کم‌خوابی مزمن باعث می‌شود حتی بلافاصله بعد از بیداری هم خسته باشیم. به‌علاوه، کم‌خوابی یکی از دلایل اضافه‌وزن است.

چرا نمی‌توانیم شب‌ها راحت بخوابیم؟

سلامت نیوز: کم‌خوابی مزمن باعث می‌شود حتی بلافاصله بعد از بیداری هم خسته باشیم. به‌علاوه، کم‌خوابی یکی از دلایل اضافه‌وزن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت چطور، این مقاله را بخوانید تا ببینید چطور می‌توانید با هیولاهایی بجنگید که نمی‌گذارند راحت بخوابید و چطور می‌توانید از دست آنها راحت شوید. این موضوع ممکن است به بهبود ظاهر شما هم کمک کند.

۱۱. دمای نامناسب هوا

اگرچه خوابیدن در هوای گرم خوشایندتر است،‌ دمای مطلوب بین ۱۵تا۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

راه‌حل: پتوی سبکی روی خود بیندازید و اگر در طول شب احساس سرما کردید، از پتوی گرم‌تری استفاده کنید.

۱۰. ورزش
ورزش سیستم عصبی را تحریک می‌کند، و به همین خاطر بعد از بازگشت از باشگاه، به این راحتی‌ها خواب‌تان نمی‌برد.

راه‌حل: حداقل ۳ ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.

۹. بی‌برنامگی
برای اینکه به‌خوبی استراحت کنید،‌ بدن‌تان به مدت‌زمان خاصی برای استراحت نیاز دارد. به‌علاوه، امکان ندارد بتوانید از قبل یا در طول آخرهفته کم‌خوابی خود را جبران کنید.

راه‌حل: هر شب در زمان مشخصی بخوابید، ترجیحا بین ۱۰ و ۱.

۸. نور
حتی کمترین میزان نور، یعنی نور ناشی از وسایل الکترونیک هم ممکن است خواب شما را به‌هم بریزد. هر‌چه محیط تاریک‌تر باشد، راحت‌تر می‌خوابید.

راه‌حل: همه‌ی منابع نور را از بین ببرید یا اینکه از چشم‌بند استفاده کنید.

۷. سروصدا

هر سروصدایی، چه صدای ماشین‌های بیرون باشد و چه سروصدای همسایه‌ها، اجازه نمی‌دهد درست استراحت کنید.

راه‌حل: از گوش‌گیر یا پارازیت سفید استفاده کنید. پارازیت سفید صدای چند بسامدی آرامی است که همه‌ی صداهای دیگر را می‌پوشاند و باعث آرامش شما در هنگام خواب می‌شود.

۶. استفاده از تخت برای کارهای دیگر
خیلی از افراد از تخت خود نه‌تنها برای خواب استفاده می‌کنند، بلکه تختخواب دفتر‌کارشان هم هست. این باعث می‌شود کیفیت خواب این افراد کمتر شود.

راه‌حل: کار خود را بیرون اتاق‌خواب جابگذارید.

۵. کافئین
همه می‌دانند کافئین اجازه نمی‌دهد افراد به‌راحتی به‌خواب بروند. یادتان باشد که نه‌فقط قهوه، بلکه چای،‌ شکلات و سایر محصولات هم کافئین دارند.

راه‌حل: عصرها کمتر از مواد غذایی کافئین‌دار استفاده کنید.

۴. به‌زور خوابیدن
خیلی افراد وقتی هنوز خواب‌شان نمی‌آید، به رختخواب می‌روند. آنها امیدوارند کم‌کم خواب به‌سراغ‌شان بیاید، ولی در اکثر موارد این اتفاق نمی‌افتد.

راه‌حل: اگر تا ۲۰ دقیقه خواب‌تان نبُرد، از رخت‌خواب بیرون بیایید و کتاب بخوانید. البته کتاب الکترونیکی حال شما را بدتر می‌کند. همچنین می‌توانید کار آرامش‌بخش دیگری بکنید.

۳. مشغله‌ی ذهنی
معمولا قبل از خواب اجازه نمی‌دهید ذهن‌تان استراحت کند و «راه‌اندازیِ دوباره» شود. این باعث می‌شود خواب‌‌تان کیفیت کمتری داشته باشد.

راه‌حل: ذهن خود را از همه‌ی نگرانی‌ها دور کنید و سعی کنید به چیزی کاملا متفاوت فکر کنید. سعی کنید اسم کشورهایی را به‌یاد بیاورید که با حرف بخصوصی شروع می‌شود، یا گوسفندها را بشمارید.

۲. عادت‌نداشتن
این‌که قبل از خواب، عادت‌های خاصی نداشته باشید، باعث می‌شود شب‌ها راحت نخوابید و صبح‌ها خسته باشید.

راه‌حل: به بدن خود یاد بدهید به الگوی خاصی عادت کند، مثلا دوش ولرم (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) بگیرید یا به موسیقی گوش بدهید. ولی دوش خیلی گرم نگیرید، چون متابولیسم‌تان بالا می‌رود و سخت‌تر خواب‌تان می‌برد.

۱. حالت خواب
اگر ناراحت به خواب بروید، حالا چه تنها باشید و چه با همسر خود، بدن‌تان راحت نخواهد بود. این باعث می‌شود کمتر بتوانید استراحت کنید.

راه‌حل: به حالتی بخوابید که کاملا راحت باشید. سعی کنید تا وقتی خواب‌تان نبرده، از آن حالت درنیایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha