شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

برای آنها كه نگاهشان به اطراف دقیق‌تر است، نبود چند روزه آثار حجمی و مجسمه‌هایی كه سال‌هاست به نشان معبر و مكانی تبدیل شده‌اند به خوبی به چشم می‌آید حتی اگر علاقه چندانی هم به هنرهای تجسمی نداشته باشند.

مجسمه‌های شهرم کجاست؟

سلامت نیوز:هنوز بعد از ۷ سال کسی جواب درست و قانع کننده‌‌ای برای علت ناپدید شدن مجسمه‌های برنزی ۷۰ تا ۷۰۰ کیلوگرمی شهر تهران نشنیده بود که سرقت مجسمه دیگری در ۱۶ مهر ۹۶ هم به آن افزوده شد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: سرقت یا ناپدید شدن مجسمه برنزی كودك كه در حوالی میدان ونك نصب شده بود باز همان گمانه زنی‌های سال 89 را زنده كرد كه پررنگ‌ترینشان ارزش مالی جنس برنزی مجسمه‌ها بود. بیان اعتراض و مخالفت، تفاوت اعتقادی در باب پیكرتراشی و... نیز از جمله گمانه‌زنی‌هایی بود كه زیر‌سایه سنگین ارزش مالی رنگ باختند. حالا باز هم نگاه متعجب مردم مانده و مجسمه‌سازانی كه نگران ناپدید شدن آثارشان هستند. اتفاق مثبتی كه بعد از آن سال رخ داد تقاضای مكرر شهروندان از شهرداری برای افزایش نصب آثار حجمی در محله ها و معابر بوده است.

 

ماجرای پارك ملت

برای آنها كه نگاهشان به اطراف دقیق‌تر است، نبود چند روزه آثار حجمی و مجسمه‌هایی كه سال‌هاست به نشان معبر و مكانی تبدیل شده‌اند به خوبی به چشم می‌آید حتی اگر علاقه چندانی هم به هنرهای تجسمی نداشته باشند. آنها كه پاتوق هر روزه‌شان بوستان ملت است خوب می‌دانند دیدن پایه بدون سردیس صنیع خاتم در كنار پله كان پارك ملت یعنی چه. «به جزییاتش دقت نكرده بودم اما جای خالی‌اش را همان روز اول متوجه شدم،‌ فكر كردم حتما برای مرمت برده‌اند اما در اخبار متوجه ماجرا شدم.» پارك ملت پاتوق هر روزه احمد خشایار است كه با بازنشسته‌های هم سن و سال خودش آنجا را برای گپ و گفت و پیاده روی انتخاب كرده‌اند.«باورم نمی‌شد دزدیده باشند. این‌همه سال این مجسمه‌ها اینجا نصب شده و كسی كاری شان نداشته.» پیرمرد دیگری كه بازنشسته دانشگاه تهران است، می‌گوید: «این چیزها عجیب نیست دخترم . مجسمه فردوسی در ساختمان نگارستان دانشگاه تهران در میدان بهارستان را حدود 40 سال قبل آسیب رساندند.

 

شادروان دكتر حسن حبیبی به دنبال متخصصی گشت كه توانست برنز را دوباره به خوبی مرمت كنند. فرهنگ و هنر برای خیلی‌ها بی‌معناست.» آقا بهروز عكاس پارك ملت است. درست 40 سال است كه عكس‌های مشتریانش را روی آخرین نیمكت پایین پله كان می‌گذارد و با دوربین در دستش منتظر مشتری است. مشتریانی كه سال‌هاست كمتر و كمتر می‌شوند و حتی به توصیه‌های بهروز برای بهتر شدن عكس‌های موبایلی‌شان هم توجهی نمی‌كنند. عكاس پارك ملت اما روایت دیگری از 7 سال قبل و نبود چند وقته سردیس استاد صنیع خاتم دارد. «دزدیدنی در كار نبوده. خود شهرداری مجسمه را برای ترمیم برد و دوباره بعد از چند وقت برگرداند سر جایش. آن‌روز كه مجسمه رو می‌بردند من اینجا بودم و دیدم.»

 

صبحی كه شریعتی سلام نكرد

مجسمه دكتر شریعتی در پارك شریعتی هم همین داستان را دارد. در ورودی اصلی پارك سردیس فایبرگلاسی دكتر شریعتی چند سالی است كه جایگزین سردیس ناپدید شده برنزی شده است. خانم‌های میانسال محدوده سه راه ضرابخانه هم كه چند سالی است پارك شریعتی را برای ورزش صبح گاهی انتخاب كرده‌اند در همان روز اول متوجه غیبت سردیس شریعتی شده‌اند. «هر روز صبح به مجسمه دكتر شریعتی سلام می‌كردم. اما آن روز نبودنش برایم عجیب بود.»

 

خبر سرقت سردیس شریعتی برای شیرین كه مسیر زندگی جوانی‌اش را مدیون آشنایی با كتاب‌های او بوده غم‌انگیز هم بوده است. «بیكاری دلیل اصلی است. برنزش را آب می‌كنند و سود می‌برند. این‌هم خودش یك نوع كارآفرینی از راه خلاف است دیگر.» خانم جوانی هم كه از اهالی همین محدوده است و روزها از پیاده روی مقابل پارك عبور می‌كند ناپدید شدن سردیس شریعتی را سیاسی می‌داند. شیوا پژمان خواه می‌گوید: «شریعتی مخالفان زیادی دارد. تنها چیزی كه در زمان مفقود شدن سردیسش به ذهنم رسید مسائل سیاسی و تلاش برای تغییر نام بوستان بود!»

 

افزایش درخواست شهروندان برای نصب آثار حجمی

بعد از ناپدید شدن 12 مجسمه‌ برنزی شهر تهران، نصب آثار برنزی در پایتخت با احتیاط بیشتری انجام شد. سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری به همشهری می‌گوید: هنوز بعد از گذشت چند سال درجلساتی كه با هنرمندان مجسمه ساز برگزار می‌شود نگرانی‌هایی از سرقت آثار حجمی وجود دارد. سازمان زیباسازی نیز به راه‌‌هایی برای كنترل آثار ارزشمند فكر كرده اما امكان اجرای آنها مانند نصب دوربین و... وجود ندارد.

 

وی تاكید می‌كند كه سیستم‌های كنترلی را می‌توان تنها برای آثاری كه از نظر معنوی نیز خاص هستند اجرا كرد كه اینگونه آثار هم معمولا در فضاهایی محدود و كنترل شده نگهداری می‌شوند. موسوی یادآور می‌شود: مردم هم می‌توانند توجه خود را به مبلمان شهری و آثار حجمی بیشتر كرده و به آنها حساس باشند. اما اتفاقی كه بعد از ناپدید شدن مجسمه‌ها رخ داده افزایش تقاضای شهروندان مناطق و محله‌های مختلف برای نصب آثار حجمی بوده است. به گفته این مقام مسئول در سازمان زیباسازی شهرداری تهران میزان تماس‌ها و درخواست ها از برخی محله‌ها بسیار قابل توجه و عجیب بوده كه تلاش شده به این تقاضاها پاسخ داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha