدروكربنی نسوخته و دوده از موتورسیكلت‌هاست.

 

منواكسید كربن پس از تنفس با گلبول‌های قرمز خون تركیب می‌شود و امكان حمل اكسیژن را از آن می‌گیرد و به سرعت به مرگش می‌انجامد. هیدروكربن نسوخته نیز وقتی با هوا مخلوط می‌شود به تشكیل مه دوده كمك می‌كند؛ در ابتدا سوزش ریه و چشم‌ها را به‌دنبال دارد اما پس از طی دوره زمانی كوتاهی به سرطان‌های اندام حیاتی منجر می‌شود. خود موتورسواران نیز در معرض شدید این دو آلاینده خطرناك هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha