اگرچه معمولا انسان‌ها در مورد این موضوع به ندرت صحبت می‌کنند، اما تقریبا همه ما در مواقعی از زندگی خود ناشکری می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز تعدادی از روانشناسان با انجام تحقیقات گسترده متوجه شدند تقریبا همه انسان‌ها در مواقعی که دچار بیماری شدید می‌شوند، در هنگامی که یکی از عزیزان خود را از دست می‌دهند و حتی در هنگامی که یک بحران شدید را تجربه می‌کنند نسبت به خداوند ناشکری می‌کنند.
بر اساس تحقیقاتی که در نشریه روانشناسی اجتماعی و فردی ماه ژانویه به چاپ رسیده است مشخص شد تقریبا دو سوم مردم در دوره‌ای از زندگی خود ناشکری کرده و خدا را مسوول اتفاقات ناخوشایندی دانسته‌اند که برای آن‌ها اتفاق افتاده است.
اما افراد مذهبی‌تر و افرادی که ایمان قوی‌تر دارند در هنگام بروز مشکلات و بحران‌ها کم‌تر نسبت به خدا احساس منفی پیدا می‌کنند.
جولی اکسلاین روانشناس و استاد دانشگاه کیس وسترن ریسرو که این مطالعات را انجام داده است در این باره گفت: میزان ناشکری در بین افراد مذهبی‌ کم‌تر است. آن‌ها معمولا مشکلاتی را که برایشان پیش می‌آید به شکل مثبتی تفسیر می‌کنند و حتی سعی می‌کنند از آن‌ها برای بهبود روحیه خود استفاده کنند. برای مثال بسیاری از افراد مذهبی معتقدند خداوند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد تا به این ترتیب آن‌ها را در زندگی قوی‌تر کند.
در این مطالعات دانشمندان نتیجه 5 تحقیق دیگر را که در مورد رابطه انسان با خدا بود لحاظ کردند و خصوصا تلاش کردند وضعیت روحی و فکری انسان‌ها را در زمان‌ ناامیدی و بحران و اثر آن روی رابطه با خداوند بسنجند.
نکته جالب این تحقیقات این بود که انسان‌هایی که به وجود خدا اعتقاد ندارند یا در این مورد شک دارند بیش‌تر از دیگران ناشکری می‌کنند و در مواقع بروز مشکلات از دست خداوند عصبانی می‌شوند.
یکی دیگر از گروه‌های سنی که بیش‌تر از بقیه نسبت به خداوند ناشکری می‌کنند جوانان هستند. بررسی این گروه سنی نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها در هنگام شکست و ناکامی در زندگی خدا را مسوول آن می‌دانند و لب به شکایت از او می‌گشایند.
مجردها هم بسیار بیش‌تر از متاهل‌ها ناشکری می‌کنند. قبل از ازدواج میزان صبر جوانان کم‌تر است و هم‌چنین آن‌ها بیش‌تر دچار بحران‌های روحی می‌شوند و خود را در برابر مشکلات شکست خورده می‌بینند.
اکسلاین در این باره گفت: برای مثال زمانی که یک فرد به بیماری سرطان دچار می‌شود حس می‌کند که خداوند او را در زمان نیاز تنها گذاشته است و هر چه اعتقاد او ضعیف‌تر باشد به همان اندازه نسبت به خدا حس منفی‌تری می‌گیرد. اما با این حال درصد زیادی از مردم با وجودی که ممکن است در مواقعی از زندگی خود ناشکری کنند، اما خداوند را دوست دارند و او را مورد اعتمادترین شخص در زندگی خود می‌دانند.
البته احساس ناشکری معمولا زودگذر است. بعضی از مردم هنگامی که دچار بحران می‌شوند شروع به ناشکری می‌کنند، اما بعد از گذشت زمان از کار خود پشیمان می‌شوند.
اما اگر این موضوع حالت مداوم به خود بگیرد می‌تواند اثرات بدی روی سلامت ذهنی و حتی جسمانی داشته باشد. احساس ناشکری ممکن است به صورت یک حالت روانی مداوم در بیاید.
سیمون رگو از مرکز پزشکی مونتفیور و مدیر برنامه رفتارشناسی در نیویورک در این باره گفت: زمانی که شما دچار مشکل می‌شوید ممکن است احساس کنید خداوند با شما قهر کرده است و شاید به این دلیل ناشکری کنید. همین عامل باعث می‌شود شما احساس گناه کنید و بعد از مدتی افسرده شوید. این روند ممکن است به همین شکل ادامه پیدا کند تا این که در نهایت شما به یک بیماری روحی دچار شوید.
این حالت ممکن است به قدری پیشرفت کند تا این که در نهایت شما دچار مشکلات عدیده روحی شوید.
البته در بسیاری از مواقع ناشکری کردن می‌تواند ارتباط شما را با خدا تقویت کند. همان طور که گاهی اوقات بروز اختلاف بین دوستان و اعضای خانواده می‌تواند به قوی‌تر شدن و بهتر شدن آن بینجامد، همین حالت هم می‌تواند بین شما و خدا به وجود بیاید.
منبع : خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha