پرونده هر موتورسواری كه گواهینامه نداشته باشد، توسط پلیس به دادسرا ارسال می‌شود.

سلامت نیوز:اگر اهل ترددهای روزانه هستید، خوب می‌دانید موتورسواران تهرانی چه می‌کنند اما اگر اهل ماندن در خانه هستید و کمتر در شهر تردد می‌کنید، به همین چند عدد توجه کنید.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: حدود یك‌ونیم میلیون موتورسوار در معابر تهران می‌تازند. از سوی دیگر 616هزار نفر آنها گواهینامه رانندگی ندارند. این یعنی تعداد زیادی از موتورسواران تهرانی گواهینامه ندارند و اگر تصادفی رخ دهد، بی‌شك راننده مقصر است و باید تعهدات دیه‌ای و بیمه‌ای را به‌صورت كامل بپردازد.

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در این‌باره آماری نو ارائه كرده است. بر مبنای گفته‌های وی، آمار موتورسیكلت‌های پلاك شده كشور 11میلیون و 328هزار و 236دستگاه است كه 30درصد آنها یعنی 3.5میلیون متعلق به تهران است. از این تعداد حدود یك میلیون در شهر فعال هستند اما تنها 383هزار و 900فقره گواهینامه رانندگی موتور صادر شده است.

 

بدین‌ترتیب فقط رانندگان یك چهارم موتورسیكلت‌های پایتخت گواهینامه دارند و سه‌چهارم آنان فاقد گواهینامه رانندگی موتور هستند. دولت آبادی ضمن تأكید بر ضرورت ورود سرپرستان دادسراها به موضوع اظهار داشت: با عنایت به اهمیت آسیب‌های وارده به جان افراد و دیه صدمات بدنی و فوت‌ها، بررسی راهكارها برای كلانشهری مانند تهران ضروری است. در این راه معتقدیم مشكل موتورسیكلت سوارها قابل مدیریت است، اما همه دستگاه‌های مرتبط باید فعال شوند و دادستانی نیز از حیث همكاری با دیگر دستگاه‌ها اعلام آمادگی می‌كند.

 

مجازات حبس و دیه برای متخلفان

رضا خوشیاران، وكیل دادگستری و كارشناس حقوقی در گفت‌وگو با همشهری درخصوص نگرفتن گواهینامه از سوی موتورسواران می‌گوید: قانون در برابر عدم‌اخذ گواهینامه از سوی راننده موتورسیكلت كاملا مانند نداشتن گواهینامه در خودرو برخورد می‌كند و آن را جرم می‌داند. بدین‌ترتیب وی مشمول قوانین و قواعد پرداخت بیمه نمی‌شود.

 

در ماده ۷۱۴ كتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده: هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم‌رعایت نظامات دولتی یا عدم‌مهارت راننده یا‌ متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود، مرتكب به 6‌ماه تا 3سال حبس و نیز به پرداخت دیه درصورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌محكوم می‌شود.

 

از طرفی طبق همین بند قانون عللی در وقوع حوادث رانندگی دخیل هستند كه قانونگذار نسبت به آنها حساسیت نشان داده و درصورت وجود آنها مسئولیت مرتكب را سنگین‌تر می‌داند. در زمره این علل «رانندگی بدون داشتن گواهینامه معتبر برای وسیله نقلیه» از مواردی است كه مجازات خاطی را سنگین‌تر می‌كند.

 

قانون دیگری كه در این زمینه به مجازات نداشتن گواهینامه پرداخته، قانون تعزیرات اسلامی است. طبق ماده 723آن، هر كس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری كه مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، كند برای بار اول به حبس تعزیری تا 2‌ماه یا جزای نقدی تا یك میلیون ریال و یا هر دومجازات و درصورت ارتكاب مجدد به 2‌ماه تا 6‌ماه حبس محكوم خواهد شد. همچنین مطابق بند ج ماده 10قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، درصورتی‌ كه راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی كند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

 

همچنین سرهنگ علی‌شریفی، رئیس مركز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران گفت: پرونده هر موتورسواری كه گواهینامه نداشته باشد، توسط پلیس به دادسرا ارسال می‌شود.

 

‌ بیشترین جرم ارتكابی نوجوانان

برای دانستن عمق مشكلاتی كه فقدان گواهینامه برای جامعه ایجاد كرده، باید سری به مجتمع قضایی و به‌ویژه مجتمع قضایی شهید فهمیده زد كه روی جرایم نوجوانان متمركز است. قوام فروزان سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده در این‌باره می‌گوید: رانندگی بدون گواهینامه بیشترین جرم ارتكابی از سوی اطفال و نوجوانان است. وی تصریح می‌كند: هرسال ارزیابی از جرایم ارتكابی از سوی اطفال داریم كه تخلفات مربوط به رانندگی بدون گواهینامه رتبه نخست افعال ارتكابی از سوی آنهاست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha