یكی از اصول فرزندپروری، برقراری ارتباط صحیح و مؤثر والدین با فرزندان است و والدین باید سعی كنند با فرزندشان دوست باشند زیرا كودكان بیشترین رفتارها را از دوستان خود می‌آموزند.

به گزارش سلامت نیوز معصومه افسری كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تربیت كودكان بر دو ستون الگوی صحیح و عشق استوار است و اگر والدین بتوانند علاوه بر به كار بردن اصول صحیح رفتار و تربیت فرزند و مراقبت مناسب از او، یك دوست و یك مشاور خوب نیز برای او باشند به رمز موفقیت در فرزندپروری دست یافته‌اند.
وی افزود: شیوه‌های قدیمی تربیت فرزندان و روش‌های امروزی با هم متفاوت است در زمان گذشته كودك از ترس تنبیه، از والدین خود حرف شنوی داشت اما امروزه والدین می‌خواهند كودكان خود را بدون نیاز به تنبیه بدنی، مجازات‌های شدید و ایجاد ترس در آنان تربیت كنند.
افسری ادامه داد: والدین امروزی از فرزندان خود انتظار بیشتری دارند و در این مورد با سایر والدین رقابت می‌كنند آنها نمی‌خواهند كه فرزندشان معمولی باشد بلكه باید حتماً فرد مهمی بشود اما در گذشته والدین فرزندان خود را برحسب شعور و ادراك خود و آداب و رسوم قدیمی بزرگ می‌كردند.
وی با اشاره به این كه منشاء اختلالات روانی، تمایلات سركوب شده دوران كودكی است، تصریح كرد: دوران كودكی، سلامت روان كودكان و كیفیت رفتار والدین با فرزندان اهمیت زیادی دارد و متخصصین و نظریه‌پردازان، شیوه‌های صحیح و اصولی را برای فرزندپروری انتخاب كردند.
به گفته وی بسیاری از والدین امروزی نسبت به تربیت سخت‌گیرتر و نامطمئن‌تر شده‌اند و سطح توقع والدین از خودشان در امر تربیت و پرورش فرزندان بالا رفته است و آنان از خودشان انتظار زیادی دارند كه در این زمینه موفق باشند و اگر در این امر موفق نشوند دچار سرخوردگی و یأس می‌شوند اما در گذشته به علت زیاد بودن تعداد فرزندان، والدین در مورد تربیت و رشد آنها نگرانی زیادی نداشتند.
كارشناس اداره روان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: با توجه به تحول بزرگی كه در شیوه‌های فرزندپروری به وجود آمده و با گسترش وسایل ارتباط جمعی و كتاب‌های زیادی كه درباره شیوه‌های فرزند پروری وجود دارد و همچنین افزایش آگاهی و مهارت والدین از این طریق، والدین باید با روش‌های امروزی فرزندان را تربیت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha