دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 22813

عضو هیات علمی گروه اطفال بیمارستان شهدا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد:‌ حدود 500 ماده سمی در خانه ها وجود دارد که یک سوم آنها در آشپزخانه هاست .

به گزارش سلامت نیوز دکتر علی اصغر حلیمی   با بیان اینکه مسمومیت ها یکی از علل مرگ کودکان کمتر از پنج سال است گفت :‌ مسمومیت ها به ترتیب در کودکان دوساله و یکساله شیوع بیشتری دارد و کودکانی که هنوز راه نمی روند و یا نمی خزند کمتر در معرض خطر مسمومیت قرار دارند.
وی دلیل عمده مسمومیت کودکان با مواد سمی در خانه ها را نگهداری این مواد در محل های نامناسب در منازل عنوان کرد و گفت : متاسفانه برخی از این مواد در پایین قفسه ها، کف اتاق و یا روی میز گذاشته می شود و نوزادان شیرخوار با دسترسی آسان به این مواد در این محل های نامناسب، احتمال مسمومیت بیشتری را دارند .
وی با بیان اینکه هیچگاه کودک به ویژه کودک نوپا را در آشپزخانه نباید تنها گذاشت تاکید کرد که از گذاشتن مواد سمی در طبقات پایین قفسه ها به ویژه در آشپزخانه ، برروی میز و کف اتاق خودداری شود زیرا نوزاد شیرخوار بزودی کودک نوپای بالا رونده می شود و از این رو این مواد باید در قفسه های قفل دار نگهداری شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت : ‌پماد، کرم، روغن و پودر تالک که موقع تعویض کهنه کودک استفاده می شود نیز از جمله علل مسمومیت کودکان است .
دکتر حلیمی همچنین به گلدان ها، برگ آنها و گلها که کودک را جذب می کنند نیز اشاره کرد و گفت ‌: از آنجا که بیشتر از 700 گونه گیاهی بیماری زا وجود دارند این گیاهان نیز باید از دسترس کودکان دور نگاه داشته شوند .
دکتر حلیمی همچنین به باطری های دکمه ای نیز اشاره کرد و گفت:‌ این باطری ها ازآنجا که براق و درخشانند جلب توجه کودک را می کند و می تواند باعث مرگ او شود .
وی انسداد مری و سوزاندن مری به خاطر قلیایی بودن این باطری ها را از عوارض در دسترس بودن آنها برای کودکان عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha