شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 227868

حتما متوجه شده اید که همزمان با تغییر رنگ برگ ها در فصل پاییز، پوست بدن شما هم تغییر می کند و گویا خزان کرده و دچار خشکی و خارش می شود. دلیل این امر، سرد شدن هوا، کاهش رطوبت و وزش بادهای خشک است.

۸ دلیل عمده خشکی فصلی پوست

سلامت نیوز: حتما متوجه شده اید که همزمان با تغییر رنگ برگ ها در فصل پاییز، پوست بدن شما هم تغییر می کند و گویا خزان کرده و دچار خشکی و خارش می شود. دلیل این امر، سرد شدن هوا، کاهش رطوبت و وزش بادهای خشک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، با اینکه خشکی پوست و خارش مداوم آن تا حدی آزاردهنده به‌نظر می رسد، اما باید بدانید که با انجام برخی کارها و استفاده از لوسیون های مرطوب کننده می توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و پوست لطیف و نرمی برای خود به ارمغان بیاورید.

برای آگاهی از دلایل اصلی خشکی پوست در پاییز و آشنایی با راهکارهای رفع آن‌ها، توصیه می کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید که بر اساس تحقیقات دکتر دیوید ای بنک، بنیان‌گذار و مدیر مرکز لیزر، زیبایی و مراقبت های پوستی و زیبایی در نیویورک نوشته شده اند.

۱- هوای خشک و سرد

هوای سرد به نسبت هوای گرم یا داغ، رطوبت کمتری دارد به همین خاطر بسیار خشک‌کننده است. به منظور پیشگیری از خشک‌شدن پوست در برابر سرما، لازم است که هر روز از کرم و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید. این کرم ها را وقتی هنوز پوست خیس است استفاده کنید. به طور مثال، پس از استحمام، وقتی هنوز پوست بدن نم‌دار است، مرطوب‌کننده بزنید. لازم به یادآوری نیست که در فصل زمستان، باید از کرم‌های قوی‌تر بهره بگیرید.

۲- بادهای تند
بادهای سرد زمستانی، پوست را از لیپیدهای (چربی) طبیعی خود که عامل اصلی نرم و مرطوب ماندن پوست هستند، جدا می کند. برای محافظت در برابر این بادها، بهتر است که سر، دست و صورت خود را با کلاه، شال و دستکش بپوشانید تا در معرض باد قرار نداشته باشند. همچنین، پیش از خروج از خانه یک لایه مرطوب کننده و روی آن یک لایه ضدآفتاب بزنید. عینک های دودی هم پوست اطراف چشم را از بادهای سرد محافظت خواهند کرد.

۳- خانه‌ی گرم
خانه گرم هم یکی از عواملی است که به خشکی هرچه بیشتر پوست بدن دامن می زند. سیستم‌های گرمایشی داخل خانه رطوبت پوست را از بین  می برند. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است از دستگاه های بخور سرد یا گرم استفاده کنید تا رطوبت را به فضای داخلی خانه بازگرداند. می توانید بخور را در اتاق خواب گذاشته و شب در اتاق را ببندید تا هوای مرطوب خارج نشود.

بخور موجب حفظ رطوبت سطحی پوست می شود و در نتیجه، بدن آب کمتری از دست می دهد.

۴- آتش
در روزهای سرد زمستانی، هیچ کاری لذت‌بخش‌تر از نشستن در کنار شومینه و حس کردن گرمای مستقیم ناشی از سوختن هیزم ها نیست. اما این آتش همان‌قدر که لذت‌بخش به‌نظر می رسد، برای پوست بدن هم مضر است و موجب خشکی آن می شود. سلول های پوست در گرمای خشک بسیار سریع تر می میرند. از این رو، برای حفظ طراوت پوست خود یا در مجاورت آتش ننشینید یا تا حد امکان شومینه هیزمی روشن نکنید.

۵- دوش آب‌گرم و حمام
یکی از لذت های روزهای سرد زمستان، دوش آبگرم است. اما این کار برای پوست بدن چندان خوشایند به نظر نمی رسد. برای حفظ رطوبت پوست خود بهتر است به جای آب داغ با آب ولرم استحمام کنید. همچنین، سعی کنید که خیلی زیر دوش نمانید و حداکثر ۱۰ دقیقه ای از حمام بیرون بیایید. اگر تصمیم دارید در وان حمام کنید، درون آب، چندقطره روغن بادام یا اسطوخودوس بریزید تا موجب نرمی پوست شوند. ترجیحا بدن خود را با صابون های قلیایی نشویید. پس از استحمام هم حتما از لوسیون های بدن و مرطوب کننده استفاده کنید.

۶- نوشیدنی های گرم
بیشتر ما در روزهای سرد دوست داریم نوشیدنی های گرم و داغ بنوشیم تا دمای داخلی بدنمان افزایش پیدا کند. اما گزینه هایی همانند قهوه یا هات چاکلت به دلیل داشتن کافئین، موجب خشکی پوست می شوند. اگر نمی توانید از خوردن شکلات داغ و قهوه صرف‌نظر کنید، تا جای ممکن آب بنوشید تا رطوبت بدنتان حفظ شود. البته، چای سبز یا دمنوش ها نیز جایگزین های خوبی برای قهوه به‌شمار می روند.

۷- لباس های زمستانی

لباس های بافتنی موجب خارش پوست می شوند، برای رفع این معضل بهتر است از البسه با جنس پنبه، نخ یا ابریشم استفاده کنید. یا اگر مجبور به پوشیدن بافتنی هستید، حتما در زیر آن یک لایه لباس نخی بپوشید تا به طور مستقیم با پوستتان تماس نداشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، از شوینده های غیرعطری و ملایم استفاده کنید.

۸- آفتاب
همه می دانیم که آفتاب در روزهای گرم تابستان به پوست آسیب می رساند. اما همین خورشید در زمستان هم می تواند لطمه های به پوست وارد کند. در روزهای زمستانی هم حتما ضدآفتاب استفاده کنید. حتی وقتی هوا سرد و ابری است هم از این کرم غافل نشوید زیرا پوست را در برابر باد و سرما هم می تواند محافظت کند.


در آخر هم یادآوری کنیم که بهتر است از وسایلی همانند کیسه یا سنگ‌پا در زمستان استفاده نکنید زیرا پوست در این فصل خشک است و با این وسایل، شما به خشکی هر چه بیشتر آن دامن می زنید. همچنین پس از حمام حوله را محکم روی پوست نکشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha