کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است که اگر زود تشخیص داده شود می‌توان آن را خوب کنترل کرد و اگر هر فرد مبتلا به عفونت HIV تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، می‌تواند وارد فاز ایدز نشود

HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است

سلامت نیوز:کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است که اگر زود تشخیص داده شود می‌توان آن را خوب کنترل کرد و اگر هر فرد مبتلا به عفونت HIV تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، می‌تواند وارد فاز ایدز نشود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرجان مشکاتی، اظهار کرد: تعداد کل بیماران مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در استان ۷۸۲ نفر بوده است که شامل ۱۳۸ زن  و ۶۴۴ مرد است که البته تعدادی مهاجرت کرده یا فوت شده‌اند و آمارها به صورت تجمعی و از ابتدا تاکنون است.
 
وی افزود: تعداد مردان مبتلا به این بیماری بیشتر از زنان است اما در سال‌های اخیر درصد ابتلا در زنان افزایش یافته است. در سال 84-85 تنها 5 درصد بیماران، زن بوده‌اند درحالی که اکنون این آمار به 17 درصد رسیده است.
 
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: به صورت کلی، 70 درصد افراد شناسایی شده از طریق تزریق و استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا شده‌اند که البته در سال‌های اخیر با سنجش افراد جدید شناسایی شده، این بیماری از طریق ارتباط جنسی رو به افزایش است.
 
مشکاتی با بیان اینکه در سال‌های آینده باید بیشتر در خصوص پیشگیری از بیماری از طریق ارتباط جنسی اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: بیش از 70 درصد زنان مبتلا به ایدز توسط شوهرانشان به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
وی افزود: مرحله اول این بیماری، عفونت HIV  است و به بیانی دیگر HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است که اگر زود تشخیص داده شود می‌توان آن را خوب کنترل کرد و اگر هر فرد مبتلا به عفونت HIV تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، می‌تواند سال‌ها بدون اینکه وارد فاز ابتلا به ایدز شود زندگی کند.
 
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان اظهار کرد: اگر مادران باردار مبتلا به ویروس ایدز در زمان بارداری شناسایی شوند،  اقدامات درمانی پیشگیری از ابتلای کودک انجام می‌شود. تا کنون 29 نوزاد سالم از 29 مادر مبتلا در استان اصفهان به دنیا آمده‌اند.
 
مشکاتی تاکید کرد: به همه زنان باردار توصیه می‌شود که در زمان بارداری خود، حتما آزمایش HIV بدهند و حتی توصیه می‌شود که این تست هم در سه ماهه اول و هم در سه ماهه سوم بارداری انجام شود زیرا در صورتی که جواب تست مثبت باشد با داروهایی که تجویز می‌شود نوزاد متولد شده به این بیماری مبتلا نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: 14 کودک مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده‌اند که در زمان شناسایی در رنج سنی 4 ماه تا حدود 8 سال بوده‌اند و از مادر خود به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان اظهار کرد: درمان HIV از اهمیت خاصی برخوردار است و درمان این بیماری بهبود کیفیت زندگی فرد را به دنبال خواهد داشت، همچنین درمان عفونت HIV به پیشگیری از بیماری ایدز کمک می‌کند.
 
مشکاتی گفت: درمان در حال حاضر شرایط بهتری پیدا کرده است و داروها کاملا رایگان است و طبق مراحل درمان، فرد تنها روزی یک قرص باید مصرف کند و به محض تشخیص بیماری درمان آغاز می‌شود.
 
وی افزود: بسیار مهم است که افرادی که شناسایی می‌شوند به سرعت تحت درمان قرار گیرند و اگر داروها طبق نظر پزشک به درستی مصرف شود، درمان را به خوبی تحمل کرده و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود می‌یابد.
 
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هم روانشناس و هم مددکار اجتماعی حضور دارند و وقتی بیماری به عنوان HIV مثبت شناسایی می‌شود از همان ابتدا با مشاوره‌های مکرری که انجام می‌شود شخص بیماری خود را به خانواده خود گفته و هم خود بیمار و هم خانواده او می‌توانند همچون دیگر بیماری‌ها با شرایط این بیماری کنار آیند.
 
مشکاتی با تاکید بر اینکه ایدز یک بیماری است، گفت: HIV را از دیگر بیماری‌ها تفکیک نکنیم و HIV مانند سایر بیماری‌ها است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha