مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: ۱۲.۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند که ۲.۲ میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید افسردگی هستند.

اختلالات روانپزشکی؛ دامنگیر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: ۱۲.۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند که ۲.۲ میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید افسردگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احمد حاجبی در همایش سلامت روان، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر در محیط کار یک نفر به دلیل افسردگی از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کند که در سال حدود ۳۶ روز است.

وی افزود: هزینه مستقیم سلامت روان در اروپا سالانه حدود ۳۶ میلیون یورو است. در سال ۱۹۹۰ میلادی ۴۱۶ میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا بودند که در سال ۲۰۱۳ این تعداد به ۶۱۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۲۴ درصد از آنها به مصرف مواد مخدر دچار هستند.

حاجبی تصریح کرد: سلامت روان بر روی مسائل اقتصادی نیز بسیار پراهمیت است. در دنیا یک سهمی از بودجه سلامت به سلامت روان اختصاص پیدا می‌کند که تقریبا حدود ۳ درصد است. پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه سلامت ۱۰ الی ۱۲ درصد از بودجه خود را به سلامت روان اختصاص می‌دهند. این میانگین در دنیا ۳ درصد است که در ایران نیز بعد از اجرای طرح تحول سلامت این درصد افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در ایران میزان افراد مبتلا به اختلال روانپزشکی ۱۲.۵ میلیون نفر است که حدود ۶.۴ میلیون نفر آنها مبتلا به افسردگی هستند و حدود ۲.۲ میلیون نفر از این تعداد مبتلا به اختلالات شدید افسردگی هستند.

وی افزود: از تعداد ۶.۴ میلیون نفر مبتلا به افسردگی حدود ۲.۲ میلیون نفر هر گونه خدماتی را دریافت می‌کنند.

حاجبی تصریح کرد: معکوس شدن درصد جمعیت شهری و روستایی نسبت به سه دهه قبل، تغییر چهره‌های بیماری‌ها و مرگ‌های زودرس از واگیر به غیرواگیر، کم‌توجهی به ظرفیت همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت مردم در بهبود وضعیت سلامت از جمله عواملی بود که سبب شد طرح تحول سلامت اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین راهبردهای طرح تحول سلامت در حوزه سلامت روان بکارگیری ۱۳۰۰ روانشناس در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بود. ادغام خدمات دو حوزه پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد و مشکلات اجتماعی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه نیز از مهمترین راهبردهای این طرح بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha