رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به زودی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب راه اندازی می‌شود، تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اختلالات خواب می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و افسردگی را افزایش دهد.

تأثیر اختلالات خواب در بروز آلزایمر

سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به زودی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب راه اندازی می‌شود، تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اختلالات خواب می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و افسردگی را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، پروفسور مجتبی زارعی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده امروزه مشخص شده است که افراد دچار مشکل اختلالات خواب، بیشتر دچار افسردگی و آلزایمر می‌شوند.


به گزارش پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی،وی به ارتباط کمبود شنوایی با آلزایمر نیز اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که آزمایشگاه مطالعات شنوایی را نیز در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی راه اندازی کنیم؛ عامل شنوایی می تواند به طور مستقیم روی میزان ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیر گذارد.


زارعی افزود: در حال حاضر یک کلینیک تحقیقات بالینی در پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شده است تا بیمارانی راکه روی آنها تحقیق می کنیم، بتوانیم به دقت در این کلینیک ارزیابی کنیم. در این کلینیک پزشکانی با تخصص مغز و اعصاب، روانپزشکی، جراحی اعصاب، درد و اختلالات خواب بیماران را به دقت بررسی می کنند.


رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: برخی از بیماران که در این کلینیک معاینه می شوند، ممکن است به یکی از روش های نقشه برداری از مغز نیاز داشته باشند که این کار انجام شده و اطلاعات جمع آوری شده پس از تحلیل های لازم رایانه ای توسط پزشک متخصص نقشه برداری مغز تفسیر می شود و در نهایت نتایج حاصله در تحقیقات و همچنین برای تشخیص و درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.


زارعی گفت: برخی افراد غیرمتخصص یا پزشکانی که هیچ آموزش و تجربه ای در نقشه برداری مغز ندارند، در گوشه و کنار کشور با ادعای های واهی به اسم نقشه برداری مغز برای خود منبع درآمد ایجاد کرده اند.


مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال بررسی کاربردهای بالینی روش های نقشه برداری مغز برای پیشگیری و تشخیص بیماری‌های اعصاب هستیم، افزود: ارائه خدمات نقشه برداری مغز برای تشخیص و درمان به زودی در این پژوهشکده آغاز می شود؛ برای این منظور کمیسیونی شامل جمعی از پزشکان، مهندسان و ریاضیدانان در پژوهشکده تشکیل داده ایم که در کشور منحصر به فرد است.
زارعی گفت: در روز جمعه پنجم آبان ماه سال ‌جاری مجمع سالانه انجمن علمی علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌شود و در این انجمن، گزارش سالانه، استراتژی‌ها، عضوگیری و حق عضویت مطرح می‌شود.


وی اضافه کرد: دستاوردهای انجمن در یک سال گذشته و ایجاد ارتباط‌های بین المللی از دیگر موضوعاتی است که در مجمع عمومی انجمن بررسی خواهد شد.
چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران در روزهای سوم تا پنجم آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی مرکز همایش های بین المللی ابوریحان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha