کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: آموزش به مددجو جزو مسئولیت های حرفه ای پرستاران به شمار می آید و در همه بیمارستان های ایالات متحده آمریکا این آموزش از حقوق قانونی بیماران اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز شراره سلج محمودی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: آموزش به مددجو از برنامه های نظام سلامت کشور است که پیش از مطرح شدن آن به صورت سراسری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدبهشتی اقداماتی را در این باره آغاز کرد اگر چه آموزش به مددجو جزو شرح وظایف هر پرستاری است اما معمولاً پرستار ویژه ای برای آن در نظر گرفته می شود.

 وی با بیان اینکه هم اکنون آموزش به مددجو با کیفیتی مطلوب در بیمارستان مسیح دانشوری در حال انجام است، افزود: بر اساس منشور حقوق بیمار، بیمار حق دارد از پزشکان و پرستاران درباره تشخیص، نوع درمان و پیش آگهی بیماری خود اطلاعات دقیقی بخواهد همچنین بیمار انتظار دارد پرستار به سؤالات مراقبتی وی با دانش کامل پاسخ دهد.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: دانستن اطلاعات کامل از سیر بیماری و درمان جزو  مهم ترین حقوق بیماران و اجرای آن از مسئولیت های حرفه ای پرستاران است.

محمودی با بیان اینکه آموزش به مددجو در سراسر دنیا از نقش های مداخله ای پرستاران به شمار می آید در ادامه به برگزاری سمینار "شیوه های نوین آموزش به مددجو" به همت بیمارستان مسیح دانشوری در ششم دی 89 اشاره کرد و افزود: آموزش چهره به چهره، پمفلت، بوکلت، تراکت های آموزشی، نمایش فیلم و Role Playing (ایفای نقش) از شیوه های آموزش به مددجوست.

وی یادآور شد: در آموزش به مددجو باید استانداردهای لازم در مرحله نیازسنجی(متناسب با اهداف)، نحوه برقراری ارتباط، تدوین محتوای آموزشی رعایت و در نهایت آموزش، ارزشیابی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha