دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 228197

-عضو و رئیس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت:استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان پایین می‌آورد.

استرس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

سلامت نیوز:عضو و رئیس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت:استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان پایین می‌آورد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتراحمد جلیلی در آستانه برگزاری کنفرانس سرطان غرب آسیا درخصوص ارتباط اختلالات روانپزشکی و سرطان اظهار کرد:عوامل متعددی در بروز سرطان نقش دارد که بیماری‌های مربوط به روان و استرس نیز از جمله این موارد به شمار می‌رود. از سال‌های گذشته موضوع ارتباط اختلالات روانپزشکی و سرطان در دنیا مطرح شده و امروز این موضوع به صورت جدی‌تری مورد توجه قرار گرفته است.


به گزارش انجمن علمی روانپزشکان ایران،رئیس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران به موضوع بروز اختلالات روانپزشکی پس از ابتلا افراد به سرطان اشاره کرد و گفت: فرد مبتلا به سرطان و خانواده‌ آن به دلیل بیماری سرطان به میزان زیادی با احتمال اختلالات روانی مواجه هستند؛ ازاین رو توجه به رفع مشکلات روانشناختی این افراد ضرورت دارد.


جلیلی اضافه کرد: در علم روانپزشکی اعتقاد بر این است که بین روان و جسم نوعی وحدت و ارتباط وجود دارد؛ بطـوری کـه عوامـل روانشناختی در پیدایش تمام بیماری‌های جسمی نقش بسزایی دارند و این تاثیر در ارتباط با انواع سرطان ها نیز تـا حـدودی مـدنظـر قرار دارد.
وی گفت: استرس‌‌‌‌‌ باعث افزایش ترشح استروئیدی به ‌نام کورتیزول در بدن می‌شود البته کورتیزول در کوتاه مدت برای بدن مفید است اما بالا بودن میزان آن در درازمدت به بدن آسیب می‌‌‌‌‌رساند و باعث سرکوب سیستم دفاعی بدن می‌شود.


این روانپزشک تصریح کرد: سرکوب سیستم دفاعی بدن‌‌‌‌‌ موجب اختلال در نابودی سلول‌‌‌‌‌های سرطانی شده و خطر ابتلا به انواع سرطان‌‌‌‌‌ها را افزایش می‌‌‌‌‌دهد؛ بنابراین استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان پایین می‌آورد.
جلیلی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، پارازیت، ورود مواد سرطان زا به محیط زیست نیز از دیگر عوامل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود و برای کاهش سرطان در کشور باید همه این عوامل را مدنظر قرار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha