امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش طول سال‌های زندگی هستیم. در گذشته فاصله ازدواج و طلاق پنج تا هفت سال بود، اما هم‌اکنون این فاصله به سه تا پنج سال رسیده که جای نگرانی دارد.

ازدواج مجدد شمشیری دولبه

سلامت نیوز:به‌گفته اغلب کارشناسان حوزه خانواده و ازدواج هم‌اکنون جامعه ایران در دوران گذار قرار دارد. در این وضعیت شاهد ثبت بیشترین نرخ طلاق در کشور هستیم. به بیان دیگر هم‌اکنون جامعه ایران رکورددار طلاق در طول تاریخ است.

گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بر اساس آمار ثبت احوال در ۱۱ماه اول سال ‌۹۵، ۱۶۵‌هزار و ۹۸۱ مورد طلاق در کشور به وقوع پیوسته است که همچنان تهران  و خراسان رضوی در صدر این آمار قرار دارند. این رقم نسبت به‌میزان کل طلاق در سال ۹۴، یعنی ۱۶۳‌هزار و ۷۶۵ مورد، ‌درصد ناچیزی افزایش نشان می‌دهد. طلاق به‌عنوان واقعه‌ای حیاتی با پیامدهای متعدد همراه است. هر فرد بعد از طلاق با تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است. این تغییرات می‌تواند برای فرد طلاق‌گرفته به‌ویژه زنان مشکلات فراوانی به وجود آورد. از سوی دیگر به‌دلیل وجود دیدگاه‌های سنتی در جامعه شانس زنان برای ازدواج کمتر از مردان است و همین امر امكان انتخاب مناسب را بیش از پیش محدود می‌كند.

امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش طول سال‌های زندگی هستیم. در گذشته فاصله ازدواج و طلاق پنج تا هفت سال بود، اما هم‌اکنون این فاصله به سه تا پنج سال رسیده که جای نگرانی دارد. چندی قبل سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره آمار طلاق در کشور اظهار کرد: «هر دقیقه 9طلاق در کشور ثبت می‌شود، در تهران 50‌درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود.»

شانس ازدواج مجدد چگونه است؟

واژه طلاق که به‌ظاهر ساده و کمی هم فراگیر در جامعه است، برای افراد درگیر آن با طوفان‌های روحی، روانی، اقتصادی و... فراوانی همراه است. در شرایط کنونی هیچ‌تضمینی برای دوام زندگی زوج‌ها نمی‌توان قائل بود، مگر اینکه افراد به مهارت‌های زندگی آشنا باشند و در انتخاب شریک زندگی خود تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهند. این در حالی است که در کشور ما هنوز دیدگاه‌های سنتی نسبت به زن مطلقه یا بیوه وجود دارد. در چنین شرایطی و با وجود نرخ طلاق، هر یک از افراد با آینده نامعلومی مواجه می‌شود. این افراد که دوباره به دوران مجردی خود بازگشته‌اند، نسبت به دیگر افراد مجرد شرایط سخت‌تری دارند. البته برخی از این افراد بعد از گذران دوران مجردی به‌دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی دوباره تصمیم به ازدواج می‌گیرند و عده‌ای دیگر هیچ‌گاه دوباره به سمت ازدواج نمی‌روند، درحالی که انتخاب مجدد شریک زندگی نیازمند شناخت مناسب و صحیح است تا به‌اصطلاح فرد از یک سوراخ دوبار گزیده نشود. در این کیام برای افراد مجرد نیز شانس ازدواج با افرادی که یک بار ازدواج ناموفق داشته‌اند به‌وجود می‌آید.

وقتی مقایسه در زندگی شدت می‌گیرد

مژده 35‌ساله با علی که سال قبل همسرش در تصادف فوت کرده و دو فرزند دارد، ازدواج کرده است. مژده درباره ازدواجش می‌گوید: در این نوع ازدواج‌ها هرگونه رفتار با فرد قبلی مقایسه می‌شود و باید بتوان با سیاست و زیرکی افراد مختلف را از خود راضی نگه داشت. برای‌مثال اغلب افراد در مهمانی‌ها رفتارم با همسرم و فرزندانش را زیر ذره‌بین قرار دهند. چندی قبل در مهمانی به دخترم گفتم که اینجا برای نوشتن مشق‌هایت مناسب نیست. همین یک جمله باعث شد کل افراد حاضر در مهمانی و همسرم به حرف بنده اعتراض کنند. به‌گفته او این رفتارها نه‌تنها برای کودکان مناسب نیست، بلکه هم‌اکنون به‌دلیل رفتارهای نسجیده همسرم و خانواده‌اش این دو فرزند حرف من را گوش نمی‌دهند. به‌گفته او هر وقت نسبت به این رفتار به همسرم اعتراض می‌کنم، با این بازخورد روبه‌رو می‌شوم: «این بچه‌ها مادرشان را از دست داده و شرایط نامناسبی را گذرانده‌اند، باید آنها را درک کرد.» مژده درباره زندگی‌اش می‌گوید: بنده به‌عنوان یک دختر مجرد زندگی با علی را انتخاب کردم، اما افراد باید بدانند که این‌گونه انتخاب‌ها با مشکلات، مسئولیت و دغدغه‌های فراوان همراه است.

راه یافتن سوءظن گذشته به زندگی جدید

محمد 38ساله، دو سال قبل به‌دلیل خیانت از همسرش جدا شده است. او هم‌اکنون با یک دختر 20‌ساله ازدواج کرده است. شیدا درباره زندگی‌اش به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: محمد را به‌دلیل گذشته‌اش درک می‌کنم و نمی‌گذارم در زندگی مشترکمان خللی وارد شود، اما او بعد از رفتن به اماکن عمومی با مردم دعوا کرده و احساس می‌کند اغلب افراد از روی منظور و سوء‌نیت به ما نگاه می‌کند. در ضمن بر سر مسائل مالی هم خیلی حساس است. او بر این باور است که همه برای پول‌هایش نقشه می‌کشند. برای‌مثال برای خرید یک بطری آب معدنی در خیابان کلی حساب و کتاب می‌کند. شیدا می‌افزاید: البته همسرم ویژگی‌های مثبت فراوانی دارد. هرچند به‌دلیل زندگی ناموفقش در گذشته این نوع حساسیت‌هایش را درک و به‌نحوی شفاف رفتار می‌کنم تا جای سوء‌ظن وجود نداشته باشد.

وقتی جانبداری بی‌اساس ریشه مشکلات می‌شود

فرشته 45‌ساله کارمند بانک است. او دو سال قبل با احمد ازدواج کرده است. او به «آرمان» می‌گوید: در ابتدای تشکیل زندگی مشترک فرزند احمد در خارج از کشور زندگی می‌کرد، اما چند وقت است او هم عضو خانواده ما شده است. از حضور دختر جوان در زندگی‌مان ناراضی نیستم. با بروز هرگونه اختلاف سلیقه بین بنده و دختر جوان، پدرش از او جانبداری می‌کند و این رفتار برایم ناراحت‌کننده است. فرشته می‌گوید: افراد در هر سن و سال با تشکیل زندگی مشترک از شدت افسردگی‌ها و ناراحتی‌هایشان کاسته می‌شود، اما در صورت نداشتن مهارت زندگی مشکلات دیگری بروز می‌کند. به‌گفته او افراد در این نوع زندگی‌ها باید با تقویت آستانه تحمل و شرایط موجود رفتار کنند. نه می‌توان اخلاق و سلیقه یک مرد 55‌ساله را عوض کرد و نه می‌توان به او گفت که بسیاری از تعصبات و جانبداری‌هایش از فرزندش مناسب نیست و این مساله او را در زندگی‌اش با مشکلات فراوان مواجه می‌کند. فرشته می‌گوید: بنده در سن 43سالگی از هراس تجرد قطعی و تنهایی به این ازدواج تن دادم. درضمن از انتخابم ناراحت نیستم، چون برای دختران در این سنین شانس ازدواج کاهش می‌یابد و گزینه مناسب‌تری هم وجود نداشت.

ازدواج مجدد همچون شمشیر دولبه

یک مددکار اجتماعی درباره تبعات ازدواج با افرادی که تجربه زندگی مشترک را داشته‌اند، می‌گوید: ازدواج مجدد امری نیکو از لحاظ شرع و عرف است. ازدواج مجدد زمینه را برای تغییر و تحول در زندگی افراد فراهم می‌کند. ازدواج به‌عنوان پیوندی مقدس باید تحت شرایط مناسب و مساعد انجام شود. وقتی یک فرد با تجربه زندگی ناموفق، فرد دیگر را بدون تجربه زندگی مشترک انتخاب می‌کند، بی‌شک زندگی آنها با چالش روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر اگر دو فرد بعد از طلاق خواستار ازدواج مجدد باشند، به‌دلیل کسب تجربیات متعدد در زندگی زمینه بروز اختلاف و ناسازگاری را در خانواده کاهش می‌دهند. محمد زاهدی اصل می‌افزاید: در جامعه شاهد افزایش تمایل به ازدواج در بین افراد مطلقه با افراد مجرد هستیم. در این نوع انتخاب‌ها فرد مقابل تجربه زندگی مشترک را ندارد و باید نسبت به انتخاب شریک زندگی خود به‌شکل مناسب و منطقی تصمیم‌گیری کند. او ازدواج دوم را همچون یک شمشیر دوسرطلا توصیف و تاکید می‌کند:‌ برای افراد تجربه ازدواج می‌تواند با تبعات منفی و مثبت همراه باشد. به‌گفته این مددکار اجتماعی، فرد مجرد و خواهان زندگی با فردی که زندگی مشترک اولیه‌اش به‌دلیل طلاق به هم خورده، قبل از هر تصمیم‌گیری باید دلایل منجر به طلاق را مورد بررسی قرار دهند تا دیگر مسائل آزار‌دهنده گذشته در زندگی مشترک تکرار نشود. انسان‌ها می‌توانند با عبرت‌گرفتن از تجربیات گذشته نسبت به تداوم زندگی خود اقدامات مناسبی انجام دهند.

زاهدی اصل تاکید می‌کند: فرد درخواست‌کننده چنین ازدواج‌هایی باید قبل هرگونه از تصمیم‌گیری نسبت به شخصیت و خانواده افراد شناخت کامل پیدا کنند. درضمن اگر خانواده‌ها قبل از ازدواج نخست فرزندانشان با تحقیقات و بررسی‌های مناسب وارد عمل شوند، میزان طلاق هم در کشور نسبتا کاهش می‌یابد. او با بیان اینکه افراد قبل از تصمیم برای ازدواج مجدد باید دلایل طلاق فرد مقابل را جویا شده و به دلایل قانع‌کننده دست یابند، می‌گوید: اگر افراد در انتخاب‌های خود به این مسائل توجه نکنند، طبیعتا ازدواج دومشان نیز به طلاق ختم می‌شود. بنابراین انتخاب همسر نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است. این مددکار اجتماعی با بیان اینکه در برخی از اقوام کشور به ازدواج مجدد یک فرد با فرد مجرد رضایت نمی‌دهند، ادامه می‌دهد: برای ازدواج مجدد افراد نمی‌توان بر اساس یک قاعده کلی تصمیم‌گیری کرد، بلکه هر یک از اقدامات برای زندگی مشترک نیازمند شناخت دقیق و اصولی است. به‌گفته او اگر فرد مجرد برای ازدواج دو گزینه انتخاب بین فرد مجرد و مطلقه را داشته باشد، طبیعتا باید فرد مجرد را برای زندگی ترجیح دهد. درضمن با بررسی کم‌وکیف ازدواج‌های مجدد باید گفت که در بین آنها موارد موفق و ناموفق فراوانی مشاهده می‌شود؛ با این تفاسیر باید دانست که ادامه زندگی مشترک به شخصیت، آموزه‌های اخلاقی و فرهنگ افراد مربوط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha