معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر گفت: جوانان، طلاب و دانشجویان سازمان جوانان هلال‌احمر در طرح‌های جهادی تاكنون 45 هزار بسته بهداشتی و تغذیه‌ای در مناطق محروم كشور توزیع كردند و توزیع این بسته‌های بهداشتی و تغذیه‌ای ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز مجتبی مجد  به اجرای طرح جهاد محرم سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در 250 منطقه محروم كشور با حضور بیش از 2 هزار جوان و دانشجوی عضو این سازمان اشاره كرد و افزود: این طرح عظیم محروم زدایی از روزهای نخست ماه محرم آغاز شده است و با رسیدن به پایان ماه محرم، طرح جهاد محرم به تمام اهداف در نظر گرفته خود رسیده است.

وی با بیان اینكه در طرح جهاد محرم 20 هزار نفرروز فعالیت توسط جوانان و دانشجویان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در مناطق محروم كشور صورت پذیرفته است، گفت: در هر روستا و منطقه محروم گروه‌های 10 نفره فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای از جمله برنامه‌های عمرانی، آموزشی، حمایتی را پس از نیازسنجی جهت رفاه افراد این مناطق محروم انجام می‌دهند.

مجد در گفت‌وگو با  فارس اظهار  داشت: جوانان، دانشجویان و طلاب عضو سازمان جوانان هلال‌احمر در این طرح‌های جهادی به خصوص در جهاد رمضان با حضوری مستمر در مناطق محروم كشور 15 مسجد، 53 حسنییه را بازسازی كردند و در ادامه فعالیت‌های خود زیباسازی 12 كانون روستایی، 63 مدرسه و 740 غبار‌روبی مساجد و مزار شهدا را انجام داده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان جوانان هلال‌احمر به آموزش 136 هزار نفر در رشته كمك‌های اولیه، آموزش 63 هزار نفر در حوزه‌های فرهنگی و كارآموزی، آموزش 12 هزار نفر در حوزه‌های علمی و تقویتی توسط دانشجویان این سازمان در مناطق محروم كشور اشاره كرد و گفت: در طرح محروم زدایی از مناطق محروم كشور 34 هزار اصله درخت نیز كاشته شده است و در ادامه این فعالیت‌ها 56 هزار جلد كتاب نیز به افراد در این مناطق اهداء شده است.

مجد با اشاره به اینكه 5 هزار و 800 اطفاء حریق، 43 لاروبی آب‌های سطحی، 4 هزار و 600 مشاوره كشاورزی، 5 هزار و 700 مسابقه فرهنگی، 45 هزار بسته حمایتی، بهداشتی، تغذیه و در نهایت 54 هزار محفل قرآنی توسط جوانان، طلاب و دانشجویان سازمان جوانان هلال‌احمر در مناطق محروم كشور صورت پذیرفته است.

*سومین دوره آموزشی مدیران اردوهای جهادی

مجد از برگزاری سومین دوره آموزشی مدیران اردوهای جهادی سازمان جوانان هلال‌احمر خبر داد و گفت: اردوی آموزشی و توجیهی جهاد فجر نیز با شركت بیش از یك صد نفر از مدیران جهادی از 26 تا 29 دیه در قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این اردو در دو بخش دوره توجیهی و كارگاه عملی برگزار خواهد شد كه در بخش آموزشی و توجیهی، اساتید مدعو سرفصل‌هایی از قبیل آسیب‌های اردوهای جهادی، راهكارهای ایجاد شكوفایی در كودكان و نوجوانان روستایی، راه های شناسایی مناطق محروم، اصول كلی جذب و ارتباط با جوانان، تبیین دستورالعمل در اردوهای جهادی سازمان جوانان هلال‌احمر را مورد بحث قرار می‌دهند.

مجد اضافه كرد: در روز دوم اردوی آموزشی و توجیهی جهاد فجر نیز كارگاه عملی صورت می‌گیرد كه طی آن اعضا به انجام فعالیت‌های فرهنگی و بشردوستانه می‌پردازند و بخشی از آموزه‌های دوره توجیهی را تمرین می‌كنند.

وی تصریح كرد: به همین منظور تیمی از استان قم برای بازدید از روستای كوه سفید اعزام می‌شوند تا نقاط نیازمند و امكانات مورد نیاز روستا شناسایی شود و جلساتی را نیز با بخشدار، دهیار، امام جماعت و معتمدین روستا انجام دهند.

معاون سازمان جوانان هلال‌احمر اظهار داشت: پس از اتمام دوره اردوی آموزشی و توجیهی جهاد فجر، مدیران شركت كننده به استان‌هایشان باز می‌گردند و یك صد روستا و منطقه محروم را شناسایی می‌كنند تا از 12 تا 22 بهمن ماه اردوی جهادی را برگزار كنند تا دستاوردهای انقلاب اسلامی را نیز به مردم مناطق محروم معرفی می‌كنند.

وی تصریح كرد: در اردوهای جهادی فجر سرگروه‌ها خانم هستند تا از توانایی‌ها و ایده‌های آنها استفاده شود و ممكن است برحسب نیاز در اردوها از پسران هم استفاده شود.

* پرورش 500 مدیر جهادی در كشور

مجد جهاد فجر را خاتمه اردوهای جهادی سال 89 عنوان كرد و ابراز امیدواری كرد در سال آینده 500 مدیر جهادی پرورش یابد.

معاون سازمان جوانان هلال‌احمر یادآور شد: از بین 2 هزار عضو شركت كننده و یكصد مدیر جهادی، 10 نفر به عنوان افراد برگزیده مشخص می‌شوند و به سفر زیارتی سوریه خواهند رفت.

* راهنمایی مسافران نوروزی در بیش از 700 نقطه كشور

مجد افزود: یازدهمین مرحله طرح راهنمایی مسافران نوروزی در روزهای پایانی اسفند و ایام نوروز نیز در بیش از 700 نقطه در سراسر كشور برگزار می‌شود.

معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر گفت: این سازمان در ستاد تسهیل سفرهای نوروزی وظیفه راهنمایی مسافران را با شعار «راهنمایان جوان، ایمنی، آرامش» بر عهده دارد و با بهره گیری از 15 هزار عضو جوان تا پایان تعطیلات نوروزی در ورودی و خروجی شهرها، اماكن تاریخی و گردشگری به راهنمایی، امداد و خدمات دهی خواهند پرداخت.

مجد اضافه كرد: اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر در پست‌های روزانه و شبانه مستقر می‌شوند و به راهنمایی مسافران، معرفی اماكن گردشگری و نیازمندی‌های مسافر، توصیه‌های ایمنی، توزیع بروشورهای امداد و معرفی جمعیت هلال‌احمر می پردازند.

وی تصریح كرد: این طرح سال گذشته مورد استقبال 20 میلیون مسافر قرار گرفت و تنها طرحی در هلال‌احمر بود كه در محدوده زمانی كوتاه این حجم از مراجعه كننده را خدمات دهی كرد، با این توضیح كه در این برنامه مردم به هلال‌احمر رجوع می‌كردند در صورتی كه در سایر طرح‌های عام المنفعه مانند اردوهای جهادی، درختكاری، كمك به معلولان و سالمندان؛ هلال‌احمر به مخاطبان مراجعه می‌كند.

معاون دانشجویی و جوانان سازمان ادامه داد: نكته مهم دیگر این است كه در این طرح مردم در اوج خوشحالی به چادرها و پست‌های هلال‌احمر رو می‌آورند و این شرایط بهترین زمان و فضا برای انتقال اهداف و آموزه‌های لازم به مخاطبان است.

وی یادآوری كرد: اعضای حاضر در پست‌های راهنمایی مسافر، بومی همان مناطق هستند و به شرایط و اماكن اطراف اشراف دارند، همچنین با شركت در كلاس های آموزشی، دوره‌های امدادی را سپری كرده و نحوه برخورد با مراجعین را فراگرفته‌اند.

* رضایت 99 درصدی مراجعان از عملكرد تیم‌های هلال‌احمر

مجد اظهار داشت: سال گذشته 95 درصد مراجعان از عملكرد تیم‌های هلال‌احمر رضایت داشتند و 99 درصد هم از اخلاق آنها ابراز رضایت كردند. این آمار یكی از موفقیت‌های سازمان جوانان هلال‌احمر در عرصه خدمات عام المنفعه به شمار می‌آید.

وی به ابتكار عمل استان خراسان شمالی اشاره كرد و گفت: این استان در طرح راهنمایی مسافران نوروزی، طرحی با عنوان «یك ساعت با هلال‌احمر» اجرا كرد و از اهالی مناطق مختلف استان دعوت كرد تا آنها نیز یك ساعت را در كنار اعضای جوان سازمان به راهنمایی مسافران بپردازند.

معاون سازمان جوانان هلال‌احمر بیان كرد: در بعضی از استان‌ها كه مسافر و گردشگر بیشتری دارند پست‌های سیار حضور دارند و در برخی اماكن كه توریست خارجی حضور می‌یابد از دانشجویانی كه به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارند بهره می‌گیریم.

مجد افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ستاد تسهیل سفرهای نوروزی با حضور و همكاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلفی مانند جمعیت هلال‌احمر، وزارتخانه‌های ارشاد، بهداشت، راه و ترابری، شركت راه آهن، شركت‌های هواپیمایی، قوه قضائیه، دانشگاه علوم پزشكی، اورژانس و پلیس در طرح راهنمایی مسافران نوروزی فعالیت و خدمات رسانی می‌كنند.

* پنجمین دوره راهیان نور با حضور 2 هزار عضو جوانان هلال‌احمر

وی از اجرای پنجمین دوره راهیان نور با حضور 2 هزار عضو سازمان جوانان هلال‌احمر از 15 تا 25 اسفند خبر داد و گفت: برنامه‌های اردوی راهیان نور نیز به استان‌ها اعلام شده است و جوانان عضو سازمان در 4 گروه عازم مناطق عملیاتی می‌شوند.

مجد افزود: این تعداد از اعضا فقط برای بازدید از مناطق عملیاتی به اردوی راهیان نور می‌روند و در برنامه‌های دیگر تعدادی از افراد عضو برای كمك و امدادگردی با سایر كاروان ها همراه می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در مسیرهای بازدید چادرهای امدادگری و راهنمای مسافران برپا است و در حد توان به در راه ماندگان كمك می‌شود و در كنار آن نیز اقلام فرهنگی و آموزشی توزیع خواهد شد.

معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر ابراز امیدواری كرد اگر بررسی‌ها به نتیجه مطلوبی برسد برای نخستین‌بار در ایام نوروز برنامه ویژه تحت عنوان جهاد نور نیز برگزار می‌شود.

وی اضافه كرد: در صورت تحقق اردو در روستاهای محروم مناطق عملیاتی جنوب كشور اردوی جهادی با برنامه‌های متنوع و جدید اجرا می‌شود.

مجد گفت: برای تشویق اعضای برگزیده اردوی راهیان نور نیز 10سفر زیارتی عتبات و عالیات در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان كرد: طرح‌های جهادی این سازمان در مناطق محروم كشور در فصول و مناسبت‌های خاص در تمام سال ادامه خواهد داشت كه در پایان این طرح‌های جهادی بر اساس نیازسنجی هر روستا و منطقه محروم شناسنامه كامل و جامعی به مسئولان امر ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha