شهردارتهران چالش‌های پیش روی اجرای چارچوب سندایی را تشریح کرد.

تهدید سلامتی آب شرب تهران بدلیل وجود چاه‌های سنتی دفع فاضلاب

سلامت نیوز: شهردارتهران چالش‌های پیش روی اجرای چارچوب سندایی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمد علی نجفی، شهردار تهران طی سخنانی در اجلاس شهرداران در مورد تغییرات اقلیمی 2017، با اشاره به چالش‌های اصلی در اجرای چارچوب سندایی (Sendaei framework) تصریح کرد: این چارچوب یک توافق 15 ساله داوطلبانه و غیر الزامی است که دولت را مسئول اصلی کاهش خطرات ناشی از بلایا می داند اما مسئولیت آن باید با سایر ذینفعان از جمله شهرداری ها، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و ... تقسیم شود.

وی گفت: چارچوبی که در سال 2015 در شهر سندی ژاپن به تصویب رسید، دوره سال های 2015 الی 2030 را در بر می گیرد و نتایج قابل توجهی را پیگیری می کند.

شهردار تهران در ادامه کاهش قابل ملاحظه ریسک بالا و مرگ و میر، آسیب های معیشتی و سلامت، کاهش زیان از بین رفتن دارایی‌های فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی افراد ، شرکت ها، جوامع و کشورها را از مهم ترین نتایج این چارچوب عنوان کرد.

نجفی در ادامه ضمن تبیین برخی چالش های مهم برای اجرای چارچوب سندایی، گفت: استقرار تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک مانند تولید پوشاک، غذا و تعمیرات لوازم برقی و ... در ساختمان های قدیمی شهر یکی از این چالش ها به شمار می رود. همچنین تعطیلی این واحد ها در ساختمان های بلند مرتبه – حتی به صورت کوتاه مدت – برای مقاوم سازی ساختمان و اعلام استاندارد های مورد نیاز منجر به از بین رفتن مشاغل و افزایش فقر  می شود؛ ضمن آنکه صاحبان این کسب و کارها در مقابل آن مقاومت می کنند.

وی به وجود تعداد زیادی قنات و آبراهه‌های زیر زمینی در زیر شهر تهران اشاره کرد و گفت: این قنات‌ها در زیر شهر تهران از شمال به جنوب استمرار یافته‌اند که زمینه ریزش و فرونشت زمین را ایجاد کرده است.

شهردار تهران با اشاره به استقرار برخی ساختمان ها و تاسیسات شهری روی گسل‌های زلزله موجود، گفت: در کنار آن روند تند و نامناسب نوسازی بافت فرسوده و آسیب پذیر به عنوان یکی از چالش‌ها محسوب می شود.

نجفی در ادامه به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه‌های مقاوم سازی و ارتقای زیر ساختها از جمله نوسازی شبکه تاسیسات آب و برق شهری اشاره کرد و گفت: روند کند اجرای پروژه فاضلاب شهری تهران و وجود یک شبکه سیال چاه‌های سنتی دفع فاضلاب، شهر را آسیب پذیر کرده و آب شرب شهر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شهردار تهران در ادامه به تبیین نقش تقویت مقاومت محلی در برنامه استراتژیک توسعه پرداخت و گفت: تهران شهری 9 میلیون نفری است که با محاسبه منطقه پیرامونی، جمعیت آن به 16 میلیون نفر می رسد و در دامنه کوه‌های البرز، روی تعداد زیادی از گسل‌های زلزله واقع شده است. همچنین سابقه یکصد ساله شهرسازی در تهران که در بخش هایی از شهر به بیش از 200 سال می‌رسد باعث شده تا بافت فرسوده بزرگی در شهر ایجاد شود که حدود 25 درصد مساحت شهر را در بر می‌گیرد.

وی گفت: قرار گرفتن این دو در کنار هم باعث شده است تا در صورت وقوع زلزله سکونتگاه‌های قدیمی در ریسک بالایی قرار گیرند که شهرداری برای کاهش این ریسک اقداماتی را انجام داده است.

نجفی با اشاره به ایجاد سازمان مدیریت بحران با فضای فعالیت وسیع در شهر تهران، گفت: در کنار این موضوع مراکز اسکان اضطراری در محلات ایجاد شده است. همچنین آموزش‌های گسترده آمادگی شهروندان از بعد جسمی و روانی برای مواقع بحران و بلایا در شهر تهران انجام می‌شود.

وی از تدوین یک برنامه نوسازی و باز آفرینی بافت فرسوده همراه با مشوق‌های مالی در شهر تهران خبر داد و گفت: برنامه مقاوم سازی ساختمان‌ها و اعمال استانداردهای مقاومت ساختمان در کنار تقویت سازمان های امداد رسان مانند آتش نشانی و اورژانس به روش ها و ابزارهای کارآمد از دیگر برنامه ها و اقدامات شهرداری در این زمینه به شمار می رود.

بر اساس گزارش شهرنوشت، شهردار تهران همچنین به تقویت نظام اطلاع رسانی شرایط بحرانی با به کار گیری فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: بازرسی همه ساختمان‌های عمومی و تجاری قدیمی از نظر ریسک آتش سوزی، زلزله و طوفان، ایجاد مخازن اضطراری آب و انرژی هارج از شهر، اعمال استانداردهای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در توسعه افقی و عمودی شهر و جلوگیری از ساخت و ساز و ایجاد بنا در پهنه‌های دارای گسل زلزله از دیگر اقدامات شهرداری تهران برای کاهش ریسک بلایا به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha