دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 22802

اهدای جنین یعنی واگذاری « داوطلبانه » و « رایگان » یك یا چند جنین از زوج‌های واجد شرایط مقرر در قانون به مراكز مجاز تخصصی درمان ناباروری برای انتقال به زوج‌های متقاضی دارای شرایط مندرج در قانون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، یكی از مشكلات برخی از خانواده‌ها مسأله عدم توفیق در تولید نسل است. صرف نظر از اینكه این مشكل از طرف زوج باشد یا زوجه و یا هر دوی آن‌ها.

امروزه با پیشرفت علم، راه‌های مختلفی برای درمان ناباروری ابداع شده است. اما برخی از این راه‌ها به خاطر تعارض با اصول اولیه شرع مقدس، از نظر قانون جمهوری اسلامی مردود شناخته شده است. یكی از راه‌هایی كه اخیراً توسط قانونگذار به رسمیت شناخته شده و توانسته است تا حدودی به رفع مشكل ناباروری زوج‌های جوان كمك كند، قانون «اهدای جنین» است.

اهدای جنین یعنی واگذاری « داوطلبانه » و « رایگان » یك یا چند جنین از زوج های واجد شرایط مقرر در قانون به مراكز مجاز تخصصی درمان ناباروری برای انتقال به زوج های متقاضی دارای شرایط مندرج در قانون.

* نحوه اهدا و دریافت جنین

به موجب قانون، تمام مراكز تخصصی درمان ناباروری به شرط دارا بودن « صلاحیت لازم و مجوزهای مربوطه»، مجاز خواهند بود با رعایت مسایل شرعی و شرایط مندرج در قانون پس از موافقت كتبی زوجین صاحب جنین، نسبت به انتقال جنین‌هایی حاصله از تلقیح « خارج از رحم» زوج‌های قانونی و شرعی، به رحم زنانی كه پس از ازدواج، با انجام اقدامات پزشكی ناباروری آنها ( هر یك به تنهایی یا هر دو) به اثبات رسیده، اقدام كنند.

لازم به ذكر است كه اطلاعات مربوط به جنین‌های اهدایی جزء اطلاعات « به كلی سری» محسوب شده و ارایه مدارك و اطلاعات مربوط به اهدا كنندگان و دریافت كنندگان جنین اهدایی تنها با رعایت قوانین مربوط به حفظ و نگهداری اسناد دولتی، و به مراجع قضایی صلاحیت دار مجاز است.

تقاضای دریافت جنین اهدایی باید مشتركا از طرف زن و شوهر تنظیم و تسلیم «دادگاه» شود و دادگاه در صورت احراز شرایطی كه ذكر خواهد شد، مجوز دریافت جنین را صادر می‌كند.

* شرایط زوجین اهدا كننده

- رابطه زوجیت قانونی و شرعی

- سلامت متعارف جسمی و روانی و ضریب هوشی مناسب

- نداشتن اعتیاد به مواد اعتیاد آور و روان گردان

- مبتلا نبودن به بیماری های صعب العلاج نظیر ایدز، هپاتیت و غیره

- مراكز تخصصی درمان ناباروری قبل از دریافت جنین از اهدا كنندگان، مكلف به احراز این شرایط هستند.

* شرایط زوجین گیرنده جنین

- زوجین بنا به گواهی معبتر پزشكی امكان بچه دار شدن را نداشته باشند و زوجه استعداد دریافت جنین را داشته باشد ( رحم زوجه قابلیت حمل جنین را نداشته باشد)

- زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند.

- هیچ یك از زوجین محجور نباشند ( مثلا مجنون، سفیه یا صغیر نباشند)

- هیچ یك از زوجین مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج نباشند.

- هیچ یك از زوجین معتاد به مواد مخدر نباشند.

- زوجین باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

بررسی صلاحیت زوجین متقاضی در دادگاه‌های خانواده، خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی صورت خواهد گرفت و عدم تأیید صلاحیت زوجین قابل تجدید نظر است و نظارت بر فعالیت مراكز ناباروری برای دریافت و اهدای جنین نیز بر عهده مركز مدیریت پیوند وزارت بهداشت است.

وظایف و تكالیف زوجین گیرنده جنین مانند وظایف و تكالیف اولاد و پدر و مادر است.

* شرایط جنین اهدایی

جنین اهدایی، نطفه‌ای است حاصل از تلقیح « خارج از رحمی» كه از مرحله باروری آن بیش از « پنج روز» نگذشته باشد، این جنین می‌تواند به دو صورت تازه و منجمد باشد.

اهدای جنین، یك روش درمانی موثر و امید بخش برای بسیاری از زوج های نابارور است و كمترین مشكلات شرعی در این نوع اهدا وجود دارد.

در مورد دریافت جنین اهدایی توسط زوجین نابارور، قانون صراحتاً دریافت كنندگان جنین را پدر و مادر وی قلمداد كرده و تنها در موضوع ولایت وارث سكوت كرده است.

این قانون به زوج‌هایی كه به هر دلیل از نعمت داشتن فرزند محروم هستند این حق را می‌دهد كه صاحب فرزند شوند.

در خاتمه این نكته قابل تامل است كه در اهدا و دریافت جنین باید شرط مسلمان یا غیر مسلمان بودن زوجین حتما رعایت شود. به عبارت دیگر به زوجین گیرنده مسلمان تنها جنین اهدا شده توسط زوجین مسلمان تعلق می‌گیرد و مراكز مجاز درمان ناباروری مكلف به رعایت مواردی چون تفكیك در نگهداری جنین های اهدایی مسلمانان و غیر مسلمانان و نگهداری كاملاً محرمانه اسناد و مدارك و آزمایش‌‌های دقیق پزشكی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha