یک روانشناس بالینی درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی که بیان می‌کند، بیدار کردن فرد با صدای بلند منجر به جنون و سکته خواهد شد، توضیحاتی ارائه داد.

آیا بیدار کردن افراد با صدای بلند، منجر به جنون و سکته می‌شود؟

سلامت نیوز: یک روانشناس بالینی درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی که بیان می‌کند، بیدار کردن فرد با صدای بلند منجر به جنون و سکته خواهد شد، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هرایر دانلیان در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: معروف‌ترین علت ابتلا به اصطلاح عامیانه «جنون» که به آن روانپریشی نیز گفته می‌شود، «شیزوفرنی» و «مانیا» است. در صورتی ممکن است در هنگام بیدار کردن فردی با صدای بلند، به جنون مبتلا شود که زمینه محیطی یا ژنتیکی عوامل یاد شده را از قبل در خود داشته باشد. در غیر این صورت، بیدارکردن افراد با صدای بلند منجر به جنون نمی شود و این ادعاها کاملا نادرست است.

وی توضیح داد: «شیزوفرنی» در فرد با اختلال روانی، حالت روانپریشی و توهمات شنیداری و جنون آمیز  بروز می‌کند، همچنین عامل دیگر جنون ممکن است به علت یک اختلال دو قطبی در برابر افسردگی و شیدایی به نام «مانیا» به وجود بیاید که سبب نوسانات خلقی و تغییرات غیرمعمول در کارایی فرد خواهد شد.

این روانشناس بالینی با بیان این‌که به فرض درست بودن این ادعا اگر فردی کابوس ببیند هم، باید پس از بیدار شدن دچار جنون شود، افزود: چنین ادعاهایی، درست و علمی نیست. ابتلا به جنون در چنین مواقعی همانقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد که گفته شود چون فردی را ناگهان از خواب بیدار کردند، معتاد شد. این حرف ها مبنای علمی ندارد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از آنجا که هنگام بیدار شدن ناگهانی و به دلیل ترس فرد، فشار خون بالا رفته و ترشح برخی هورمون‌ها افزایش می‌یابد، ابتلا به سکته در افرادی که با صدای بلند بیدار می‌شوند نیز مستلزم داشتن زمینه بیماری قبلی است. همانطور که در تصادفات گاهی بر اثر شوک و ترس، فرد با داشتن زمینه قبلی بیماری های قلبی ممکن است مبتلا به سکته شود. بنابراین این‌گونه شایعات تلگرامی پایه و اساس علمی ندارد و نباید آنها را باور کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • داریوش IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    سلام عوارض بسیار بدی به دنبال دارد البته در افراد متفاوت است بنده ۱۲سال است که این بلا سرم آمده و با صدای جیغ بلند از خواب بیدار شدم و الان دچار لکنت زبان و بعضی وقتها تشنج می شوم