محققان موفق به شناسایی یک شبکه عصبی شده‌اند که قادر است عملکرد دیافراگم را در افراد مبتلا به آسیب نخاعی بازیابی کند و این افراد می‌توانند بدون نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی نفس بکشند.

بازیابی عملکرد دیافراگم در آسیب‌دیدگان نخاعی امکان‌پذیر شد

سلامت نیوز: محققان موفق به شناسایی یک شبکه عصبی شده‌اند که قادر است عملکرد دیافراگم را در افراد مبتلا به آسیب نخاعی بازیابی کند و این افراد می‌توانند بدون نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی نفس بکشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، معمولا به دنبال آسیب نخاعی، دیافراگم فلج می‌شود و باید برای تنفس از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرد. مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد دو مجموعه مختلف از سیگنال های عصبی، حرکت دیافراگم را کنترل می کند. یکی از این مجموعه سیگنال از مغز و دیگری از نخاع سرچشمه می‌گیرد.


به گزارش مدیکال ساینس،محققان با استفاده از یک دارو موفق شده‌اند از مسیر جایگزین برای سیگنال‌های عصبی استفاده کنند و حرکت دیافراگم آسیب‌دیده را در جوندگان بازیابی کنند. محققان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند با استفاده از این روش، عملکرد دیافراگم را در آسیب‌دیدگان نخاعی بازیابی کنند. محققان در جریان این تحقیقات یک مدار جدید را در نخاع کشف کردند که تا امروز ناشناخته بود. این مدار بر اساس نوع عملکرد سلول‌های عصبی توصیف می شود. سپس با استفاده از یک دارو، عامل بازدارنده حرکتی دیافراگم را غیر فعال کرده‌ و عملکرد آن را مجدد بازیابی کرده‌اند.


با شناسایی این شبکه عصبی جدید می‌تواند عملکرد حرکتی دیافراگم را ترمیم کرد و نیاز بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی را از بین برد.
سالانه حدود 17 هزار نفر در آمریکا دچار ضایعه نخاعی می شوند و برای تنفس چاره‌ای جز استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی ندارند. عفونت‌های تنفسی ناشی از باکتری های موجود در لوله‌های دستگاه یکی از مهمترین عوارض این مشکل است. لخته شدن خون، عفونت‌های جدی پوست و آسیب‌های ریوی از دیگر مشکلات این بیماران است.


نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha